Elisa haluaa selvittää laajakaistakilpailua

Elisa Communications on pyytänyt Viestintä- ja Kilpailuvirastoja tutkimaan teleyritysten laajakaistapalveluiden tarjontaa.

Elisa Communications on jättänyt Viestintä- ja Kilpailuvirastoille selvityspyynnön eräiden teleyritysten toiminnasta kiinteän verkon tukkumarkkinoilla. Elisa toivoo viranomaisten puuttuvan pikaisesti erityisesti laajakaistamarkkinoiden kilpailuongelmiin. Yhtiön mielestä asiakkaiden mahdollisuudet kilpailuttaa laajakaistatoimittajia eivät toteudu valtakunnallisesti.

Elisan käsityksen mukaan useat teleyritykset eivät tarjoa lainkaan laajakaistapalveluiden verkko-operaattorituotteita. Kuitenkin monet niistä markkinoivat aktiivisesti laajakaistapalveluja loppuasiakkaille, vaikka eivät tarjoa ADSL-tukkutuotetta kilpailevan tarjonnan mahdollistamiseksi. Muiden teleyritysten toiminta-alueilla tukkumarkkinat ovat olleet käytännössä suljettuna.

-Pidämme merkittävimpänä kilpailua estävänä tekijänä tukkumarkkinoiden toimimattomuutta, jonka vuoksi laajakaistatarjonta ei ole kehittynyt maassamme alueellisesti tasapuolisesti, sanoo johtaja Juha Malmberg Elisasta.

Esimerkiksi Sonera on tarjonnut loppuasiakastuotetta pitkään, mutta on tiedottanut aloittavansa tukkutuotteen toimittamisen vasta joulukuussa. Soneran juuri ilmoittamat uudet hinnat eivät mahdollista Elisan mukaan kilpailevan palvelutarjonnan syntymistä tukkuhintojen korkeuden takia. Samanlainen hinnoittelu on myös useilla muilla teleyrityksillä Suomessa.

Elisa toteaa omilla toimenpiteillään edistäneensä kilpailua tietoliikennemarkkinoilla. Esimerkiksi konsernin perinteisellä toiminta-alueella eli pääkaupunkiseudulla on useita kilpailevia palveluntarjoajia. Laajakaistaliittymien määrä on jo yli 10 prosenttia alueella asuvista, mikä on yli kaksinkertainen määrä muuhun Suomeen verrattuna.

Kilpailuvirasto on kesällä laatinut selvityksen laajakaistamarkkinoiden kilpailuongelmista. Virasto on edellyttänyt teleyrityksiltä, että ADSL-palveluiden tarjonnassa tulee olla erilliset tukkuhinnat operaattoreille ja erilliset vähittäishinnat loppuasiakkaille. Hinnastojen tulee olla selkeitä, läpinäkyviä ja julkisia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat