Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bränditutkija paljastaa: Nämä suomalaiset menestyvät maailmalla

Vihaiset linnut ovat ihastuttaneet maailmalla.
Vihaiset linnut ovat ihastuttaneet maailmalla.
Julkaistu 07.09.2011 09:07(Päivitetty 07.09.2011 09:14)

Bränditutkija Lisa Sounio paljastaa, mitkä suomalaiset brändit saavat maailmalla kuumimman kysynnän juuri nyt.

Bränditutkija Lisa Sounion mukaan vuoden kuumin puheenaihe maailmalla ovat äkäiset tipuset eli Angry birds.

– Niissä yhdistyy kaksi kaikenikäisten ihmisten unelmaa; yhteisöllinen pelivietti ja lapsenomaisen leikkisä habitus. Kun elämä tökkii ja on tylsää, on ihana sukeltaa tipujen syliin, verkossa tai vekottimin. Moni haluaa oikean tipun syliinsä ja siksi Rovio onkin oivaltavasti yhdistänyt internetin aineettoman maailman pehmoleluihin, paljastaa bränditutkija Lisa Sounio.

Sounion mukaan internetmaailmassa on nyt muotoutumassa muheva kupla, johon kuuluu uusien brändien syntyminen ja synnyttäminen, kiihkeällä vauhdilla.

– Internetbisneksiä myös seurataan mediassa intohimoisemmin kuin perinteisiä aloja, kuten esimerkiksi elintarvikevalmistajia, sillä internetissä on käynnissä kultakuumeen kaltainen ryntäys ja lupaus äkkirikastumisesta.

Tulevaisuus on siis internetissä, ja tuleviksi suomalaisiksi hiteiksi Sounio uumoilee kahta nimeä.

– Tulevaisuuden verkkopalvelutähdiksi povaisin esimerkiksi Thinglinkiä, joka yhdistää tuotteen ja ostopaikan tai Truliaa, joka kertoo asumisen arvoista.

Näin brändi menestyy

Vihaiset linnut ovat ihastuttaneet maailmalla.
Vihaiset linnut ovat ihastuttaneet maailmalla.

– Brändi on pärstää ja sielua. Se tarkoittaa että tuotteessa on aina kaksi puolta; itse ehta tuote ja se, miten siitä kerrotaan tai miltä se näyttää. Brändeissä arvostetaan 2010-luvulla aitoutta ja alkuperää. Ja internetin ansiosta brändejä voi rakentaa kuka tahansa, ennätysajassa ja ilmaiseksi.

Internetin lisäksi kuumia brändi omassa sarjassaan on esimerkiksi suomalainen koululaitos.

– Sitä tullaan kopioimaan ja katsomaan jopa Aasiasta ja Arabimaista.

Myös pienet yritykset voivat pärjätä.

– Marjoista terveystuotteita valmistava yritys, joka vie koko kapasiteettinsa Japaniin tai kaiutinvalmistaja Genelec, jonka tuotteet ovat lumonneet maailman hifistit. Näiden yritysten kannattajajoukko hoitaa markkinoinnin yrityksen puolesta, suusta suuhun ja verkossa, sillä käyttäjät ovat fanaattisen innostuneita sen ainutlaatuisiksi kokemistaan tuotteista.

Katso Angry Birds -pelin luojan Ville Heijarin haastattelu:

Sumo video id

MTV3 Helmi

Kuvat: Timo Junttila, Lehtikuva

Lisää aiheesta:

Poltatko tällaisia kynttilöitä? "Kannattaa välttää"Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseenVerkkosanakirja valitsi vuoden sanan – onko 67 jo tuttu?Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia verojaKozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • Eilen19:15
    Sisäilma

    Poltatko tällaisia kynttilöitä? "Kannattaa välttää"

  • Eilen17:02
    Ruoka

    Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen14:05
    Ilmiöt

    Verkkosanakirja valitsi vuoden sanan – onko 67 jo tuttu?

  • Eilen13:38
    Verot

    Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia veroja