Jarruvalot viestintäkeinona autoillessa – ja pomminvarmat vinkit hidastamiseen

Jarruttaessa, siis auton vauhtia hidastaessa, voi tehdä monta asiaa oikein.

Liikenteessä näkee paljon epäkuntoisilla jarruvaloilla "varustettuja" autoja. Tiellä liikkuessa voi nähdä myös monenlaisia tapoja suorittaa hidastaminen ja kääntyminen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, kuinka jarruvalojen kanssa tulisi viestiä.

– Jarruvalot ovat auton takavaloja kirkkaammat punaiset valot, jotka syttyvät jarrupoljinta painettaessa. Jarruvalojen tehtävä on varoittaa takana tulevia nopeuden hiljentämisestä. Näin vältetään peräänajoja, Vesalainen muistuttaa.

Vesalainen näkee, että liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta on tärkeää, että kuljettajat osaavat ennakoida toisten tekemisiä.

– Se ei kuitenkaan yksistään riitä. Kuljettajien on myös itse toimittava niin, että muiden on helppo ennakoida heidän tekemisiään. Jarruvalot ovat hyvä apu, mutta ne eivät yksin riitä estämään peräänajoja.

Vilkku päälle reilusti ennen jarrutusta

Kääntyessään kuljettajan on muistettava kertoa aikeistaan hyvissä ajoin suuntamerkillä.

– Mikäli tarkoituksena on kääntyä, pitäisi suuntamerkin syttyä aina selkeästi ennen jarruvaloja. Suuntamerkin viestin tulisi siis olla "Olen aikeissa kääntyä, minkä vuoksi joudun kohta alentamaan nopeutta!".

Vesalaisen mielestä valitettavan monen autoilijan kohdalla kaistanvaihdot ja kääntymiset tuntuvat kuitenkin perustuvan täydelliseen yllättämiseen.

– Näin asia ei saisi olla. Nykyautojen jarruvalot ovat hyvin kirkkaat. Pimeällä tämä aiheuttaa sen, että suuntamerkki saattaa helposti hävitä kirkkaiden jarruvalojen loisteeseen. Tämäkin ongelma vältetään, jos kuljettaja kytkee suuntamerkin hyvissä ajoin ennen jarrutuksen aloittamista. Tällöin muut ehtivät havaita kääntymisaikomuksen jo ennen jarruvalojen syttymistä, Vesalainen alleviivaa.

Vasemmalle kääntyminen on erityisen vaarallista

– Vasemmalle kääntyminen päätieltä on erityisen vaarallinen tilanne, koska tällöin kuljettaja joutuu monesti pysähtymään odottamaan edestä lähestyviä. Pysähtyminen saattaa yllättää takaa tulevan - erityisesti, jos jonossa ajetaan liian lyhyillä turvaväleillä.

Vesalaisen mukaan ryhmittymällä hyvissä ajoin keskiviivan viereen kääntyvä autoilija parantaa myös taaempana jonossa ajavien mahdollisuuksia havaita suuntamerkin ja jarruvalot.

– Kääntyvän auton takana ajava kuljettaja voi helpottaa merkinantojen näkymistä omalta osaltaan siirtymällä lähemmäs oikeaa reunaa, Vesalainen opettaa.

Näin tarkistat, toimivatko jarruvalot

Kuljettajan on tarkastettava jarruvalojen toiminta säännöllisesti

– Tarkistaminen onnistuu helposti yksinkin, peruuttamalla auton perä esimerkiksi näyteikkunaa tai muuta isoa ikkunapintaa kohti. Ikkuna toimii peilinä eli painamalla jarrua voit tämän jälkeen tarkastaa auton peiliin vilkaisemalle, syttyivätkö jarruvalot näyteikkunassa.

– Toinen hyvä keino on esimerkiksi lumiharjan käyttö. Säädä kuljettajan istuimen etäisyys sellaiseksi, että saat lumiharjan pingotettua jarrupolkimen ja istuimen väliin. Harja siis ikään kuin painaa jarrupoljinta. Näin voit kiertää auton taakse tarkastamaan, palavatko jarruvalot. Kiinnitä huomiota myös keskimmäisen jarruvalon toimintaan, Vesalainen vinkkaa. 

Yksinkertaisin keino on pyytää kaveria tai perheenjäsentä painamaan jarrua tai katsomaan, palavatko jarruvalot poljinta painaessasi.

– Korjaa tai korjauta toimimattomat jarruvalot heti – ei siis vasta sitten, kun katsastusmies sitä velvoittaa. Vika on useimmiten polttimoissa tai sulakkeissa. Sulakkeen palamiseen löytyy yllättävän usein syy perävaunun sähköjärjestelmästä, esimerkiksi viallisesta tai likaisesta pistokkeesta. Myös venetrailerin valojen veteen peruuttaminen aiheuttaa monesti ikäviä yllätyksiä myös auton sähköjärjestelmään, Vesalainen varoittaa.

Myös jarruvalot kehittyvät

Jarruvalojen tekniikka kehittyy vauhdilla ja autonvalmistajat käyttävät jarruvalojärjestelmistään mitä hienompia nimiä. Puhutaan esimerkiksi adaptiivisista jarruvaloista tai dynaamisista jarruvaloista.

– Käytännössä näillä tarkoitetaan, että jarruvalot vilkkuvat hätäjarrutuksessa. Lisäksi jarrutuksen aloitusnopeuden oltua riittävän suuri, järjestelmä kytkee myös hätävilkut päälle auton pysähdyttyä tai hieman ennen sitä, Vesalainen tietää.

Jarruvalojen vilkkumisella ja hätävilkuilla pyritään kiinnittämään takaa tulevien huomiota tavallisia jarruvaloja paremmin. Näin takana ajavien reaktioaikoja saadaan lyhennettyä joitakin sekunnin kymmenesosia.

– Käytännössä tämä tarkoittaa maantienopeuksissa muutamaa metriä lyhyempiä reaktiomatkoja – joskus nämä muutamat metrit saattavat kuitenkin olla juuri ne kohtalokkaat, Vesalainen muistuttaa.

Vesalaisen mielestä on tärkeää pitää mielessä, ettei minkäänlainen jarruvalojärjestelmä poista sitä tosiasiaa, että kuljettajan käyttämällä turvavälillä ja havainnoinnilla on iso merkitys peräänajojen ehkäisyssä.

– Kun pidät vähintään neljän sekunnin turvaväliä ja havainnoit älypuhelimen näytön sijaan riittävän kauas eteenpäin, ei edellä ajava pääse yllättämään sinua. Näin sinäkään et joudu yllättämään takanasi tulevaa.

Lue myös:

    Uusimmat