Asuntojen virtuaaliesittelyä tuotemallintamisen keinoin

MTV
Julkaistu 31.12.2004 10:59(Päivitetty 31.12.2004 13:49)

Tietotekniikasta ja tiedonhallinnasta haetaan apua asuntorakentamisen laadun parantamiseksi. Rakennusala panostaa voimakkaasti tuotemallipohjaiseen suunnitteluun.

Tuotemallilla tarkoitetaan rakennuksesta laadittavaa virtuaalista tietopankkia, jossa rakennus kuvataan viivapiirrosten sijasta kolmiulotteisena.

Tuotemalli liittää yhteen suunnittelussa, tuotevalmistuksessa, rakentamisessa ja rakennusten käytössä ja ylläpidossa tarvittavat tiedot. Malli sisältää tietoa esimerkiksi tuoterakenteista, materiaaleista ja niiden käyttöiästä. Tuotemallia voidaan käyttää määrä- ja kustannuslaskennassa, aikataulujen laadinnassa, eri suunnitelmien yhteensovittamisessa sekä rakennuksen käytössä ja ylläpidossa.

MTV

Näin valottaa etuja tuottajan kannalta johtaja Tuomas Särkilahti, Skanska :

"Tuotemallilla saadaan todellakin pysymään tieto siitä, mitä kerran on tehty. Kaikki suunnittelijat täydentävät tietonsa yhteen yhteiseen malliin - kohde ei siis koostu erillisistä rakennesuunnittelijan, arkkitehdin ja talotekniikkasuunnittelijoiden osista, vaan kaikki ovat sisällä yhdessä mallissa."

Esimerkki hyvin pitkälle tuotemallinnetusta asuinrakennuskohteesta löytyy Vantaan Kartanonkoskelta. Valtakunnallisen ProIT-kehityshankkeen pilottikohteena olevassa Asunto Oy Vantaan Mamsellissa rakennustyöt käynnistyivät alkusyksystä.

Suunnittelija näkökulmaa valottaa arkkitehti Niklas Sucksdorff, Arkkitehtitoimisto Larkas & Laine Oy:

"Ensimmäiset hankesuunnitteluvaiheet tehtiin perinteisellä tavalla, eli piirrettiin käsin: kyseessähän on kuitenkin aika pieni ja kooltaan vaatimaton hanke. Mutta niin sanotusta aa-kakkosesta, siis toisesta luomuksesta eteenpäin se mallinnettiin aivan viimeiseen asti. Tällä hetkellä se on siis varsin täydellinen tuoteosamalli.

Suunnittelija hyötyy tästä todella paljon. Suunnittelutyöhön liittyvät rutiinit ja sen kaltaiset asiat selkiytyvät ja paranevat ratkaisevasti. Malli ei millään tavalla kahlehdi suunnittelijoita, vaan heille vapautuu nyt luovaan työhön se aika, joka on käytetty aikaisemmin rutiinien hoitamiseen."

MTV

Markkinoinnin tarvitsemat kuvat ja muu myyntiaineisto on hyvin helposti irrotettavissa suoraan mallista. Sucksdorffin mielestä mallintamista voisi hyödyntää markkinoinnissa paljon enemmänkin:

"Esimerkiksi asuntojen markkinoinnissa voitaisiin suhteellisen pienellä vaivalla tehdä 3D-esittelyvideoita asunnon sisältä. Näin pystyttäisiin esittämään asukkaalle myös eri materiaalivaihtoehtoja - kuvin voidaan esittää helposti vaikkapa tammi- ja pyökkiparketin ero lopputuloksessa. Sama koskee tietysti erilaisia kalustesarjavaihtoehtoja. 3D-kuvassa ne pystytään visualisoimaan paljon paremmin kuin irrallisilla kaakelinpalasilla. Myös still-kuvia voidaan liittää mukaan.

Yksi pieni hankaluus tässä on aina se, että on muistettava määritellä se, missä määrin kuvat ovat sitovia. Riittääkö se, että pidetään taiteilijan näkemys vai olettaako asukas, että hän saa kaupan päälle myöskin sen sohvan, joka on kuvaan laitettu... rajapinnat ovat vielä jossain määrin auki."

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle