Näytelmämme uranuurtaja Josef Julius Wecksell koki traagisen kohtalon. Wecksellin tuotanto innoitti myös muita suomalaisia taiteilijoita.
Josef Julius Wecksellin (1838-1907) kirjallinen ura oli lyhyt, mutta hänen 24-vuotiaana kirjoittamansa Daniel Hjort on ainoa merkittävä Suomessa syntynyt näytelmä ennen Aleksis Kiven tuotantoa. Daniel Hjort on edelleen Kansallisteatterin eli entisen Suomalaisen teatterin kotimaisten näytelmien suosikkilistalla kuudentena.
Muutama vuosi Wecksellin kuoleman jälkeen kantaesitettiin Selim Palmgrenin säveltämä ooppera Daniel Hjort. Wecksellin runot puolestaan innoittivat Jean Sibeliusta: syntyi sävelet muun muassa runoon Timantti hangella.
Elää yhä näyttämöllä
Daniel Hjort on yhä elävää kirjallisuutta, vaikka maan päänäyttämöllä sitä esitettiin viimeksi juuri ennen sotia. 1900-luvun jälkipuoliskolla Helsingin, Turun ja Tampereen ylioppilasteatterit sekä muun muassa Espoon, Kouvolan ja Kuopion teatterit ovat tulkinneet Wecksellin pääteosta.
Turun kaupunginteatteri esitti vuonna 1999 Wecksellin näytelmät Kolme kosijaa ja Avioliittokeinottelija, ja sittemmin ilmestyi Emma Puikkosen Daniel Hjortin innoittama esikoisromaani Turkulainen näytelmä. Kuluvana vuonna tamperelainen Legioonateatteri esittää Ilpo Tuomarilan Yössä Gehennan, joka on traaginen komedia Kiven ja Wecksellin kuvitellusta tapaamisesta Lapinlahden sairaalassa.
Turkuun Wecksell on saanut patsaan, nimikkoseuran ja muistoportaat, Helsinkiin Wecksellintien.
