Analyytikko: Tämä asia oli positiivisin Nokian tuloksessa

Matkapuhelimia ja verkkolaitteita valmistavan Nokian heinä-syyskuun tulos tyydyttää Inderesin analyytikkoa Mikael Rautasta.

Hänen mukaansa isoin ilonaihe oli Nokian verkkoyhtiön NSN:n menestyminen sekä sen vahvat näkymät vuoden viimeiselle neljännekselle.

– NSN:llä on tulossa todella vahva viimeinen neljännes. Näkisin, että osakemarkkinat ovat lähinnä siitä tällä hetkellä innoissaan. NSN:n painoarvo uudessa Nokiassa on kaikista suurin. Microsoft-kaupan jälkeen matkapuhelinluvut eivät ole enää niin suurena mielenkiinnon kohteena, Rautanen kertoo MTV3 Uutisille.

Nokia arvioi NSN:n ei-IFRS-liikevoittoprosentin olevan loka-joulukuussa 12. Vaihtelua saattaa tulla tosin neljä prosenttiyksikköä ylös- tai alaspäin. Tämän lisäksi Nokia arvioi NSN:n liikevaihdon kasvavan vankasti viimeisellä neljänneksellä heinä-syyskuusta.

Nokian tulos ennen veroja oli heinä-syyskuussa 154 miljoonaa euroa, kun vuodentakaisena ajankohtana tappiota tuli 5 miljoonaa euroa. Analyytikot odottivat Nokian tulokseksi 88,5 miljoonaa euroa.

Luvut ovat Nokian tuloksessaan raportoimia ei-IFRS-lukuja. Tämä tarkoittaa sitä, että tuloksessa ei ole mukana kertaluonteisia eriä.

"Matkapuhelimien myynti oikea ratkaisu"

Rautasen mukaan Nokia teki viisaan päätöksen, kun se päätti myydä matkapuhelinliiketoimintansa Microsoftille. Kauppahinta on 5,4 miljardia euroa ja kaupan arvioidaan toteutuvan ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

– Jos katsotaan Nokian matkapuhelinyksikön lukuja kolmannelta neljännekseltä, niin kokonaiskuvan kannalta matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille oli kyllä hyvä kauppa Nokian osakkeidenomistajille, Rautanen toteaa.

Nokia myi heinä-syyskuussa yhteensä vain 64,6 miljoonaa matkapuhelinta ja vuodentakaiseen ajankohtaan verrattuna laskua tuli 22 prosenttia.

Nokia myi kolmannella neljänneksellä 8,8 miljoonaa Lumia-puhelinta. Vuodentakaisena ajankohtana määrä oli vain 2,9 miljoonaa kappaletta.

Nokian uusi strategia kiinnostaa

Nokia elää nyt isossa muutosvaiheessa matkapuhelinliiketoiminnan myynnin takia. Kiinnostavaa onkin nähdä, mihin suuntaan Nokian strategia kehittyy jatkossa. Rautanen arvioi, että Nokia julkistaa uuden strategiansa viimeistään silloin, kun yrityskauppa on saatettu päätökseen, eli ensi vuoden alussa.

Analyytikko arvioi, että strategian keskeisessä ytimessä on verkkoliiketoiminnat, eli käytännössä NSN.

– Kun katsotaan NSN:n kehitystä, niin siinä on mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Matkapuhelinliiketoiminnan myynnin jälkeen Nokialla on huomattavan iso kassa. Odottaisin, että yhtiö investoi tulevaisuuden kasvuun, eikä välttämättä jaa sitä ylimääräistä kassaa osakkeidenomistajille osinkoina.

Lue myös:

    Uusimmat