Azerbaidzhanin topit ja flopit: Olisiko Bottaksen pitänyt nähdä kohtalokkaat romut?

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Azerbaidzhanin Bakussa ajettiin jälleen erittäin tapahtumarikas kilpailu.

Mercedeksen Lewis Hamilton selviytyi voittajaksi, kun hänen tallikaverinsa Valtteri Bottas menetti kärkipaikalta pelin renkaan puhjettua loppukierroksilla. Kimi Räikkönen nousi kaukaa pistesijojen ulkopuolelta toiseksi ennen Force Indian jättiyllättäjää Sergio Pereziä.

TOPIT:

1. Mercedes

Nyt se oli jo kivuliaan lähellä. Valtteri Bottas olisi voinut voittaa tällä kaudella jo useamman kisan, muttei ole voittanut vielä ainuttakaan. Bakun kisassa hän teki käytännössä kaiken oikein – jos ei virheeksi lasketa sitä, ettei hän pystynyt näkemään radalla köllötellyttä hiilikuidun palasta. Lewis Hamilton oli ensimmäisenä kärkkymässä ja nappasi voiton myötä myös MM-sarjan kärkipaikan kotiin. Suurin hatunnosto menee Mercedekselle, joka antoi Bottaksen taistella itsensä Hamiltonin ja Sebastian Vettelin edelle hienolla ajolla.

2. Kimi Räikkönen

Toinen mies, joka teki melkein kaiken oikein. Kimin kohdalla se täydellinen aika-ajokierros antaa vielä odottaa itseään, mutta näytöt Vettelin haastamisesta alkavat olla silti jo vakuuttavat. Nyt unelmakierros kantoi viimeiseen mutkaan asti ennen raastavaa virhettä. Kisassa olisi pitänyt napata sijoituksia heti startissa, mutta tuo kirous Räikkösen kohdalla jatkuu edelleen. Hän kuitenkin pysyi sitkeästi mukana, otti edeltään heikommat pois ja pääsi hyötymään niin Red Bullien toilailuista kuin tallikaverinkin hyökkäyksen epäonnistumisesta. Kakkossija oli tällaisen viikonlopun jälkeen hieno palkinto ja se nosti hänet 18 pisteen iskuetäisyydelle Vettelistä MM-sarjan kolmoseksi.

3. Sergio Perez ja Force India

Moottoritoimittaja Mercedes lupasi ottaa Bakussa lisää tehoja irti myllystään, mikä mahdollisti asiakastalleille Force Indialle ja Williamsille huiman harppauksen suorituskyvyssä. Sergio Perez ja Esteban Ocon pamauttivat itsensä suoraan kärkitallien perään lähtöruudukossa ja lopulta Perez taituroi alun peräänajon jälkeen tiensä kisan kolmanneksi. Tässä apuna oli toki Red Bullien, Vettelin ja Bottaksen epäonni, mutta ensimmäisen hyötyjän asemaan pääsemiseksi piti olla ensimmäisenä myös aika-ajoissa.

4. Charles Leclerc

Uransa ensimmäisissä F1-kisoissa poikamaisia virheitä tehnyt Leclerc antoi vihdoin kunnon näytteen siitä, mistä hänen kohdallaan on niin paljon kohistu pikkuformuloissa. Vahva kisa nosti monacolaisen 13. lähtöruudusta kuudennelle sijalle jo ennen kärkikuskien pudotuspelin alkamista. Sauberilla oli vaikea laittaa hanttiin Haasille ja Renault’lle, mutta lopulta Leclerc palasi ruutulipulla kuutossijalle. Tästä se lähtee!

5. Carlos Sainz ja Renault

Olipa komeaa nähdä, kuinka keltaiset Renaultit taistelevit tosissaan sijoituksista samalla moottorilla kilpailevia Red Bulleja vastaan. Nico Hülkenbergin ja Carlos Sainzin apuna olivat tuossa vaiheessa toki vastustajia pehmeämmät renkaat, mutta näky oli silti ranskalaisyhtiölle rohkaiseva. Alkukauden pahasti tallikaveriltaan kuokkaan ottanut Sainz sai myös kaivatun onnistumisen ajettuaan viidenneksi.

FLOPIT:

1. Bottaksen MM-taistelu

Viikonlopun suurin pettymys on ilman muuta Valtteri Bottaksen valoisasta synkäksi vaihtuneet näkymät kuljettajien MM-pisteissä. Hän oli jo kiinni koko sirkuksen piikkipaikassa, kun Vettelin epäonnistunut isku pudotti Ferrari-kuskin ulos palkintopallilta. On vaikea sanoa, olisiko Valtteri voinut olla tarkkaavaisempi ja väistää radalla ollutta pientä romua. Joka tapauksessa MM-kärkipaikan sijaan hän on nyt taulukossa neljäntenä ja kaikista ”ikävintä” tilanteessa on se, että Lewis Hamilton on nyt 30 pisteen karkumatkalla ykkösenä. Tässä haastattelussa näkyy tuon iskun vaikutus:

2. Red Bull

Viihdettä täytyy tietysti olla ja sitä tarjoavat tällä hetkellä parhaimmin Red Bullin autot. Tiimi pystyy valitsemaan rohkeimmat taktiikat ja antaa kuskiensa käydä radalla sähäkimmät taistelut, mutta tämä johtui vain siitä, ettei sillä ole oikeasti asiaa taistella mestaruuksista tälläkään kaudella. Pisteitä Red Bull on silti heittänyt menemään jo niin paljon, että se on lähinnä itse tyrinyt omat saumansa osallistua taisteluun. Daniel Ricciardolla ja Max Verstappenilla on molemmilla kova halu todistaa olevansa se parempi kuski, mutta nyt he asettivat kamppailullaan itsensä pahasti tiimin edelle. Siitä he saavat esittää anteeksipyynnön Red Bullin tehtailla.

3. Romain Grosjean

Vielä ei tullut täyttä selvyyttä, kuuluiko seinään ajamisen jälkeinen kysymys Marcus Ericssonin mahdollisesti osallisuudesta kuskille vai kisainsinöörille. Jos kyseessä oli oikeasti Grosjean, hän saavutti koko uran jatkuneessa muiden syyttämisessä aivan uuden tason. Ericsson ei nimittäin ollut lähimaillakaan. Lopulta Grosjean myönsi sohaisseensa ratin säätimeen lämmittäessään renkaita turva-auton aikana. Siitä jarrulle mentäessä auto lähti seinään. Sapiskaa voisi katkerana antaa myös siitä, että Bottas rikkoi autonsa juuri Grosjeanin romuihin.

4. Sergei Sirotkin

Lauantain harjoituksissa sattuneen hölmön virheen jälkeen Sirotkin jatkoi toilailuaan aiheutettuaan kolarin heti kisalähdössä. Siitä hän saa kolmen lähtöruudun rangaistuksen kahden viikon päästä ajettavaan Barcelonan kisaan.

5. Nico Hülkenberg

Sainzin onnistuessa Hülkenberg heitti juuri loistavan taistelun voitettuaan ison pistepotin menemään. Vaihdelaatikon uusimisesta tullut lähtöruuturangaistus oli pieni haitta, kun saksalainen raivasi lähdössä nopeasti tiensä kisan viidenneksi. Valitettavasti ajovirhe pilasi tällä kertaa Rellun huipputuloksen.

​​​​​​​Juttua korjattu klo 8.00: Sirotkin ajoi ulos lauantain harjoituksissa.

Lue myös:

    Uusimmat