Autoja rikkovan "Oulun taudin" syy selvisi viimein
Uudet tutkimustulokset selittävät, miksi Oulun seudulla autojen jakohihnoja rikkoutuu useammin kuin muualla maassa. Perusteellinen tutkimus antaa tärkeää tietoa esimerkiksi tienpitäjille.
Autoliikkeiden takuukorjaustilastojen mukaan Oulun seudulla tapahtuu jakopäiden kulumista ja rikkoutumista autokantaan suhteutettuna moninkertaisesti enemmän kuin muualla Suomessa. Asia on ollut tiedossa jo kauan, mutta varmaa tietoa sen aiheuttajasta ei ole ollut.
Vuonna 2019 ilmiön tiimoilta käynnistettiin laaja tutkimus, jossa selvitettiin, millaiset tekijät voivat Oulun alueella vaikuttaa autojen jakopäiden kestävyyteen. Tutkimuksessa etsittiin systemaattisesti tiepölyn ja ympäristötekijöiden eroavaisuuksia muun muassa Oulun alueen ja pääkaupunkiseudun välillä sekä selvitettiin kulumiseen vaikuttavat tekijät.
Oulun yliopiston tiedotteen mukaan kyseessä ei ole ruostuminen tai kemiallinen reaktio, vaan hiova kuluminen. Tämä kumoaa monet aikaisemmin esitetyistä mahdollisista selityksistä, sillä ne olisivat vaatineet ruostumisen tai kemiallisen reaktion ilmiötä selittäväksi tekijäksi.
Tutkimuksen perusteella ilmiön aiheuttajaksi varmistui asfaltista irtoava ja katupölyn mukana jakopäihin kulkeutuva ferrokromikuona eli niin sanottu OKTO-murske, jota epäiltiin ongelman aiheuttajaksi jo vuonna 2014. Asfaltin kiviaineksen kuluessa siitä irtoaa teräväsärmäistä ja kovaa katupölyä, joka hioo ja kuluttaa jakopään hammasrattaita.
Oulun alueella on käytetty vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla terästeollisuuden sivutuotteena syntyvää ferrokromikuonaa korvaamaan luonnon kiviaineksia. Tästä syntyvän katupölyn koostumus poikkeaa selvästi muun Suomen katupölystä.
Perusteellista tutkimusta
Ongelman selvittäminen vaati Oulun yliopiston mukaan niin autotekniikan kuin mineralogiankin korkeaa osaamista. Näytteitä kerättiin valtava määrä asfaltista, katupölystä sekä autojen moottoritiloista ja jakopään kotelon sisäpuolelta.
Yksittäisiä näytepisteitä analysoitiin elektronimikroskoopilla yli kolme miljoonaa kappaletta, minkä kerrotaan olevan noin sata kertaa enemmän kuin kaikissa aiemmissa tutkimuksissa yhteensä. Näytteiden avulla kartoitettiin asfaltin kiviaineksen ja katupölyn koostumukset.
Hankkeessa suunniteltiin ja valmistettiin koelaitteistot, joilla mallinnettiin polttomoottorin jakopäätä. Laitteilla ajettiin testejä yli 3 000 tuntia. Testipölyt valmistettiin vastaamaan rakeisuudeltaan ja pölypartikkeleiden pinnan muodoiltaan autojen moottoritilan pölyjä Oulun alueella.
– Ferrokromikuonan kuluttava vaikutus oli testeissä noin 25-kertainen muihin testattuihin, tiestössä käytettyihin kiviaineksiin verrattuna. Tällainen ero on valtava, Oulun yliopiston projektitutkija Jonne Untinen tiivistää tiedotteessa.
Lähde: Oulun yliopisto
Uusimmat
-
14:50
Sébastien Ogier näpäytti luottotahoa – rallisuuruudelta erikoisratkaisu
-
14:33
Kuuban pikakiituri nakutti huippuvauhtia – Timanttiliigan avauksessa kärkituloksia
-
14:16
Presidentti Stubbin kissa on kuollut
-
14:16
Kansaneläkkeiden maksu loppuu 25 000 ulkomailla asuvalta suomalaiselta – näin he jatkossa elävät
-
14:14
Irakin yöllisen räjähdyksen syytä tutkitaan – väitteitä hyökkäyksestä
-
14:14
Poliisi tutkii American Idol -tähti Mandisan kuolemaa – löytyi kotoaan
-
14:04
Tutkimus selvitti, kannattaako lihapihvi korvata kasvisversiolla
-
14:02
MTV seuraa: SM-liigan finaalit käyntiin – Tappara saa taiturinsa takaisin, Ben Blood palaa Pelicansin vahvuuteen
-
13:58
Yksi pako on ylitse muiden: Janne "Nacci" Tranberg teki kirjan vankilapaoista istuen itse kiven sisässä
-
13:51
Billundin lentokenttä Tanskassa evakuoitiin pommiuhan takia
-
13:48
Ferraria vastaan on tehty protesti! Meneekö lähtölista uusiksi?
-
13:31
Lewis Hamilton keksi selityksen umpisurkealle esitykselleen
-
13:25
Rallitähdeltä huikea paljastus kesken kisan: Porsche-luksusauton kohtalo panoksena tänä iltana
-
13:23
Oulussa kateissa ollut iäkäs nainen löytyi
-
13:08
Harry Stylesia vainonnut stalkkeri sai vankeustuomion – lähetti laulajalle alle kuukaudessa 8000 postikorttia
-
12:46
Hirviömäinen aalto kesytetty 100 kilometrin tuntivauhdilla – näin hurja suoritus syntyi
-
12:42
Johanna Puhakka ja Samuel Glassar paljastivat tulevien kaksostensa sukupuolen
-
12:38
IL: Oikeusministeri halusi vaihtaa valtionsyyttäjän ja päätyi hajottamaan rasismityöryhmän – näin vastaa Leena Meri
-
12:31
EK12: MM-rallin huimassa voittotaistossa maaginen veto: "Kaikki riskit käytössä" – MTV seuraa
-
12:31
Miten eroon ripsiäisistä, entä villakirvasta? Näin tunnistat ja hoidat viherkasviasi kalvavat tuholaiset
-
Lataa lisää