Aknelääkkeen aiheuttama reaktio vei tumman Kirtin ihosta värin ja karvat: "Tunsin näyttäväni hirviöltä"

0:40
Tiesitkö tästä ihomuutoksesta? Videolla kerrotaan piirtopaukamoinnista.

Aknelääke johti harvinaiseen DRESS-reaktioon, joka muutti amerikkalaismiehen ulkonäköä radikaalisti. Kirt Thibodeauxin tarinasta kertovat muun muassa MailOnline- sekä Metro-sivustot.

Yhdysvaltalainen Kirt Thibodeaux II sai aknelääkkeestä harvinaisen ihoreaktion, joka johti vitiligoon eli valkopälviin ja alopeciaan eli pälvikaljuun. Niiden seurauksena tumman miehen hipiä muuttui paikoitellen valkoiseksi ja täysin kaljuksi.

31-vuotiaalle Kirtille määrättiin vuonna 2017 muun muassa aknen hoitoon käytettävää minosykliini-lääkettä. Pian lääkityksen aloittamisen jälkeen hän alkoi kokea monenlaisia oireita, kuten kuumeilua ja ihon kuoriutumista. Mies oletti kehonsa vain totuttelevan uuteen lääkkeeseen eikä lähtenyt selvittämään asiaa.

Vointi kuitenkin vain paheni. Kun Kirt lopulta meni lääkäriin, hänen todettiin saaneen harvinaisen ja vakavan DRESS-lääkeainereaktion. Miehen mukaan hän oli saattanut kuolla, jos olisi odottanut vielä tunninkin hoitoon hakeutumista.

Hän selvisi hengissä, mutta oireyhtymä johti autoimmuunireaktioihin, jotka veivät hänen ihostaan värin ja karvat.

Kirt ennen lääkeainereaktiota. Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Kirt lääkeainereaktion jälkeen. Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

DRESS on vakavimmillaan hengenvaarallinen

DRESS on yliherkkyysreaktio, joka aiheuttaa iho-oireiden lisäksi kuumetta, imusolmuketurvotusta ja sisäelinoireita, joista yleisin on Duodecim-lehden mukaan maksan vajaatoiminta. Vakavimmillaan reaktio uhkaa potilaan henkeä.

DRESS alkaa tyypillisesti korkealla kuumeella, jota seuraa yleensä kasvoista ja vartalon yläosista alkava kutiseva ihottuma. Reaktion edetessä ihottuma paksuuntuu ja leviää. Myös muita iho-oireita, kuten märkärakkuloita, voi esiintyä.

Oireet ilmaantuvat tyypillisimmin 2–6 viikon aikana uuden lääkkeen aloittamisesta. Yleisimpiä reaktion laukaisevia lääkeaineita ovat epilepsialääkkeet, bakteeri-infektioiden hoitoon käytetyt sulfonamidit sekä mikrobilääkkeet. Minosykliini taistelee elimistössä bakteereita vastaan.

Autoimmuunisairaudet saivat näyttämään "hirviöltä"

Kirtille kehittyi lääkeainereaktion seurauksena lähes täydellinen pälvikalju eli alopecia universalis sekä vililigo. Molemmat ovat autoimmuunisairauksia, joissa elimistö tuhoaa omia kudoksiaan.

Alopecia universalis johtaa kaikkien kehon ihokarvojen katoamiseen. Vitiligo puolestaan aiheuttaa iholle vaaleita, helposti auringossa palavia läiskiä. Täysin kalju ja läiskikäs Kirt häpesi itseään sekä koki olevansa ruma. Kuumottava iho hilseili pois, myös kynnet alkoivat putoilla.

– Tunsin näyttäväni hirviöltä, Kirt sanoo medioiden mukaan.

Hän pysytteli piilossa kotonaan. Lopulta läheisten tuki auttoi miestä hyväksymään uuden ulkomuotonsa.

Tätä nykyä Kirt tekee keikkaa mallina. Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Voimaantuminen ulkonäöstä

Vuonna 2018, noin vuosi sairastumisen jälkeen, Kirt päätti kertoa tarinansa sosiaalisessa mediassa. Häpeilyn sijaan tätä nykyä mallin töitä tekevä mies poseeraa ylpeänä kuvissaan ja toivoo voivansa esimerkillään innostaa myös muita hyväksymään luonnollisen ulkonäkönsä.

Kirtille erityisesti kaljuuntuminen oli vaikea paikka, mutta hän on oppinut elämään asian kanssa. Karvojen lähtemisestä hän löytää ainakin yhden hyvän puolen:

– Ihoni on niin pehmeä. Kuka olisi arvannut, että painajaisestani voi tulla jotain näin kaunista?

0:41
Suomalaisista 25–30 prosentilla on jossakin elämänsä vaiheessa atooppisen ihottuman oireita. Atooppinen iho vaikuttaa pahimmillaan koko elämään. 

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja