Autoon maskipeitto talvipakkasilla? Säästää rahaa ja luontoa

Tarvitseeko moottoria suojata pakkasella eli kannattaako maskipeiton käyttö?

Autonvalmistajat tekevät kuutiotilavuudeltaan pienempiä moottoreita kuin aikaisemmin. Auton suorituskyky on kuitenkin ennallaan tai jopa parantunut ahdintekniikan ansiosta.

Nämä downsizing-moottorit kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin entisaikojen suuremmat moottorit. Polttoainetta kuluu vähemmän, mutta myös hukkalämpöä jää vähemmän. Näin ollen moottori ja matkustamo lämpenevät hitaammin.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee maskipeiton käyttöä.

– Maskipeittoa käyttämällä moottori lämpiää nopeammin, jolloin myös päästöjä tulee vähemmän. Mikäli autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka käynnistyy automaattisesti ajon aikana, maskipeitto vähentää myös lisälämmittimen käyntiaikaa.

Useissa autoissa on jo vakiovarusteena polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jota hyödynnetään sekä moottorin esi- että ajonaikaisessa lämmityksessä.

Automatiikka tutkii ajon aikana moottorin lämpötilaa ja kytkee polttoainekäyttöisen lisälämmittimen päälle tarvittaessa, jotta moottori kävisi riittävän lämpimänä ja lämmintä ilmaa riittäisi myös autoon sisälle.

Lisälämmittimen kulutus tuntuu kukkarossa

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa käydessään auton polttoainetta. Tämä ei kuitenkaan näy ajotietokoneen kulutuslukemassa vaan ainoastaan auton käyttäjän lompakossa.

– Kun lämmitin ei käy turhaan, se ei myöskään kuluta polttoainetta. Tämä näkyy suoraan autoilijan kukkarossa tankkausvälien pidentymisenä.

Maskipeitto saattaa useissa tapauksissa myös pienentää auton ilmanvastusta, jolla on myös vaikutusta auton kulutukseen ja päästöihin. Näiden lisäksi maskipeitto suojaa syyläriä.

– Tiesuola, irronneet nastat tai kivet eivät pääse vaurioittamaan syyläriä, Vesalainen huomauttaa.

Lue myös:

    Uusimmat