Autoilijan bensalasku kasvaa 80 eurolla ja palkasta uhkaa jäädä vähemmän käteen – Näin hallitusohjelman verolinjaukset vaikuttavat kukkaroosi

Näin hallitusohjelma vaikuttaa kukkaroosi 13:57
Veronmaksajain keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ja Nordean yksityistalouden ekonomisti Olli Kärkkäinen vierailivat Huomenta Suomessa.

Antti Rinteen (sd.) hallituksen verolinjaukset eivät koske pääoma-, perintö- tai lahjaveroon. Haittaveroja kiristetään, mikä näkyy monen suositun tuotteen hinnassa.

Veronmaksajain keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää maanantaina julkaistun hallitusohjelman verolinjauksia yllätyksettöminä. Verotuksen kannalta merkittävää Lehtisen mukaan on se, mitä hallitusohjelmassa ei ole.

– Siellä ei ole pääoma- tai yritysverotukseen pelättyjä kiristyksiä, eikä perintö- ja lahjaverotukseen kosketa.

Näin eri tuotteet kallistuvat

Sen sijaan hallitus aikoo kiristää haittaverotusta. Lehtinen ja Nordean yksityistalouden ekonomisti Olli Kärkkäinen arvioivat, että bensan hinta nousee 6,5 senttiä litralta, mikä nostaisi keskimääräisen autoilijan bensalaskua 80 eurolla vuodessa.

Tupakka-askin hintaan tulee lisää 1,80 euroa, eli askin hinta nousee 10 euron haamurajan yli. Koskenkorva-pullo kallistuu arviolta 31 senttiä , ja 1,5 litran limonadista täytyy pulittaa 10 senttiä enemmän kuin aiemmin.

Teemu Lehtinen arvioi, että viini voi myös kallistua. Oluen verotukseen tuleva hallitus ei todennäköisesti puutu Viron matkustajatuonnin pelossa.

Palkansaajan verotus kiristyy ensi vuonna

Hallitusohjelmassa on varattu 200 miljoonaa euroa pienituloisten verotuksen keventämiselle. Tavallisen palkansaajan verotus sen sijaan voi kiristyä lähivuosina.

– Meillä on ensi vuonna tulossa merkittävät sosiaalivakuutusmaksujen korotukset. Tällä ei kompensoida sitä ollenkaan, koska kevennykset laitetaan pienituloisten päähän, sanoo Teemu Lehtinen.

Olli Kärkkäinen huomauttaa, että pientä eläkettä saavien eläkkeitä korotetaan ja pienempiä työttömyyspäivärahoja nostetaan. Kokonaisuudessaan hallituksen linjaukset heikentävät ostovoimaa.

– Kysymys on, miten se vaikuttaa kuluttajien luottamukseen. Luottamus on jo heikentynyt ja kuluttaminen on kääntynyt negatiiviseksi, Kärkkäinen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat