Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaivonkansien outo kaupunkisuunnittelu hämmentää pyöräilijöitä – asiantuntija: Voivat aiheuttaa vaaratilanteita

Kaupungin ohjeistuksen mukaan kaikkien kunnallisteknisten kaivojen sijoittamista pyöräteille ja pyöräkaistoille tulee lähtökohtaisesti välttää.
Kaupungin ohjeistuksen mukaan kaikkien kunnallisteknisten kaivojen sijoittamista pyöräteille ja pyöräkaistoille tulee lähtökohtaisesti välttää. MTV
Julkaistu 22.07.2024 06:12

Emilia Aho

emilia.aho@mtv.fi

Vie oman aikansa, että koko suunnitteluorganisaatio tietää Helsingin kaupungin uudistuneista katusuunnitteluohjeista, toteaa katusuunnittelun projektipäällikkö Jari Hurskainen.

Helsingissä pyöräteillä ajokokemusta saattavat haitata ajoväylällä sijaitsevien kaivojen kannet. 

Helsingin kaupungin katusuunnittelun projektipäällikkö Jari Hurskainen kertoo ongelman olevan tiedostettu. 

– Kyllä asiaan on meilläkin kiinnitetty huomiota ja viime vuosina olemme saaneet ohjeistuksiinkin kirjattua asiasta. 

Kaupungin ohjeistuksen mukaan kaikkien kunnallisteknisten kaivojen sijoittamista pyöräteille ja pyöräkaistoille tulee lähtökohtaisesti välttää. 

Ohjeistus ei koske pyöräteiden kuivatuskaivoja, jotka pyritään toteuttamaan joko reunakivilinjaan upotetulla kitakansikaivolla tai pyörätiekansistolla, jotka ovat kooltaan noin kolmekymmentä kertaa kolmekymmentä senttimetriä. 

– Siinä pienellä koolla pyritään saamaan kaivo pois pyöräilijän ajolinjalta. 

Maanalainen palapeli

Ohjeistuksen mukaan välttämättömästi pyörätielle tai -kaistoille sijoittuvat kaivot tulee rakentaa mahdollisimman kauas pyöräilijöiden ajolinjasta asentamalla ne esimerkiksi kaksisuuntaisella pyörätiellä keskiviivan kohtaan ja pyöräkaistoilla pois ajolinjalta kaistan viereen. 

Kaivojen sijoittamisessa täytyy ottaa huomioon myös maanalainen infra. 

– Kadunkäyttäjällehän näkyy vain se, mitä pinnalla on, Hurskainen toteaa. 

– Siellä on aikamoinen palapeli maan alla, jota pitää yrittää suitsia mahdollisimman hyvään muottiin, että se saadaan toiminnallisuuksiltaan kuntoon ja lopputuote palvelee tarkoitustaan. 

Yllä mainitut ohjeistukset on kirjattu Helsingin kaupungin katusuunnittelun ohjeisiin noin kolme vuotta sitten, joten ne eivät välttämättä ole vielä olleet käytössä kaikissa toteutuvissa katuhankkeissa. 

– Ne ovat todella pitkiä projekteja. Suunnitelmat mitä nyt rakentuu, on voitu suunnitella jo viisi vuotta sitten. 

Urakoitsijat saattavat tehdä luovia ratkaisuja

Katusuunnittelun ohjaus tapahtuu Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelun palvelussa, jossa siitä ovat vastuussa projektipäälliköt. Suunnittelun hoitavat konsultit. 

Hurskaisen mukaan ottaa oman aikansa, että suunnitteluorganisaatiossa kaikki omaksuvat ohjeet ja muistavat suunnitella niiden mukaan. 

– Konsultit tekevät paljon töitä myös kuntiin, joissa on erilaisia ohjeistuksia, mitä meillä Helsingissä. Jos joku tulee Espoosta tänne suunnittelemaan katuja, niin nämä ohjeet voivat tulla uutena asiana. 

Myös suunnitelman toteuttavalla urakoitsijalla on suuri vaikutus lopputulokseen.

