Uusien henkilöautojen rekisteröinnit ovat kiivenneet koronakuopasta.
EU:n elpymispaketissa on tärkeitä autojen käyttövoimamurrosta nopeuttavia toimia Suomen osalta, arvioi Autoalan Tiedotuskeskus.
Suomi kohdentaa EU:n osoittamasta noin 2,1 miljardin euron kehittämispanoksesta noin 40 miljoonaa euroa lataus- ja kaasunjakeluinfrastruktuuriin vuosina 2021–2023.
Investoinneilla kehitetään liikennesähkön ja -kaasun jakelu- ja tankkausinfrastruktuuria maanlaajuisesti. Lisäksi nykyistä taloyhtiöille suunnattua latausinfrastruktuurin rakentamisen tukea eli niin sanottua ARA-tukea jatketaan ja sitä ehdotetaan laajennettavaksi myös työpaikoille ensi vuodesta lähtien.
– Taloyhtiöiden latausinfran tukemiseen ehdotetaan jo kuluvan vuoden lisäbudjettiin 7,5 miljoonaa euroa. Lisärahoitus tulee tarpeeseen, sillä ARA-tukeen käytettävissä olleet varat on kuluvalta vuodelta käytännössä jo loppuun varattu, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa tiedotteessa.
Lue myös: Näin polttoaineveron mylläys näkyisi sinun lompakossasi: "Yksittäisen veronmaksajan kohdalla muutos voi olla suuri"
Elpymispaketissa on varattu tukea myös uusiutuvien polttoaineiden sekä hiilineutraalien niin sanottujen sähköpolttoaineiden tuotantoon ja tuotekehitykseen. Lisäksi suunnitelmassa on monia vetytalouden kehittämiseen liittyviä investointeja.