Ärsyttävätkö päättyvältä kaistalta eteen kiilaavat autoilijat? He saattavatkin olla neroja

Jo ajokoulussa opetetaan huomioimaan muut liikenteessä olijat. Ainakin yhdessä yleisessä tapauksessa liiallinen kohteliaisuus ei kuitenkaan ole paras tapa toimia.

Kuinka itse toimit, kun eteen tulee liikennemerkki, joka kertoo kaistasi päättyvän pian? Napsautatko totutusti vilkun päälle saman tien valuaksesi mukaan jäljelle jäävän kaistan autovirtaan? Vai jatkatko reippaasti kaistasi loppuun kaartaaksesi vasta viime metreillä päättyvältä kaistalta pois?

Yllättävää kyllä, viime metreillä jäljelle jäävälle kaistalle kiilaavat ovatkin fiksumpia. Tutkimusten mukaan liikenteen sujuvuuden kannalta niin kutsuttu vetoketjuilmiö on nimittäin tehokkaampi tapa toimia tilanteessa, jossa yksi käytössä olevista kaistoista päättyy.

Väite perustuu siihen, että kohtelias kuski usein hidastaa vauhtiaan heti päättyvästä kaistasta ilmoittavan liikennemerkin kohdalla, laittaa vilkun päälle liittyäkseen jäljelle jäävälle kaistalle ja siten lopulta onnistuu hidastamaan koko ketjun vauhtia huomattavasti.

Näin päättyvä kaista jää myös hyödyntämättä koko matkalta, kun autot siirtyvät ajoissa jäljelle jäävälle kaistalle. Vetoketjumallissa päättyvän kaistan autot sulahtavat sovussa ja tasaisesti päättyvän kaistan liikenteeseen, eikä vauhti ideaalitilanteessa tipu juuri lainkaan.

***

Tamperelainen bussikuski"kouluttaa"Mersu-miestä 1:15

Lue myös:

    Uusimmat