– Työmaalla urakoitsija saattaa tehdä vielä jotain omia ratkaisujaan, jos siellä tulee ongelmatilanne vastaan. 

Jos kaivon kohtaa ei pystytä toteuttamaan kuin alkuperäisissä suunnitelmissa, pitäisi urakoitsijan laaditun ohjeistuksen mukaan yhteydessä suunnittelijaan. 

Hurskainen kuitenkin toteaa, ettei ”kaikki aina mene sukkana sisään”. 

Kaivonkansi voi aiheuttaa vaaratilanteita

Kaivonkannen tulisi olla samassa tasossa asfaltin kanssa, mutta ajan kuluessa eroa kuitenkin tulee muun muassa maan routaisuuden ja elämisen myötä. 

– Kyllä pyöräilijä lähtee kiertämään kaivonkannen, vaikka se olisi samassa tasossakin, koska se saattaa olla hieman täräyttävä. 

 Väistöliikkeen myötä ajolinja muuttuu yllätykselliseksi, josta voi aiheutua vaaratilanteita muiden väylän käyttäjien kanssa. 

Myös kaivonkannen yli ajaminen voi aiheuttaa tasapainon horjumista, josta syntyy kaatumisriski. 

– Pyöräilijän pitäisi pystyä koko ajan havainnoimaan ympärillä olevaa liikennettä, eikä ajopinnan tasaisuutta, Hurskainen sanoo. 

Hurskaisen mukaan asia on kuitenkin myös asennekysymys, eivätkä kaikki ymmärrä miksi pyörällä ei voisi kaivonkannen yli ajaa. 

– Siinä on hyvä muistaa se, että pyörässähän ei ole jousituksia ja renkaat voi olla hyvinkin kapeita. Pyöräilyn mielekkyys lähtee tasaisesta ajopinnasta, niin sillä on iso merkitys, että kaivot on sijoitettu oikein. 

Lue myös: Pyöräilyaktiiveilla on yksi tärkeä viesti liikenteen sujuvoittamiseksi

”Mikä saatana?” – Kauris juoksi Teron pyörää päin

Lisää aiheesta:

Joko olet törmännyt talviliikenteen "valomerkkeihin"? Suunnittelija Anssi kertoo, miten ne toimivatYksisuuntaiset pyörätiet ovat tulevaisuutta – näin tieliikennelaki muuttuu pyöräilyn osaltaKaksi pyöräilijää loukkaantui sairaalakuntoon törmättyään pimeälle pyörätielle jätettyyn johtokouruun Helsingissä – "Silmien avauduttua huomasin, että häneltä tulee reilusti verta päästä"Helsinki hakee ulkomailta mallia pyöräilyjärjestelyihin – asiantuntija kertoo nykyiset vaaranpaikat: "Eivät autoilijatkaan välttämättä osaa pyöräilyä koskevia sääntöjä"Helsingissä paikoin enemmän lunta kuin Lapissa, lumikasat tukkivat jo katuja – kaupungissa harkitaan erityistoimiaOliko tämä "näin työmaa", että se piti kiertää? Tietyömaan poikki oikaiseva autoilija voi aiheuttaa pahan vaaratilanteen – lue eksyjien kootut selitykset
PyöräilyHelsinkiPolkupyörätKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Pyöräily
  • 7.10.14:47
    Ennätykset

    Maailmanennätys! Pyöräilijä nousi Eiffel-torniin käsittämätöntä vauhtia

  • 27.9.08:09
    Kaupunkipyörät

    Suomen likaisimman kaupunkipyörän mysteeri selvisi – nyt puhuu Lionel, 12

  • 18.9.19:50
    Vaatteet

    Moni luulee, että Gore-Tex-vaatetta ei saa pestä – asia on päinvastoin

  • 15.9.06:38
    Espanja

    Yli satatuhatta ihmistä osoitti mieltään palestiinalaisten puolesta Madridissa, ympäriajon päätösetappi peruttiin

  • 11.9.16:01
    Liikennevalvonta

    Pyöräilijän härski temppu toi läjän päiväsakkoja – muut joutuivat hätäjarruttamaan