Ajokortin voi tulevaisuudessa saada nykyistä vähemmällä opiskelumäärällä, jos Autokoululiiton digitaalinen kokeilu osoittautuu menestykselliseksi.
– Taannoin tekemämme tutkimuksen mukaan autokouluopetuksen perusvaiheen keskihinta oli noin 1 480 euroa ja kaikkien vaiheiden keskihinta 2 100 euroa. Paikkakunnasta ja kilpailutilanteesta riippuen hintahaitari oli tuosta hinnasta muutamia satoja euroja ylös- tai alaspäin, sanoo Suomen Autokoululiiton toimitusjohtaja Ari Heinilä.
Kokeilumalli on ristitty kymppimalliksi. Oppilas suorittaa kymmenen ajo- ja kymmenen teoriatuntia, minkä jälkeen on lupa mennä kuljettajatutkintoon eli tutummin inssiajoon. Nykyisin lain vaatima opetusmäärä on liki puolet enemmän eli 19 teoria- ja 18 ajotuntia.
Uudistus tuntuu kiinnostavan autokouluja, sillä mukaan on ilmoittautunut toistasataa autokoulua.
Digitaalista autoilua
Kokeilussa hyödynnetään digitaalisuutta. Teoriaa opiskellaan osin digitaalisessa eAutokoulussa, ja itse ajamisessa hyödynnetään digitaalista ajotavanseurantajärjestelmä EDlooperia. Älypuhelinsovellus antaa kuskille tarkkaa tietoa siitä, tuliko kärryä kiihdyteltyä liikaa tai oliko ajaminen polttoainetta säästävää ja ennakoivaa.
– Kokeilussa harjoitteluvaihe tehdään kokonaan seurantajärjestelmän avulla. Harjoitteluvaihehan sisältää nykyisin yhteensä kolme tuntia opetusta ja yhdeksän tuntia itseopiskelua, Heinilä sanoo.
Kokeilussa keskiössä on Heinilän mukaan yksilöllisyys. Autokouluun tulijoiden ajokokemuksen määrä vaihtelee suuresti. Kun takana on jo pari vuotta mopoautolla pöristelyä, on tuntuma luonnollisesti täysin toinen kuin jos ainut tuttu asia autoilussa on taustapeilissä killuva Wunderbaum-hajukuusi.
