Brittilehti julkaisi herttuatar Catherinea kritisoineen kolumnin – teksti sai yllättäen lentävät lähtöpassit sivustolta vain muutamaa tuntia myöhemmin

8:01
Herttuatar Meghanin kohuhaastattelu paljastaa järkyttäviä yksityiskohtia brittihovista

Herttuatar Catherinea kritisoinut kolumni sai aikaan runsaasti kritiikkiä, mutta niin sai sen poistaminenkin.

Brittilehti Telegraph julkaisi torstaina 17. kesäkuuta nettisivuillaan herttuatar Catherinea kritisoineen kolumnin, joka yllättäen kuitenkin poistettiin sivustolta vain muutamaa tuntia myöhemmin. Kolumnin otsikko oli A rare misstep for the Duchess of Cambridge? eli suomeksi Cambridgen herttuattaren harvinainen erehdys. Tekstissä Catherine sai osakseen kritiikkiä siitä, että tämä kirjoitti hiljattain yhdessä Yhdysvaltojen ensimmäisen naisen Jill Bidenin kanssa mielipidekirjoituksen varhaiskasvatuksen tasosta Yhdysvalloissa. Biden on itse ammatiltaan opettaja sekä kasvatustieteiden tohtori. 

Catherinea kritisoineessa tekstissä nostettiin esille, että Catherine liikkuu vaarallisilla vesillä oman puolueettomuutensa kannalta. Kuninkaallisilta odotetaan täyttä poliittista puolueettomuutta, eikä politiikka kuulu kuninkaallisten julkisiin tehtäviin millään lailla. Kolumnin oli kirjoittanut toimittaja Joanna Rossiter.

– Riippumatta siitä, kuinka tärkeä asia on kyseessä, Catherine on vaarassa pudota samaan ansaan kuin Sussexit (Harry ja Meghan): hän on ottanut riskin asettamalla itsensä riviin liian lähelle poliittista puoluetta. On mahdotonta kuvitella, että Kate olisi kynäillyt tämän kaltaisen artikkelin esimerkiksi Melania Trumpin kanssa. Hänen päätöksensä on äänetön kannatus Bideneille, tekstissä pohdittiin. 

Rossiter on ennenkin esittänyt huolensa herttuattarien puolueellisuuden suhteen. Esimerkiksi vuonna 2019 Rossiter kirjoitti kolumnin niin ikään Telegraphille, jossa hän parjasi herttuatar Meghania samasta asiasta. Kyseinen kirjoitus on yhä löydettävissä Telegraphin sivuilta. 

Catherinea koskeva kolumni kirvoitti runsaasti kritiikkiä ja nyt spekuloidaankin sitä, että tuliko pyyntö kirjoituksen poistamiseen jopa palatsilta. Niin ikään artikkelin poistaminen on saanut osakseen kritiikkiä ja lehteä on syytetty kaksoismoralismista, sillä Meghania hyvin samasta asiasta kritisoinut artikkeli on jo muutaman vuoden ajan ollut kaiken kansan nähtävillä. 

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen tästä.

Telegraphin edustajat tai Rossiter eivät ole kommentoineet asiaa. Lähteiden mukaan Telegraph ei olisi kuitenkaan saanut asiasta yhteydenottoa palatsin puolesta. 

Lehti tunnetaan Iso-Britanniassa poliittisesti oikealle nojaavana mediana. Telegraph oli myös ensimmäinen media, joka uutisoi aikoinaan laajalti levinneestä riidasta Meghanin ja Catherinen välillä ennen Meghanin ja Harryn häitä. Uutisen mukaan Meghan olisi saanut tuolloin Catherinen itkemään. 

Maaliskuussa Oprah Winfreylle antamassaan haastattelussa Meghan tyrmäsi uutisen todeten, että tilanne meni tosiasiassa toisinpäin ja Catherine sai puolestaan Meghanin itkemään ennen kuninkaallisia häitä.  

Lue myös:

    Videot

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja