Pyhiinvaellusreittejä on merkitty lukuisin symbolein, joiden merkitys voi jäädä tavalliselle ihmiselle epäselväksi. Symbolitutkija ja matkanjohtaja Liisa Väisänen kertoo tarinat pyhiinvaellusreittien yleisten symbolien takana.
Labyrintti
Labyrintti on kaksinainen symboli. Se symboloi paitsi varsinainen pyhiinvaellusta myös kristityn ihmisen elämää. Pyhiinvaelluspaikkaan, oli se sitten Jerusalem, Rooma tai Santiago de Compostela, vie monta tietä ja välillä voi eksyä matkalla, mutta lopulta sinne löytää. Kristityn elämässä Jumalan luo vie vain yksi tie.
Jumalan sauva
Nykyisin sanotaan usein, että pyhiinvaeltajilla oli aina mukanaan kävelysauva, mutta sauva ei oikeastaan ollut kävelyä varten. Sillä oli oikea funktio: kun tultiin Pyreneiden tai Alppien yli – riippuen siitä, minne oltiin menossa – se oli ase villieläimiä ja rosvoja vastaan.
Noina aikoina ajateltiin, että ihmisen täytyi taistella paholaista vastaan päivittäin. Sauva, joka pyhiinvaeltajilla oli, vastasi arkkienkeli Mikaelin sauvaa. Joka kerta, kun joutui taistelemaan rosvoa tai sutta vastaan, taisteltiin siis ikään kuin paholaista vastaan.
Kampasimpukka
Kampasimpukka on Jaakobin tunnus. Sille, miksi, on monta mytologista selitystä. Kaikkein eniten käytetty selitys on, että se liittyy yhteen Jaakobin ihmeistä. Pyhimyskertomusten mukaan täydessä sotavarustuksessa oleva ritari tipahti hevosineen veteen. Kaiken logiikan mukaan heidän olisi pitänyt kuolla, mutta he pääsivät Jaakobin ihmeen avulla ylös. Ylös noustessaan sekä hevonen että mies olivat täynnä kampasimpukoita.
