Autojen takaisinkutsut kertovat vain osatotuuden – kaikista vioista ei kerrota

Kaikki autoon liittyvät valmistusviat tai korjauskehotukset eivät ole takaisinkutsun aiheuttavia ja niistä ei ole velvollisuutta ilmoittaa, vaikka niiden korjaaminen kuuluisikin auton valmistajalle.

Suomessa autojen takaisinkutsu tapahtuu lain mukaan vain silloin, kun autossa olevasta virheestä syntyy turvallisuusriski tai haittaa ympäristölle.

Trafin sivuilla on lista lukuisista käynnissä olevista takaisinkutsukampanjoista. Vastuu korjausten hoitamisesta ja omistajien tavoittamisesta on auton maahantuojilla.

Tietoa vioista on autonvalmistajilla laajemminkin käytössä, mutta korjauskohteista ei aina tiedoteta asiakkaille.

Honda Motor Europen Suomen huoltopäällikkö Juha Kervinen kertoo:

– Onhan joitakin tuotepäivityskampanjoita, jotka eivät liity millään tavalla ajoturvallisuuteen eivätkä mihinkään muihin asioihin, jotka lasketaan takaisinkutsuiksi.

Muualla tiedotetaan avoimemmin

Yhdysvalloissa tuotevastuu on painavampi, kuin monissa muissa maissa. Siellä valmistajilla ja maahantuojilla on pakko viestiä pienemmistäkin vioista.

Myös Saksassa takaisinkutsutietoa on laajemmin saatavilla. Suomeen on tuotu paljon autoja muun muassa Saksasta eivätkä autonvalmistajien tai Trafin tiedot kata välttämättä ulkomailta hankittujen autojen tietoja.

Autoliitto on kerännyt sivuilleen saksalaisen ADAC:n tiedot takaisinkutsuista vuodesta 2005 alkaen. Kuluvan vuoden tiedot ovat vain Autoliiton jäsenten käytössä.

Autoliiton saksalaiset takaisinkutsutietot voit tarkistaa täältä.

Auton omistaja pimennossa

Muun muassa eri maiden lainsäädäntö vaikuttaa siihen, minkälaisia tuotepäivityksiin liittyviä kampanjoita järjestetään ja mikä on kussakin maassa takaisinkutsun aihe. Maahantuoja saattaa kutsua ajoneuvon korjaamolle oma-aloitteisestikin.

– On meillä joitakin, jotka tehdas on määritellyt takaisinkutsuiksi, mutta Trafi on katsonut, ettei ole kyse niin kriittisestä asiasta, että se olisi takaisinkutsujen listalla heillä, mutta meillä se kyllä siellä on ja ne korjataan samaan tapaan, Kervinen jatkaa.

Yleensä korjaus kuitenkin tehdään, silloin kun auto käy seuraavan kerran merkkihuollossa. Tiedot päivityksistä näkyvät vain merkkikorjaamojen verkossa. Jos merkkihuoltoa ei käytä eikä kutsua erikseen lähetetä, on auton omistaja pimennossa päivityksistä, joita ajoneuvoon voisi tehdä.

– Se on kuluttajan kannalta hankalampaa, jos on tällainen vika, josta valmistaja on vastuussa. Millä tavalla sitten voi varmistua, että saa sen tiedon ja se siihen omaan autoon tehdään sitten korjaukset sen laskuun, jolle se kuuluu, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Hyvää asiakaspalvelua vai tahraton imago

Vioista ilmoittaminen olisi hyvää asiakaspalvelua, mutta autoliiton arvion mukaan kyseessä on autonvalmistajille ja maahantuojille pulmallinen kysymys.

– Valmistajathan näkevät tässä asiassa kaksi puolta. Hirveästi ei haluta, että julkisuudessa puhutaan, että heidän autossaan on nyt taas vika, joka pitäisi korjata ja jonka he korjaavat. Toisaalta taas halutaan pitää asiakas tyytyväisenä ja korjata virheet, Nieminen Autoliitosta sanoo.

Päivitykset saattavat olla erilaisia tarkastuksia, varmistuksia, säätötoimenpiteitä tai korjauksia. Niillä voi olla vaikutusta auton kestävyyteen, vaikka liikenneturvallisuus ei niiden korjaamatta jäämisestä vaarannu.

– Ne voivat olla jotain sen auton ohjelmistoon liittyvää tai ajovalojen ohjaukseen liittyviä asioita. Autossa voi olla jokin osa, jossa on havaittu ongelmia eri olosuhteissa esimerkiksi lumen kanssa ja se osa vaihdetaan. Ne voivat olla mukavuusvarusteisiinkin liittyviä asioita, Nieminen autoliitosta jatkaa.

Lain hengen vastaista

Merkkihuoltojen ulkopuoliset autokorjaamot eivät saa vioista tietoja, jolloin jonkin valmistukseen liittyvän vian korjaaminen saattaa mennä asiakkaan omaan piikkiin. Joskus viat voivat aiheuttaa autossa muuta rikkoutumista. 

Käytetyn auton ostaja ei voi tietää, mitkä korjaus- tai päivityskampanjat autoon on tehty. Jos auton ostaa juuri kyseisen merkin merkkiliikkeestä, on päivitykset todennäköisesti tehty.

EU-komissio on pyrkinyt kilpailulainsäädännöllä määrätietoisesti erottamaan autojen jälleenmyynnin ja huoltotoiminnan. Autoa pitää voida huollattaa muuallakin, kunhan sille tehdään huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet. Takuunkin on silloin säilyttävä.

– Tämän tyyppisillä asioilla merkkiliikkeet voivat tätä kehitystä jarruttaa, jos ei se tieto ole saatavissa joka paikassa. Mutta se on kilpailulainsäädännön hengen vastaista silloin se toiminta, Pasi Nieminen Autoliitosta sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat