Korotettu maavara, tehokas dieselmoottori ja neliveto. Seat Leon X-perience on kuin tehty Suomen olosuhteisiin.
Tykkäsimme
- (Uusista moottorivaihtoehdoista
 - Ajettavuudesta
 
Emme tykänneet
- Sisätilojen laatuvaikutelmasta
 - Kulmikkaasta automaatista
 
Leon kattaa nykyisellään yli puolet Seatin myynnistä Suomessa. Viime vuonna markkinoille tullut farmariversio on otettu markkinoilla hyvin vastaan. Nyt listaan tulee myös X-perience, joka on varmasti odotettu uutuus, sillä se tuo mukanaan diesel-neliveto-automaattiyhdistelmän.
Auto pohjautuu tavalliseen ST–malliin, eli mitat ja korin muotoilu ovat identtiset. Tarkkasilmäinen voi huomata kuitenkin muoviset pyöränkaaret ja helmat, jotka kielivät maasto-ominaisuuksista. Alustan korotuksen ja suurempien pyörien ansiosta maavaaraa on 27 milliä tavallista farkkua enemmän. Neliveto on toteutettu Haldex-menetelmällä, eli tavallisessa ajossa voima välitetään etupyörille ja tarvittaessa vetoa ohjataan millisekunneissa takapyörille. Maastossa rämpimiseen auttaa myös perusmallia suurempi renkaan profiili (225/50 R17).
Vaikka etenemiskyky ei ole aivan nelivetoisten katumaasturien luokkaa, on lisäsenteistä hyötyä etenkin talvella ajettaessa. Lumiaurojen jättämät kinokset tienvarsiin ylittyvät vaivattomasti ja mökkitien auraamisen voi jättää naapurin murheeksi.

