Auto voi pelastaa kuljettajan hengen – onko sinulla nämä turvanasi?

Uusien autojen turvallisuusominaisudet pelastavat autoilijoita ja jalankulkijoita.

Liikennevakuutuskeskuksen ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin raportin mukaan uudemmat automallit ovat jopa 50 prosenttia turvallisempia kuin kymmenen vuotta vanhemmat mallit.

Tutkimuksessa selvitettiin onnettomuus- ja vammautumisriskiä eri automalleissa. Esimerkiksi kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa uhrien lukumäärä oli yli viisinkertainen yli 18-vuotiaissa autoissa verrattuna 0-2-vuotiaisiin autoihin.

– Suurin yllätys tutkimuksessa on se, että turvallisuuskehitys on jatkunut näinkin hyvänä näin pitkään. Uusien autojen erot vanhoihin ovat suuria, toteaa Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Hänen mukaansa turvallisuusominaisuuksista nousee esille etenkin ajovakautusjärjestelmä.

– Ajovakautus estää onnettomuuksia ja pitää huolta siitä, ettei auto pyöri ulosajossakaan holtittomasti. Kun törmätään keula edellä, auton turvallisuusjärjestelmä kuten turvavyöt ja turvatyyny toimivat tehokkaimmin.

Ilman turvavyötä kova kohtalo

Vanhojenkin autojen omistajat voivat lisätä turvallisuuttaan pitämällä huolta perusasioista, kuten turvavöistä, lasten turvaistuimista, renkaiden kunnosta sekä ajamalla nopeusrajoitusten mukaan ja ilman ulkopuolisia häiriöitä tai näkyvyysesteitä.

Henki­löautoa ajavista vajaat 10 prosenttia ei käytä turvavyötä. Heidän osuutensa tielii­kenteessä kuolleista on lähes 50 prosenttia.

Vakiintunutta ja uutta tekniikkaa

Uusimpia turvallisuusominaisuuksia ovat muun muassa jalankulkijan turvallisuutta parantavat turvatyynyt ja konepellit, jotka pehmentävät törmäystä.

Alla raportin listaamia turvallisuustekijöitä, jotka riippuvat automallista:

Etuturvatyyny, sivuturvatyyny ja verhoturvatyyny sekä jalankulkijoita varten suunniteltu turvatyyny: Jälkimmäinen tyyny työntyy konepellin ja tuulilasin välistä ja vähentää jalankulkijan vammoja. Muut lisäävät kuljettajan ja vieressä istujan selviytymismahdollisuuksia.

Pääntuki: Suojaa niskaa retkahdukselta oikein säädettynä. Uusissa automalleissa aktiivisia tukia, jotka seuraavat pään kulkurataa törmäyksessä.

Onnettomuuden ennakointijärjestelmä: Järjestelmä voi esimerkiksi kiris­tää turvavyöt ennen törmäystä.

Ajovalojärjestelmät: Muuttavat valaistuksen voimakkuutta ja valokeilan muotoa sekä kääntävät valoja sään ja tilanteen mukaan.

Sokean kulman varoitin: Varoittaa kuljettajaa havai­tessaan katvealueella jotakin.

Pimeänäköavustin: Infrapuna- tai lämpökamera, joka auttaa kuljettajaa näkemään esteet ja tienreunan.

Kuljettajan vireystilan valvonta -järjestelmä: Esimerkiksi kuljettajan silmiä, ajolinjaa ja ajotavan muutosta tarkkailevia järjestelmiä. Vireystilan laskettua auto hälyttää.

Lukkiutumattomat jarrut: Mahdollistavat auton ohjaamisen myös hätäjarrutuksessa. Pakollinen uusissa autoissa.

Hätäjarrutustehostin: Tehostaa jarrutusta automaattisesti, jos jarrupoljinta painetaan nopeasti, mutta riittämättömällä voimalla. Pakollinen uusissa autoissa.

Varoitus- ja hätäjarrutusjärjestelmä: Yhdistetty kamera- ja tutkatek­niikka tarkkailee kiinteitä esteitä ja jalankulkijoita. Antaa törmäyksen uhatessa ensin varoituksen, jonka jälkeen auto aloittaa itsenäises­ti jarrutuksen.

Ajovakautusjärjestelmä: Järjestelmä pyrkii pitämään auton keulan menosuunnas­sa ja näin estämään auton sivuluistoa.  Pakollinen uusissa autoissa.

Mukautuva vakionopeudensäädin: Ylläpitää haluttua matkanopeutta ja mittaa etäi­syyttä edellä ajavaan autoon. Järjestelmä vähentää nopeutta, jos välimatka edellä ajavaan lyhenee.

Nopeusvaroitin: Ilmoittaa kuljettajalle nopeusrajoituksen ja varoittaa mahdollisesta ylinopeudesta.

Kaistavahtijärjestelmä: Mikäli auto on ylittämässä kaistaviivaa ilman suun­tamerkkiä, järjestelmä varoittaa ohjauspyörää täristämällä.

Aktiivinen kaistavahtijärjestelmä: Vahdin lisäksi pitää auton kaistalla auton kulku­suuntaa kääntämällä.

Lue myös:

    Uusimmat