Autokaupassa ostajan markkinat - tingi hinnasta ja vaadi huoltosopimus vuodeksi

Keräsimme muutaman vinkin käytetyn auton ostajille, koska käytettyjen autojen kaupoissa on nyt ostajan markkinat. Huhtikuun alussa muuttuneen autoveron takia viime maaliskuussa rekisteröitiin 82,2 prosenttia enemmän uusia autoja kuin viime vuoden maaliskuussa. Tämä näkyy nyt autokauppojen varastoissa, joissa seisoo paljon vaihtoautoja.

Tingi hinnasta

Seisova varasto ei tuota mitään, joten autokauppiaiden pitää saada se liikkumaan ennemmin tai myöhemmin. Nyt on siis ostajan markkinat. Älä tyydy tarjottuun hintaan, vaan tee vastatarjous. 20 prosentin alennusehdotus on kuitenkin liikaa. Väliraha ei todennäköisesti pienene, koska myös sinun vanhasta autostasi hyvitetään vähemmän. Kerro, että olet tositarkoituksella liikkeellä, ja kysy, millä hinnalla auto lähtee heti mukaan.

Vaadi huoltosopimus

Parin tonnin hinta-alea kannattavampi diili sinulle on vuoden tai parin huoltosopimus. Sillä saat itsellesi uuden menopelin lisäksi huolettomuutta ja aikaa, kun kauppias huolehtii huolloista. Vaihtoautojen huoltosopimukset tai kilometreihin sidotut määräaikaishuollot eivät jostakin syystä ole rantautuneet Suomeen USA:sta, jossa ne ovat yleisiä. Kysy, miksi ei.

Vaadi jotain muuta ylimääräistä

Kysy, saisitko samaan hintaan jotain muuta ylimääräistä: esimerkiksi jälkiasennuksena sisäänrakennetut sumuvalot tai kaiuttimet takapenkkiläisillekin. Kysyminen ei maksa mitään.

Vaadi näyttämään tärkeät asiat

Älä tyydy rasti ruutuun -lomakkeeseen, jossa luetellaan, että jarrut ok, määräaikaishuollot tehty, ollut yhdellä omistajalla. Jos olet esimerkiksi allerginen, vaadi, että sinulle näytetään, missä kunnossa ilmastointilaite on, ja että sinulle kerrotaan, koska suodatin on vaihdettu.

Suomalainen on yhä liian vaatimaton asiakas. Jo yli 10 000 euroa on niin suuri summa, että sinun pitää tietää, mitä sillä hinnalla todella saat. Asianmukaisesti huollettu auto eli huoltokirja on tärkeä, mutta vaadi lisätietoa.

Kysy myös vaihtoauton polttoaineen kulutuksesta ja hiilidioksidipäästöistä.

Tee kirjallinen sopimus kaikesta, mitä on sovittu. Ethän halua autokauppiaasi kanssa kuluttajariitalautakuntaan. Siellä riidellään erittäin paljon siitä, mitä kukakin sanoi tai ei sanonut.

Surffaa netissä

Hanki lisätietoja erilaisilta keskustelupalstoilta. Netistä saat tietoa esimerkiksi tyyppivioista, katsastuksessa pomppaavista malleista tai vaikkapa jonkin mallin kulutus- ja päästötiedoista.

Laske osamaksusi tarkkaan

Nyt kun lainakorot ovat alhaalla, pieni alennus osamaksuissa ei välttämättä tunnu alennukselta ollenkaan. Autokauppiaasi voi saada provisiota myymästään rahoituksesta, joten hän tarjoaa sitä sinulle innokkaasti. Laske kuitenkin todellinen vuosikorko tarkkaan. Käteismaksulla ostava ei ole enää samanlainen kingi kuin takavuosina, mutta käsirahalla on yhä suuri merkitys.

Autoton ostaja on paras

Koska autokauppojen varastoissa on paljon vaihtoautoja, täysin autoton asiakas on nyt erittäin tervetullut asiakas. Mainitse heti alussa, että vaihdossa ei sitten muuten tule vanhaa.

Varo kuumetta

Älä sokeudu, jos saat isomoottorisen dieselmaasturin nyt edullisesti. Se nimittäin myös kuluttaa paljon. Mieti, mitä tosiaan tarvitset, ja laske menosi ja tulosi. Ota polttoainelaskun lisäksi huomioon myös mm. käyttövoimavero (eli dieselvero), vakuutus ja uusien renkaiden ostaminen.

Vaihtoautoissa on nyt paljon dieselautoja, koska vielä 3-4 vuotta sitten diesel oli huomattavasti bensakonetta edullisempi. Lisäksi monet suosivat nyt pieniä bensamoottoreita turbolla. Näidenkin syiden takia dieselkone voi nyt irrota kaupasta edullisemmin kuin vastaavanlainen bensakone.

Polttoaineiden hinnanero on nyt pieni, joten autokaupassa kannattaa miettiä omia ajokilometrejään. Joidenkin laskelmien mukaan vasta yli 20 000 km vuodessa on edullisempaa ajaa dieselillä (dieselvero huomioiden).

Ole nainen

Suomalaisista ajokorteista lähes puolet on naisilla. Siitä huolimatta autoja myyvät lähinnä miehet, ja automainonta on suunnattu lähinnä miehille. Jos autokauppiaat ovat nyt viisaita, he suuntaavat käytettyjen autojen mainonnan naisille. Naiset kun usein vielä ajavat ns. perheen kakkosautolla eli sillä pienemmällä ja vanhemmalla.

Uutista varten on haastateltu Kuluttajaviraston lakimiestä Mika Hakamäkeä, Tuulilasi-lehden tutkimuspäällikköä Jorma Viitasta ja Autoliiton turvapalvelupäällikköä Jonne Luomalaa.

Lue myös:

    Uusimmat