Älykäs liikenteenohjaus vähentää päästöjä

Tekoälyyn perustuvan liikenteenohjauksen toivotaan tulevaisuudessa vähentävän liikenteen päästöjä. Tarkoituksena on, että liikennevaloja tehokkaasti ohjaamalla odotusajat saadaan lyhyemmiksi ja näin myös saastepäästöt vähenevät. Kokeilu on käynnissä Helsingissä ja laajenee lähiviikkoina Lahteen, Jyväskylään sekä Vantaalle.

Liikennevalo

Sumean menetelmän ajatuksena on matkia hyvin kokenutta liikennepoliisia, joka näkee kaikkiin tulosuuntiin. Uuden systeemin äly tarkoittaa esimerkiksi sitä, että laitteet tunnistavat eri suunnista tulevan liikenteen määriä tai vaikkapa lähestyvän linja-auton. Näin liikennettä ohjataan entistä paremmin todellisen tarpeen mukaan.
Odotusajan lyheneminen liikennevaloissa säästää polttoainetta ja vähentää päästöjä risteyksen läheisyydessä.

Suomi on tämänkaltaisessa liikennesuunnittelussa edelläkävijä. Vantaan, Lahden ja Jyväskylän kaupungit asentavat uuden mallin liikennevaloja muutamiin risteyksiinsä jo lähiviikkoina. Kokeilukaupunkien joukosta todetaan kuitenkin, että yhden risteyksen sujuvammaksi tekeminen ei vielä takaa koko kaupungin liikenteen sujuvuutta.

Tielaitos puolestaan odottelee pilottihankkeiden lopputuloksia, ennen kuin päättää omien valojensa muuttamisesta.

Lue myös:

    Uusimmat