Autokaupat poikivat entistä enemmän valituksia

Autokauppoihin liittyvistä ongelmista on valitettu erityisen paljon Kuluttajavalituslautakuntaan tämän vuoden aikana.

Kuluttajavalituslautakuntaan on tullut vuoden alkupuolella yli 10 prosenttia enemmän valituksia kuin viime vuoden tammi-kesäkuussa.

Kasvussa ovat olleet erityisesti autokauppaa koskevat valitukset. Niitä tehtiin nyt 265 kappaletta, kun vuosi sitten niitä tuli noin 175. Yhteensä lautakuntaan tehtiin kesäkuun loppuun mennessä valituksia 1645 kappaletta, mikä oli 180 vuoden takaista enemmän.

Mitään selvää syytä autokauppaa koskevien valitusten kasvulle ei keksitä sen enempää Kuluttajavalituslautakunnassa kuin Autoalan Keskusliitossakaan. Uusien autojen kauppa on kevään aikana kyllä selvästi vilkastunut, mutta suurin osa valituksista koskee entiseen tapaan käytettyjen autojen kauppaa, joka on käynyt kutakuinkin entiseen tahtiin.

Uusien autojen kaupassa mahdolliset viat menevät yleensä takuun piikkiin eikä erimielisyyksiä synny yhtä helposti. Kuluttajavalituslautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlbergin mukaan ilmiötä voi osin selittää vuoden alusta voimaan tullut lainmuutos, joka hieman kiristi myyjän vastuuta.

-Suurin osa nyt valitukseen johtaneista kaupoista on tosin tehty viime vuoden puolella, joten lainmuutos ei niitä vielä koske. Lainmuutos oli kuitenkin vuodenvaihteessa julkisuudessa aika näyttävästi esillä ja esimerkkinä käytettiin usein juuri autokauppaa, joten se on saattanut lisätä valitusten määrää, hän pohtii.

Omatoiminen tuonti voi vaikeuttaa valitusprosessia

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala ei ole kuullut kentältä sellaisia viestejä, että autokaupoista olisi valitettu entistä enemmän. Toisaalta hän arvioi, että käytettyjen autojen kauppaan liittyvät pulmat saattavat lisääntyä, jos Suomi ensi syksynä joutuu keventämään tuontiautojen verotusta.

EY-tuomioistuimen linjaus asiaa koskevaan kiistaan on luvassa syyskuussa. Sen odotetaan noudattelevan EU:n julkisasiamiehen kantaa, jonka mukaan Suomen lainsäädäntö on nyt tuontiautoja syrjivää.

-Tilanne on selvä silloin, kun merkkiliike tuo itse omia merkkejään käytettyinä maahan. Silloin merkkiliike vastaa myös huolloista ja takuista. Sen sijaan mielenkiintoinen tilanne syntyy, jos kuluttajat ryhtyvät tuomaan muista EU-maista suuria määriä autoja joko itse tai välittäjän kautta, Rantala sanoo.

Ståhlbergin mukaan muista EU-maista auton suoraan itse ostava kuluttaja joutuu tekemään mahdolliset valitukset myyjän kotimaan eli esimerkiksi Saksan kuluttajaviranomaisille ja käymään myös koko valitusprosessin läpi siellä. Tämä kysyy kielitaitoa ja etäisyyskin saattaa aiheuttaa ongelmia.

Suomen kuluttajavalituslautakunnallekin valituksen voi periaatteessa jättää, mutta saksalainen yritys tuskin lotkauttaa korvaansa sen suosituksille, Ståhlberg arvelee. - Välittäjä taas vastaa välittämistään autoista aivan samalla tavoin kuin myyjä, joten heidän kauttaan ostettuja autoja koskevat valitukset käsitellään täällä Suomessa, Ståhlberg toteaa.

Valituksen käsittely vie noin vuoden

Autokauppaa koskevien valitusten aiheet ovat Ståhlbergin mukaan pysyneet ennallaan. -Tyypillistä on, että autosta löytyy erilaista pientä vikaa useammasta kohdasta. Tyypillinen vika on myös moottorivaurio eli kannen tiiviste vuotaa tai sylinteri on halki. Paljon valitetaan myös siitä, että jakohihna katkeaa ennen aikojaan ja aiheuttaa moottorille vaurion.

Kuluttajavalituslautakunnassa valitusten käsittely on sen verran ruuhkautunut, että ratkaisun saanti kestää suunnilleen vuoden verran. Ståhlberg suositteleekin kääntymistä ensiksi kunnallisen kuluttajaneuvojan puoleen, jos myyjän kanssa ei sopua synny. -Parempi olisi yrittää ratkaista asia paikallisella tasolla ennen kuin tullaan tänne meille, hän sanoo.

Toisaalta myös kunnallinen kuluttajaneuvonta on monella paikkakunnalla pahoin ruuhkautunut. Lisäksi käytetyn auton kauppaa harkitsevan kannattaa jo etukäteen tutustua sitä varten laadittuihin ohjeisiin, jotka löytyvät mm. Kuluttajaviraston ja Ajoneuvohallintokeskuksen internetsivuilta. Lisäksi käytetyn auton ostajan on hyvä pitää mielessä, ettei käytetty auto ole uuden veroinen, ja luonnollisesti kulumisesta johtuvat viat on siedettävä, ellei myyjä ole antanut niiden osalta erityisiä lupauksia.

-Jotta vastuu tuntemattomista vioista olisi myyjällä, auton on oltava kokonaisuudessaan huonommassa kunnossa kuin mitä ostajalla on hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen syytä olettaa, Ståhlberg huomauttaa.

Viime vuonna Kuluttajavalituslautakuntaan tuli yhteensä lähes 3000 kirjallista valitusta. Autokaupassa ratkaisuja tehtiin 215, ja 66 prosenttia niistä johti kuluttajan kannalta myönteiseen tulokseen. Keskimäärin hyvitystä suositellaan 49 prosentissa tapauksista, joten autokaupassa sitä irtoaa hieman tavallista useammin.
Eniten valituksia tehdään edelleen vakuutusasioista ja seuraavaksi eniten erilaisista asumiseen liittyvistä asioista kuten remonteista tai kiinteistönvälityksestä. Myös vakuutuksia koskevien valitusten määrä on kasvanut hieman keskimääräistä enemmän.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat