Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoala: Vuonna 2030 liikenteessä voi olla 580 000 sähköautoa

Autoala uskoo sähköautojen määrän liikenteessä kasvavan huimasti.
Autoala uskoo sähköautojen määrän liikenteessä kasvavan huimasti.Shutterstock
Julkaistu 12.03.2019 17:44

MTV UUTISET – STT

Autoala arvioi, että vuonna 2030 liikenteessä voi olla 580 000 ladattavaa sähköautoa. Edellytyksenä on, että autovero poistetaan vähitellen ja erittäin vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alennetaan.

Ellei näitä toimia tehdä, sähköautojen ja lataushybridien määrä olisi tuolloin ennusteen mukaan 360 000. Ero syntyy siitä, että kannustimien avulla sähköautojen ensirekisteröinnit lisääntyisivät nopeammin ja samalla polttomoottoriautoja poistuisi liikenteestä nykyistä nuorempina.

Suomessa oli viime vuonna liikenteessä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joten polttomoottoriautojen poistumalla on ratkaiseva merkitys autokannan muuttumisessa vähäpäästöiseksi. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on nykyisin ainoastaan 0,6 prosenttia.

Autoalan arvio on maltillisempi kuin tieliikenteen ilmastopolitiikkaa pohtineen työryhmän joulukuussa esittämä tavoite. Työryhmän tavoitteen mukaan liikenteessä pitäisi olla noin 670 000 sähköautoa vuonna 2030.

Autoala on arvostellut työryhmän kokoonpanoa siitä, ettei autoalaa huolittu mukaan pohtimaan autoilun tulevaisuutta. Autoala on laatinut nyt oman tiekarttansa vähäpäästöiseen autoiluun.

– Autonvalmistajien ja -kaupan edustajina meillä on parhaat edellytykset tunnistaa eri käyttövoimien yleistymiseen liittyviä pullonkauloja ja toisaalta niiden yleistymistä jouduttavia tekijöitä, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Polttomoottoriautoillakin sijansa

Autoalan mukaan polttomoottoriautoillakin on sijansa Suomen ilmastotavoitteiden kannalta. Polttomoottoreissa voidaan käyttää toisen sukupolven biopolttoaineita, joita ovat biokaasu, bioetanoli ja uusiutuva diesel. Ne ovat käypiä myös hybrideissä, joissa sähkömoottorin tukena on polttomoottori.

– Polttomoottoritekniikkakin kehittyy, ja jäteperäiset biopolttoaineet alentavat polttomoottoriautojen elinkaaren aikaisia päästöjä jopa 95 prosentilla, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Myös ilmastopolitiikan työryhmä luottaa kaasuautoihin. Tavoite on noin 130 000 kaasuautoa vuonna 2030. 

Lisää aiheesta:

Ennuste: Näin monta täyssähköautoa on Suomessa vuonna 2030 – tietyt seikat edistävät ilmiötäArvaatko, milloin suomalaisista bensa- ja dieselautoilijoista tulee vähemmistöä? Tuoretta ennustetta voi olla vaikea nielläSähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Liikennevaliokunnan puheenjohtaja pitää autoveron poistamista sosiaalisesti arveluttavana: "Täytyy katsoa oikeudenmukaisella tavalla"Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanAutoliitto pelkää autojen hintojen romahtavan: "Ei kukaan halua ostaa autoa, jonka arvo nollautuu hetken kuluttua"
SähköautotAutotLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X