Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autojen ajovalopolttimoissa havaittiin suuria eroja

Julkaistu 06.11.2015 15:30
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Ruotsalainen autoalan julkaisu Motor Magasinet teki ajovalopolttimoita vertailevan testin. Samalla merkinnällä varustetuissa polttimoissa on yllättävän suuria eroja.

Valtaosa Euroopan liikenteessä olevista autoista käyttää edelleen ajovaloina perinteisiä halogeenipolttimoita, ja näistä valtaosa on tyyppiä H7. Ruotsalaislehden vertailussa selvisi, että samasta merkinnästä huolimatta parhaan ja heikoimman polttimon valaisutehossa oli noin kolminkertainen ero. Osa myynnistä olevista polttimoista ei edes noudata YK:n määräämiä ECE-sääntöjä, joissa määritellään valovirran määrää ja valokeilan muotoa.

– Testi osoittaa, että laadusta on hyötyä. Testissä mukana olleet heikommat polttimot eivät olleet ECE-säännösten mukaisia. Valaisutehossa testivoittajaan oli selkeä 245 prosentin ero. Enemmän valoa tarkoittaa turvallisempaa tieliikennettä, koska kuljettajalla on tällöin enemmän aikaa reagoida esteisiin. Turvallisuuden kannalta on myös tärkeää, etteivät valot häikäise vastaantulijaa, sanoo Lumiledsin liiketoiminnan kehitysjohtaja Toni Tammi.

Osa testeistä tehtiin Philipsin testauskeskuksessa Saksan Aachenissa Motor Magasinet -lehden valvonnassa.

Lisää aiheesta:

Uusien autojen led-valoille täystyrmäys: Valaisevat huonosti, häikäisevät muitaMersu testasi uutta valojärjestelmäänsä Suomessa – vähentää kuljettajan väsymystä merkittävästiSaksan viranomaiset: Fiatista löydetty päästöjä manipuloiva laiteFord ei uskonut Mustangin joutuvan testiin Euroopassa – umpisurkea tulos törmäystestissäVaihdettu tuulilasi usein alkuperäistä huonompi – jopa merkkikorjaamoilla ongelmia laadun kanssaBMW testaa laservaloja moottoripyöräkäyttöön
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?