ST1:n Facebook-mainoksessa kehotetaan ajamaan autoa aina suurimmalla mahdollisella vaihteella. Kysyimme asiantuntijalta, onko tässä järkeä?
Vesalaisen vinkit taloudelliseen ajoon
- Ykkösvaihde on tarkoitettu liikkeellelähtöön. Isompaa silmään mahdollisimman pian!
- Käytä niin taajamassa kuin maantiellä ajaessasi suurinta mahdollista vaihdetta, jolla moottori käy kevyesti. (Tähän viitataan mainoksessa.)
- Pidä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan.
- Katso kauas, jotta ehdit tekemään havainnot riittävän ajoissa.
- Nosta kaasu ylös ajoissa. Saavutat monta etua:
- Polttoaineen syöttö katkeaa eli auto ”rullaa” useimmissa tapauksissa nollakulutuksella eteenpäin.
- Saat hyödynnettyä jarrutusenergian talteenottoa. Talteen otettu energia hyödynnetään seuraavassa kiihdytyksessä kytkemällä laturi hetkellisesti pois toiminnasta. Latausvastuksen puuttuminen kiihdytystilanteessa parantaa suorituskykyä ja polttoainetaloutta.
- Säästät jarruja ja renkaita.
- Pysäköi niin, että pääset seuraavalla kerralla (kylmällä moottorilla) lähtemään liikkeelle etuperin.
- Vältä turhaa peruuttelua. Tämä onnistuu pysäköintialueella ajamalla ensimmäisen ruudun läpi suoraan jälkimmäiseen ruutuun.
MTV Autot -sivuston lukija lähestyi toimitustamme, koska oli huomannut ST1:n mainoksessa mielestään erikoisen ohjeistuksen: "Muistathan ajaa aina suurimmalla mahdollisella vaihteella?".
Mutta mitä tapahtuu, jos autolla jurnuttaa menemään suurinta mahdollista vaihdetta orjallisesti käyttäen?
– Mainoksessa on kyllä totuuden siemen, mutta se on myös erittäin helposti väärinymmärrettävissä, Autoliiton koulutuspäällikkö tietää.
