Opetusministeri Li Andersson (vas.) ehdottaa, että seuraava hallitus myöntäisi kouluille 200 miljoonan euron vuosittaisen lisärahoituksen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) työryhmä julkaisi tänään ratkaisuehdotuksensa koulujen inkluusioon eli oppimisen tukeen liittyviin ongelmiin.
Koulujen inkluusio tarkoittaa, että kaikkien oppilaiden tulisi saada tarvitsemansa tuki oppimiseen lähtökohtaisesti lähikoulussa, eikä heitä tarvitsisi eristää erityisluokille.
Käytännössä opetuksen järjestämisestä vastaavat kunnat ovat kuitenkin käyttäneet inkluusiota säästökeinona, opetusministeri Li Andersson (vas.) totesi tänään raportin julkaisun yhteydessä.
Lue lisää: Opettajat tyrmäävät erityisluokkien vähentämisen MTV:n kyselyssä: "Nyt viimeistään pitäisi herätä"
– Sitä on toteutettu ilman riittäviä voimavaroja ja resursseja.
Anderssonin ratkaisuehdotus on, että seuraava hallitus myöntäisi kouluille 200 miljoonaa euroa lisärahoitusta oppimisen tuen kokonaisuudistukseen.
Kyse olisi pysyvästä vuosittaisesti lisärahoituksesta, joka kohdennettaisiin kunnille. Samalla tehtäisiin lakimuutoksia, joilla pyrittäisiin varmistamaan, että kunnat käyttäisivät rahat juuri oppimisen tukeen.
