Asiantuntija vinkkaa: Näin säästät bensakuluissa

Polttoaineen hinta on jo pitkään heilahdellut näkymättömän kipurajan tuntumassa. Kun 95-bensiinistä maksaa noin 1,60 euroa litralta, keventää keskivertotankin täyttäminen kukkaroa joka kerta 80 eurolla.

Tässä tilanteessa pitäisi innokkaimmankin autoilijan kriisitietoisuuden yltää jo sille tasolle, että oltaisiin valmiita ajotyylin muokkaamiseen taloudellisempaan suuntaan.

Ennakointi tärkeintä

Perusohjeet taloudellisempaan ajamiseen koskevat niin automaattivaihteisia kuin manuaalivaihteisia autoja. Energian tehokkaaseen käyttöön erikoistuneen Motivan viestintäjohtajan Jochim Donnerin mukaan keskeinen asia on ennakointi. Ajossa tulisi ennakoinnilla pyrkiä minimoimaan jarrutukset ja kiihdytykset.

Taloudellisessa ajossa kierroslukumittari on hyvä apuväline. Donner opastaa pitämään se mahdollisimman vakaana.

– Kierroslukumittari on paras mittari. Jos oma auto vetää hyvin 1 500 kierroksella, niin kannattaa käyttää sen mukaista vaihdetta. Kaasua pitää antaa tasaisesti ja vähän kierroksia, mutta ei pidä vedättää, Donner opastaa.

Vedättämisellä Donner tarkoittaa liian suurella vaihteella ajamista.

– Tuolloin kierrokset saattavat pudota 1 200:aan ja auto melkein tärisee. Silloin pitää kyllä jo vaihtaa alaspäin.

Liikkeelle napakasti

Donner neuvoo lähtemään liikkeelle reippaalla kiihdytyksellä. Automaattivaihteisen auton ollessa kyseessä Donner nostaisi kevyesti kaasujalkaa kiihdytyksen jälkeen.

– Silloin se vaihtaa nopeammin isommalle vaihteelle. Jos vaikka kiihdyttää 40-50 kilometriin tunnissa, niin vaihdelaatikko voi päättää, että se ajaa kakkosella, mutta jos vähän nostaa jalkaa, se vaihtaa kolmoselle, jolloin se kulkee ihan yhtä hyvin mutta kulutus on paljon pienempi. Tällöin ajaja ikään kuin huijaa auton vaihtamaan vaihdetta, Donner neuvoo.

Jarrutuksia vähän, mutta ne vähät napakasti

Taloudellisen ajon perussääntö on jarruttaa jarrulla mahdollisimman vähän.

– Pyrin itse ajamaan ennakoivasti ja minulle onkin huollossa sanottu, että jarrulevyt eivät ole kuluneet juuri lainkaan.

Jotta jarrut pysyisivät kunnossa, pitää niitä kuitenkin joskus käyttää hyvin napakasti. Jos niin ei tee, ne saattavat lasittua.

– Tämä on tärkeä juttu. Joskus oikeasti kannattaa jarruttaa ihan napakasti, jopa äkkijarruttaa, että jarrut karhentuvat. Kunhan vain katsoo ensin peiliin, ettei tule kukaan kontista sisään, Donner naurahtaa.

Manuaalilla rullaten ja moottorilla jarruttaen

Manuaalivaihteisella autolla kannattaa mahdollisuuksien mukaan ajaa vapaalla eli rullata.

– Pitkän alamäen jälkeen jos edessä on vapaa maantie, niin silloin kannattaa rullata. Nyt sen hyödystä on alettu taas puhua. Moottorilla jarrutus on järkevää, jos tietää että joutuu hidastamaan paljon. Silloin kun esimerkiksi nopeusrajoitus muuttuu tai liikennevalot ovat edessä, Donner arvioi.

Manuaalivaihteinen auton moottori vie vapaalla jonkin verran polttoainetta, mutta moottorilla jarrutettaessa ei lainkaan, koska silloin moottorin polttoainesyöttö sulkeutuu.

Automaattivaihteisella autolla vapaalle vaihdosta pitkässä alamäessä ei välttämättä ole vastaavaa hyötyä, koska kierrokset saattavat nousta korkealla N:ltä D:lle palaamisen jälkeen.

– Jos on pakko sanoa kyllä tai ei, minä en ehkä rullaisi automaattivaihteisella, koska nykäys ja kierrokset voivat olla kovia sen jälkeen. Automaatista ei tiedä, minkä vaihteen se laittaa päälle, Donner pohtii.

Vakionopeudensäädin ihmistä parempi

Donner pitää vakionopeudensäädintä erinomaisena apuna taloudellisessa ajossa. Hänen mukaansa paras tulos syntyy yhdistelmällä, jossa on vakionopeudensäädintä käytetään yhdessä kierroslukumittarin kanssa – ja luonnollisesti ennakoivalla ajolla.

– Vakionopeudensäädin ajaa monta kertaa jo paremmin kuin mitä ihminen tekisi. Kannattaa yrittää minimoida kierrosmuutokset eli kun saavuttaa hitaammin liikkuvia, ottaa nopeudesta pari pykälää pois. Kun on tulossa jyrkkä ylämäki ottaa pari pykälää pois ja lisää ne takaisin ylämäen jälkeen. Kannattaa välttää jarrun painamista ja kaasujalalla kiihdyttämistä niin kauan kuin mahdollista, Donner luettelee.

Mikä on taloudellinen nopeus?

Usein kuulee pohdittavan, mikä on kriittinen nopeus polttoaineen kulutuksen kannalta. Markku Ikonen on tutkinut asiaa lisensiaattityössään.

Peukalosääntönä voidaan sanoa, että taloudellisin nopeushaarukka on välillä 40-90 km/h. Ehkä vähän yllättävänkin alhainen alaraja selittyy Donnerin mukaan sillä, että 40:ssä saa jo ison vaihteen päälle.

– Kun nopeus on 120 km/h, moni auto kuluttaa sadalla kilometrillä 1,5-2,0 litraa enemmän kuin 90 km/h ajettaessa. 90-120 nopeuksissakin kuljettajan taidolla ajaa kevyellä jalalla on merkitystä ja useasti isompi moottori kuluttaa suhteessa vähemmän kuin pieni jota joutuu "piiskaamaan" raskaalla jalalla, Donner selittää.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo korostaa, että kriittinen nopeus ja optimaalinen nopeus ovat ajoneuvosta kiinni.

– Mitä aerodynaamisempi auto on, sitä myöhemmin se tulee. Raskaammalla ajoneuvolla kulutus kasvaa jo suhteellisesti enemmän jo 80 kilometrissä tunnissa, henkilöautolla jonkin verran myöhemmin, Vuoristo arvioi.

Lue myös:

    Uusimmat