Analyysi: Median kultapoika joutui paitsioon Yhdysvalloissa – onko Beto O'Rourkella aikaa kääntää kampanjansa suunta?

Median kultapoika joutui paitsioon – Presidenttiehdokas Beto O'Rourke hakee kampanjalleen uutta suuntaa 2:40
CNN:n videolla kerrotaan Beto O'Rourken kampanjaa kohdanneista vaikeuksista.

Teksasilainen demokraattiehdokas Beto O'Rourke aloitti vaalikampanjansa suurella pamauksella maaliskuussa. Nyt hän on jäänyt mediatilassa paitsioon ja joutuu hakemaan kampanjalleen uutta starttia, kirjoittaa MTV Uutisten toimittaja Tuomo Hyttinen.

Maaliskuussa kaikki halusivat Beton. Sillä viikolla, kun teksasilainen entinen edustajainhuoneen jäsen ilmoittautui Donald Trumpin haastajaksi, hän sai enemmän mediahuomiota ja kampanjalahjoituksia kuin kukaan muu siihen asti.

O'Rourkella oli varaa jäädä pois kaapelikanavilta, jotka hänet halusivat. Hän suosi mieluummin paikallisia, pieniä tapahtumia, kuin viikonlopun valtakunnallisia aamuohjelmia.

– Haluan kohdata ihmiset silmästä silmään. Minulle se on paljon tyydyttävämpää, kuin kaapelitelevisiossa esiintyminen, O'Rourke sanoi Fivethirtyeightin mukaan.

Nyt O'Rourke on pudonnut mielipidemittauksissa maalis–huhtikuun kolmospaikalta kuudenneksi. Viikko sitten O'Rourke istui ensi kertaa television päiväohjelmissa vieraana sitten maaliskuun kampanjastartin.

Kuinka näin kävi?

Yksinkertaisin vastaus on, että kisaan on tullut rutkasti muita ehdokkaita. Kun laitoin demokraattiehdokkaat järjestykseen maaliskuussa, heitä oli kisassa mukana 15. Nyt Trumpin haastajanpaikasta kisaa jo 23 ehdokasta. Se on huima määrä.

Toinen vastaus on Indianan osavaltion South Bendin pormestarin Pete Buttegiegin nousu. Buttegieg on profiililtaan samanlainen kuin O'Rourke: nuoriin, valkoisiin ja koulutettuihin äänestäjiin vetoava tyyppi, jonka kanssa olisi kiva lähteä kaljalle. Valokeila ei voi olla kuin yhdessä ehdokkaassa kerrallaan.

Olisiko varapresidentti Mike Pence parempi vai huonompi kuin Trump? 1:19
Näin Pete Buttegieg esiintyi CNN:llä.

Myös yllä mainittu mediastrategia voi selittää, miksi Beto O'Rourken suosio on laskusuunnassa. Laajalla ehdokaskentällä median ilmatilasta pitäisi sotia joka ikinen päivä. Paras ja pahin esimerkki tämän strategian toimivuudesta on istuva presidentti.

O'Rourken ongelmana on ollut se, ettei hänen viestistään ole saanut selkoa. Hän on sekoitus maltillisia ja liberaaleja kantoja, ja on vienyt kampanjaansa henkilökohtaisella "hyvän tyypin" imagolla.

Eli täysin päinvastaisella linjalla kuin Massachusettesin senaattori Elizabeth Warren, joka politiikkakeskeisellä kampanjallaan on valtakunnallisissa mielipidemittauksissa kolmantena.

Onko Beto mennyttä?

Liian aikaista sanoa. Demokraattien presidenttiehdokkaita ei ensi vuonna tähän aikaan ole kuin korkeintaan kolme. Kuten O'Rourke itsekin totesi, aikaa ja tavattavia ihmisiä on jäljellä vaikka kuinka.

On huomattava, että myös Kalifornian senaattori Kamala Harrisjoutuu viilaamaan kampanjansa suuntaa pienen laskutrendin seurauksena. Kisa on kova, ja koko ajan joku presidenttiehdokas joutuu trimmaamaan viestiään, kunnes lopulta heitä alkaa yksi kerrallaan pudota.

Puheet Beton hautaamisesta ovat siis pahasti ennenaikaisia. Mutta jotain on tehtävä.

Lue myös:

    Uusimmat