Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

BMW kehittää sähköautojen induktiivista latausta

Julkaistu 09.07.2014 15:01

BMW on esitellyt hiljattain sähköauto i3:n sekä plug-in hybridi i8:n, ja näiden jatkoksi baijerilaisvalmistaja on tuomassa lähitulevaisuudessa lataamista helpottavan induktiivisen latausjärjestelmän. Jo markkinoilla olevien mallien lisäksi järjestelmä soveltuu myös tulevaisuudessa esiteltäviin malleihin. BMW Group on tehnyt latausjärjestelmän standardisoinnista sopimuksen Daimlerin kanssa, joten vastaavaa järjestelmää pitäisi pystyä tulevaisuudessa käyttämään useamman valmistajan tuotteissa.

Järjestelmä perustuu kahteen käämiin: ensiökäämi on esimerkiksi autotallin lattiassa ja toisiokäämi auton pohjassa. Akkuja ladataan käämien välille syntyvän magneettikentän avulla 3,6 kW:n teholla. Tällä teholla esimerkiksi BMW i8:n akuston saa täyteen alle kahdessa tunnissa. Lataustehoa on tulevaisuudessa mahdollista kasvattaa 7 kW:iin.

Suurin etu induktiivisessa latauksessa on sen kaapelittomuus eli kuluttajan ei tarvitse kytkeä autoa fyysisesti kiinni mihinkään. Auto täytyy ajaa oikealle kohdalle siten, että käämit ovat kohdakkain ja tämän jälkeen latauksen pystyy käynnistämään nappia painamalla. Järjestelmään voidaan myös yhdistää esimerkiksi älypuhelinapplikaatio, jolla kuljettaja voi seurata akun varaustilaa, latauksen etenemistä ja jäljellä olevaa latausaikaa.

Lisää aiheesta:

Volkkari kehitti erikoisen ratkaisun sähköautoilijoita kiusaavaan ongelmaanBMW:n uutuuslaite poistaa sähköautojen lataamisen työläimmän osuudenKäytetyt Nissan Leafin akut tuottamaan energiaa Ajax Amsterdamin kotiareenalleSäästöä sähkön myötä – 48 voltin sähköjärjestelmä yleistyy autoissaMercedes tuo langattoman latauksen tarjolle ensi vuonnaTulevaisuuden autoilua Volkswagenin silmin
BMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

BMW
  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara

  • 03.12.202421:01
    Etelä-Korea

    Etelä-Koreassa kuohuu – "Diorin laukku katkaisi kamelin selän"

  • 15.08.202406:28
    Kuluttajariidat

    50 000 euroa maksaneen BMW:n moottoriin tuli vakava vaurio – kuluttajan mukaan myyjäliike pimitti olennaisen asian

  • 19.06.202419:01
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti liikkeestä käytetyn Bemarin – auto paljastui ulkomailla lunastuskuntoon kolaroiduksi

  • 19.05.202411:32
    Liikenne

    Hurjaa ylinopeutta ajanut törmäsi koulubussiin Kanadassa – Bemarista tuli hetkessä avomalli