Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa Seat Leon X-Perience – Maasturifarkku moneen makuun

Julkaistu 25.02.2015 15:27
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Korotettu maavara, tehokas dieselmoottori ja neliveto. Seat Leon X-perience on kuin tehty Suomen olosuhteisiin.

Tykkäsimme

  • (Uusista moottorivaihtoehdoista
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Sisätilojen laatuvaikutelmasta
  • Kulmikkaasta automaatista

Leon kattaa nykyisellään yli puolet Seatin myynnistä Suomessa. Viime vuonna markkinoille tullut farmariversio on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Nyt listaan tulee myös X-perience, joka on varmasti odotettu uutuus, sillä se tuo mukanaan diesel-neliveto-automaattiyhdistelmän.

Auto pohjautuu tavalliseen ST–malliin, eli mitat ja korin muotoilu ovat identtiset. Tarkkasilmäinen voi huomata kuitenkin muoviset pyöränkaaret ja helmat, jotka kielivät maasto-ominaisuuksista. Alustan korotuksen ja suurempien pyörien ansiosta maavaaraa on 27 milliä tavallista farkkua enemmän. Neliveto on toteutettu Haldex-menetelmällä, eli tavallisessa ajossa voima välitetään etupyörille ja tarvittaessa vetoa ohjataan millisekunneissa takapyörille. Maastossa rämpimiseen auttaa myös perusmallia suurempi renkaan profiili (225/50 R17).

Vaikka etenemiskyky ei ole aivan nelivetoisten katumaasturien luokkaa, on lisäsenteistä hyötyä etenkin talvella ajettaessa. Lumiaurojen jättämät kinokset tienvarsiin ylittyvät vaivattomasti ja mökkitien auraamisen voi jättää naapurin murheeksi.

Ajettavuudeltaan Leon on tasavahva suorittaja. Alusta on asetettu jämäkäksi, joten korkeasta painopisteestä huolimatta korissa ei ilmene huojumista. Dieselmoottori vääntää väkevästi ja neliveto pitää huolen perillepääsystä. Oikeastaan Suomen olosuhteisiin ei paljon kätevämpää autoa markkinoilta löydy. Varsinkin jos haussa on tilava perhefarkku. Tavaratila vetää kiitettävät 587.

X-Periencen valintaa puoltavatmyös uudet voimalinjastovaihtoehtoehdot. Mallisto kattaa kolme TDI-dieselmoottoria (110-180 hv) ja ST-nelivetomallista poiketen valikoimaan kuuluu myös TSI-bensamylly (1,8 TSI / 180 hv).

Koeajamamme dieselneliveto automaattivaihteistolla (2.0 TDI 180 hv) keventää lompakkoa 35 560 eurolla. Vastaaviin kilpailijoihin nähden hintaa voi pitää edullisena. Esimerkiksi Teknavin vertailutestissä (2/2015) ollut Skoda Octavia Scout maksaa samalla tekniikalla vajaat 5000 euroa enemmän. Audi A4 Allroad on puolestaan yli 50 000 euroa dieselneliveto automaattiyhdistelmällä.

Seatin vakiovarustukseen kuuluvatmm. urheiluetuistuimet ja automaatti-ilmastointi, joten kaikkia varusteita ei tarvitse ruksia lisävarustelistalta. Leon X-perience onkin houkutteleva vaihtoehto kalliimmille katumaastureille tai perhefarmareille.

SEAT LEON X-PERIENCE
Hinta alkaen 30 269 €
Koeajoyksilö 38 254 €

Malli2,0 TDI 184 hv DSG 4Drive Moottori 1968 cm3, 4-syl. Turbo Diesel.
Vaihteisto 7-vaiht. aut.
Teho 135 kW (184 hv) 3500–4000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1750–3000 r/min
0-100 km/h 7,1 s
Huippunopeus 224 km/h
Keskikulutus 4,9 l / 100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4543 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2630 mm
Omamassa 1529 kg
Tavaratila 587 l

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajossa litrainen Leon – vahva peruspakettiKoeajossa näpsäkkä pikku-Q – kaupunkiympäristön ammattilainenKoeajossa räväkkä uutuus-Volvo – neliveto ja yli 300 heppaa samassa paketissaKoeajossa asteen verran muhkumpi ranskalainenKoeajossa Skoda Yeti 4x4 – tarjolla entistä edullisempi nelivetoKoeajossa fiilistelyllä maustettu Passat
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä