Automäärät pääteillä lisääntyvät – myös maaseudulla teiden pullonkaulat ruuhkautuvat

Koska automäärät pääteillä ovat lisääntyneet, vaikeimmat pullonkaulat tapaavat ruuhkautua myös maaseudulla jo arkisinkin.

Ainakin kaksi tieosuutta taajamien ulkopuolella jumittaa, arvioi Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava tieliikenteen asiantuntija Jussi Pohjonen.

Hänen mukaansa valtatie 5 välillä Mikkeli–Heinola ja valtatie 9 välillä Tampere–Orivesi ovat ongelmapaikkoja. Ne ovat ruuhkautuneet pahasti juhlapyhien meno- ja paluuliikenteessä jo pitkään, mutta tilanne on nyttemmin vaikeutunut.

– Tampereelta itään Orivedelle asti jonoutuminen alkaa olla jokapäiväistä. Siellä tulppa on paha, Pohjonen sanoo.

Tampere–Orivesi-väli on Suomen vilkkaimmin liikennöity kaksikaistainen tieosuus. Siellä ajaa keskimäärin 21  000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mukana runsaasti rekkoja.

Helpotusta ei luvassa

Pirkanmaan kautta itään tai samaa reittiä länteen matkaaville ei ole luvassa helpotusta lähiaikoina. Maakunnan seuraavaksi isoksi tiestön muutoshankkeeksi on kirjattu Hämeenkyrön ohitustie. Toisena listalla on valtatie 9:n väli Tampere–Orivesi. Kumpikin hanke tarvitsisi erillisrahoituksen, jota ei ole myönnetty.

Mikkelin ja Heinolan tievälin välityskyvystä Trafin Pohjosella on se käsitys, että arkiliikenne sujuu useimmiten.

– Viitostie on tällä osuudella ohituskaistatietä, mutta vilkkaalla liikenteellä ne eivät tahdo toimia. Silloin ohituskaistojen päät ruuhkautuvat, kun kaikki joutuvat pakkautumaan takaisin yhdelle kaistalle.

Lue myös:

    Uusimmat