"Emme ole koskaan nähneet mitään tällaista" – Aurinkokunnassamme kiitää outo tähtienvälinen vierailija, edes Nasa ei tiedä mikä se on

Aurinkokuntaamme näyttäisi saapuneen tähtienvälinen vierailija. Tutkijat ovat löytäneet taivaalta kappaleen, jonka epäillään olevan peräisin aurinkokuntamme ulkopuolelta.

Havaijin yliopiston teleskooppi Pan-STARRS 1 paikansi 19. lokakuuta avaruudesta pienehkön, mutta äärimmäisen nopeasti liikkuvan kappaleen. Halkaisijaltaan alle 400-metrinen kappale kiisi reipasta 25,5 kilometrin sekuntivauhtia. Asiasta kertoo Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa.

Havainnon tehnyt yliopiston tutkija Rob Weryk päätteli kappaleen liikeradasta, ettei kyse voinut olla tavanomaisesta asteroidista tai komeetasta ja otti yhteyttä kollegaansa. Tämä päätyi samaan lopputulokseen tarkasteltuaan kappaletta Euroopan avaruusjärjestö ESA:n teleskooppikuvista.

– Tämä kappale tuli aurinkokuntamme ulkopuolelta, Weryk kommentoi Nasalle.

Mikäli arvio pitää paikkansa, kyseessä on ensimmäinen Maasta käsin havaittu, aurinkokuntamme ulkopuolelta tänne saapunut avaruuden kappale.

– Emme ole koskaan nähneet mitään tällaista, Weryk kuvaa löytöä The New York Timesin haastattelussa.

Poistumassa aurinkokunnastamme vauhdilla

Mutta mikä se on? Edes Nasa ei ole siitä varma.

Tutkijat ovat nimenneet mystisen vierailijan A/2017 U1:ksi ja ryhtyneet keräämään siitä lisää tietoa selvittääkseen, mistä kappale on peräisin ja mikä sen koostumus on.

Myös kappaleen tulevaisuutta on ehditty ennustaa. Tutkijoiden mukaan näyttäisi siltä, että se on poistumassa aurinkokuntamme ulkopuoliseen avaruuteen yhtä vauhdikkaasti kuin on saapunutkin, Nasa kertoo.

– Se kulkee äärimmäisen nopeasti ja sellaista reittiä, että voimme varmasti sanoa sen olevan matkalla ulos aurinkokunnastamme, eikä se ole tulossa takaisin, Nasan tiedemies Davide Farnocchia kommentoi.