Autojen katsastusväli harvenee – osa asiantuntijoista pelkää onnettomuusriskin kasvavan

Onnettomuustietoinstituutti suhtautuu katsastusvälien harventamiseen epäilevästi. Autoliitto pitää muutosta tervetulleena. Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto pitää taas harventamista liikenneturvallisuutta heikentävänä.

Autojen tekniset viat ovat taustatekijänä useissa onnettomuuksissa. Vikoja löytyy muun muassa renkaista, ohjauksesta ja jarruista.

– Autojen tekninen kunto näkyy onnettomuusriskissä, sanoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei sen sijaan näe katsastusvälien harventamista turvallisuusriskinä. Hänen mukaansa autojen hylkäysprosentit ovat pudonneet dramaattisesti viime vuosina.

Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liiton toiminnanjohtaja Björn Ziessler varoittaa, että harventaminen on yksiselitteisesti turvallisuutta heikentävä tekijä.

Ensi toukokuusta lähtien henkilöautot pitää katsastaa ensimmäistä kertaa neljän vuoden ikäisinä. Sen jälkeen katsastusväli on kaksi vuotta 10 vuoden ikään saakka. Yli 10-vuotiaat pitää viedä katsastukseen joka vuosi.

Nykyisin auto pitää katsastaa kolmen vuoden iässä, seuraavan kerran kaksi vuotta myöhemmin ja siitä lähtien joka vuosi.

Yhtä mieltä Parkkari ja Nieminen ovat siitä, että kriittisin kohta liikenneturvallisuuden kannalta ovat rengasviat.

– Ne ovat lukumääräisesti yleisin vikaryhmä. Ne ovat toki katsastuksessa haastava homma, Parkkari sanoo.

Nieminen huomauttaa, että katsastuksessa käydään joko kesärenkailla tai talvirenkailla. Katsastusmiehellä ei voi näin olla tietoa missä kunnossa toiset renkaat ovat. Hänen mukaansa ainoa tapa syynätä renkaiden kuntoa on valvonta tien päällä.

Ziesslerin mukaan haastavin tilanne on, jos rengas tai akseli irtoaa autosta.

Huolto poimii viat pois

Nieminen muistuttaa myös autojen huolloista, joissa korjataan mahdolliset liikenneturvallisuuteen vaikuttavat viat.

– Ihmiset huollattavat tuon ikäiset autot suhteellisen säännöllisesti. Huolto-ohjelmissa käydään läpi nämä asiat.

Myös Onnettomuustietoinstituutin yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo, että korjaamot poimivat huollossa viat pitkälti pois. Hän arvioi kuitenkin, että siirtymää pois säännöllisen huollon piiristä tapahtuu jo ennen kahdeksannen vuoden katsastusta.

Lue myös:

    Uusimmat