Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autokoulu saattaa lyhentyä tulevaisuudessa – hinta tuskin laskee

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 19.12.2016 13:27

MTV LIFESTYLE – STT

Ajokortin voi tulevaisuudessa saada nykyistä vähemmällä opiskelumäärällä, jos Autokoululiiton digitaalinen kokeilu osoittautuu menestykselliseksi.

– Taannoin tekemämme tutkimuksen mukaan autokouluopetuksen perusvaiheen keskihinta oli noin 1 480 euroa ja kaikkien vaiheiden keskihinta 2 100 euroa. Paikkakunnasta ja kilpailutilanteesta riippuen hintahaitari oli tuosta hinnasta muutamia satoja euroja ylös- tai alaspäin, sanoo Suomen Autokoululiiton toimitusjohtaja Ari Heinilä.

Kokeilumalli on ristitty kymppimalliksi. Oppilas suorittaa kymmenen ajo- ja kymmenen teoriatuntia, minkä jälkeen on lupa mennä kuljettajatutkintoon eli tutummin inssiajoon. Nykyisin lain vaatima opetusmäärä on liki puolet enemmän eli 19 teoria- ja 18 ajotuntia.

Uudistus tuntuu kiinnostavan autokouluja, sillä mukaan on ilmoittautunut toistasataa autokoulua.

Digitaalista autoilua

Kokeilussa hyödynnetään digitaalisuutta. Teoriaa opiskellaan osin digitaalisessa eAutokoulussa, ja itse ajamisessa hyödynnetään digitaalista ajotavanseurantajärjestelmä EDlooperia. Älypuhelinsovellus antaa kuskille tarkkaa tietoa siitä, tuliko kärryä kiihdyteltyä liikaa tai oliko ajaminen polttoainetta säästävää ja ennakoivaa.

– Kokeilussa harjoitteluvaihe tehdään kokonaan seurantajärjestelmän avulla. Harjoitteluvaihehan sisältää nykyisin yhteensä kolme tuntia opetusta ja yhdeksän tuntia itseopiskelua, Heinilä sanoo.

Kokeilussa keskiössä on Heinilän mukaan yksilöllisyys. Autokouluun tulijoiden ajokokemuksen määrä vaihtelee suuresti. Kun takana on jo pari vuotta mopoautolla pöristelyä, on tuntuma luonnollisesti täysin toinen kuin jos ainut tuttu asia autoilussa on taustapeilissä killuva Wunderbaum-hajukuusi.


– Ensimmäisiä arvioita kokeilusta on luvassa maaliskuun loppuun mennessä, mutta lopulliset tulokset selviävät lokakuun loppuun mennessä. Erityisesti meitä kiinnostaa, vaikuttavatko digitaaliset sovellukset jollain tavalla ajotutkinnon läpäisyyn, Heinilä kertoo.

Riittävätkö tunnit?

Liikenneopettaja Hanne Huhtala vuosaarelaisesta Autokoulu Huhtalasta pitää uutta kokeilua periaatteessa hyvänä mutta epäilee, etteivät sen tunnit kovin monelle riitä.

– Auton käsittelyn ja hallinnan voi ehkä oppiakin kymmenessä tunnissa, mutta pääkaupunkiseudulla liikennetilanteet tuovat oman haasteensa. Auton käsittelytaidon ja liikennesääntöjen oppiminen eivät pelkästään riitä. Myös oikeiden asenteiden oppiminen on tärkeää. Oppiminen on kuitenkin aina matka, joka vie aikaa, hän sanoo.

Autokoulun halventumiseen Huhtala suhtautuu epäillen.

– En usko, että hintoja on varaa pudottaa. Ajo-opetus on aina yksilöopetusta. Valitettavasti liikenneturvallisuus ei ole kovin mediaseksikästä.

Lähiviikkoina kuljettajatutkintoon menevä Devran Inan, 19, on viihtynyt autokoulussa.

– Alku oli vaikeaa, mutta nyt on kyllä jo sellainen olo, että pärjään liikenteessä. Simulaattoriopetus tuntui enemmän tietokonepelin pelaamiselta kuin ajamiselta, mutta muuten on ollut mukavaa ja Hanne on tosi hyvä opettaja.

***

1:03Näin viestit vilkulla ohittajalle

Lisää aiheesta:

Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyyYhä useampi valitsee opetuslupaopetuksen – näistä syistä ratin taakse kannattaa hypätä jo 16-vuotiaanaYhä useamman ajokortti jää saamatta ensimmäisellä koekerralla – "Mopopoika kävi teoriakokeessa 12 kertaa"Ajokorttiuudistus vähentää pakollisen opetuksen alle puoleen nykyisestä – hinta halpeneeAjo-opetukseen suunnitellaan mullistusta: Voiko autokoulun pian räätälöidä omien tarpeiden mukaan?Maalais- ja kaupunkilaiskuskeilla erilaiset ajotaidot – lue värikkäät inssikokemukset
AutokouluAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokoulu
  • ti11:12
    Liikenneturvallisuus

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 25.5.15:15
    Liikenne

    Tätä mieltä tuoreet kuljettajat ovat ajo-opetuksesta – ihan kaikki ei vakuuta

  • 26.4.07:33
    Liikenne

    Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin kävi

  • 7.4.19:01
    Liikenneonnettomuudet

    Autokoulukonkari: Nuori kuski voi kokea hengenvaarallisen yllätyksen, kun vauhti kiihtyy

  • 10.07.202416:25
    Liikenne

    Tämän asian autokouluope haluaisi kuskien muistavan: "Ei voi liikaa muistuttaa"