Angry Birds -pelistä suurempi ilmiö kuin Coca-Cola?

Angry Birds on pelin kehittäjän Peter Vesterbackan mukaan jo suurempi kuin Twitter. Seuraavaksi metsästetään Facebookin päänahkaa.

Peter Vesterbacka tunnetaan Suomessa hyvin. Punainen huppari ja tiukat kulmat ovat univormu, joka tuo mieleen erään toisen maailmalla hyvin tunnetun, Vesterbackan itsensä luoman hahmon.

– Se on sattumaa. Samaistun brändiini, hän nauraa ja jatkaa.

– Pukeutumisessani näkyy se, miten me tehdään juttuja – pitää uskaltaa heittäytyä ja tehdä tosissaan. Esimerkiksi kun pyörin punainen Angry Birds -huppari päällä tummien pukujen keskellä jään mieleen. Pitää uskaltaa tehdä eri tavalla kuin muut.

Juuri oma tyyli ja tekeminen on Vesterbackan mukaan osa firman menestyksen salaisuutta.

– Meille on sanottu, että te olette pelifirma, tehkää sitä mitä osaatte ja pysykää siinä. Mutta totta kai me tehdään kaikkea, mitä vaan keksitään. On turhaa asettaa rajoituksia itselleen tai antaa muiden tehdä niin. Ja tavoitteet on asetettava korkealle. Uskalla tehdä ja aseta tavoitteita, sillä pääsee pitkälle.

Hyvän ja menestyvän jutun tunnistaa Vesterbackan mukaan tunteella.

– Ei menestyneen ihmisen takana ole erityistä salaisuutta, vaan tärkeintä on tehdä hyviä juttuja – sitä, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Jos katsoo esimerkiksi Roviota, niin homma lähtee siitä, että teemme sellaisia pelejä ja palveluita, joita itsekin haluamme käyttää. Sillä pääsee jo pitkälle.

"Olemme suurempia kuin Twitter, seuraava päänahka on Facebook"

Angry Birds on Suomen uusi valttikortti maailmalla Nokia-huuman jälkeen. Milloin Vesterbacka tiesi, että nyt on mennään ja lujaa?

– On vaikea nimetä yhtä hetkeä, mutta siinä vaiheessa kun löytyi faneja, jotka halusivat samaan kuvaan ja pyysivät nimmaria tuli tunne, että tässä on oikeasti joku iso juttu kyseessä, Vesterbacka myhäilee.

Rovio onkin kasvanut melkoista vuosivauhtia: kun Angry Birds tuli markkinoille, firmassa oli 12 työntekijää. Vuosi sitten roviolaisia oli noin 200 ja tällä hetkellä heitä on 540. Pelaajamäärä on 263 miljoonaa ihmistä kuukaudessa.

– Se on paljon, mutta ihmisiä on maailmassa vielä enemmän. Tavoitteet ovat korkeammalla – tällä hetkellä tavoittelemme yli miljardia pelaajaa kuussa. Olemme suurempia kuin Twitter, seuraava päänahka on olla suurempi kuin Facebook.

Pidemmän ajan tavoite on olla suurempi kuin Coca-Cola.

– Coca-Cola tarjoilee miljardi annosta juomaa joka päivä. Jos kokis pystyy siihen, miksi me ei muka pystyttäisi?, Vesterbacka murahtaa.

Hannele Lampela/ MTV3

Lue myös:

    Uusimmat