Maltillisesti kasvojaan kohottanut Evoque sai keulalleen Jaguar-Land Roverin oman uuden ja pihin kaksilitraisen dieselmoottorin.
Tykkäsimme
- pienistä päästögrammoista ja sitä kautta edullisemmasta hinnasta
- dieselin tasaisesta käynnistä
- tyylikkäästä ohjaamosta
- täsmällisestä manuaalivaihteistosta
Emme tykänneet
- suorituskyky sen verran vaatimaton, ettei sovi kiireisille
- kuka kehtaa ajaa etuvetoisella Range Roverilla?
Parkkipaikalla seisova Evoque on tutun, mutta samalla freesin näköinen. Keulassa suurimmat muutokset ovat uudet ilmanottoaukot, uudistetut puskurit sekä paremmista varusteversioista löytyvät fiksut LED-ajovalot. Ne luovat autolle entistä aggressiivisemman ilmeen.
Suurimmat muutokset löytyvät kuitenkin pellin alta. Tarjolla on uusi ja jo Jaguar XE:stä tuttu 2-litrainen ja alumiininen dieselmoottori, josta on Jaguarin tapaan tarjolla kaksi tehoversiota: 150 tai 180 hv. Uusi voimala korvaa vanhan 2,2-litraisen Ford/PSA-voimalan, josta oli niin ikään kaksi versiota (150/190 hv). Uusista moottoriversioista pienempitehoinen on etuvetoinen ja käsivaihteinen niin sanottu e-versio. Sellainen valikoitui myös testiautoksemme.
Moottori käy konepellin alla tasaisesti eikä pidä suurta melua itsestään. 150 heppaa on paperilla ihan mukava arvo, mutta se ei riitä liikuttamaan yli 1,6 tonnia painavaa pikku-Rangea mitenkään dynaamisesti. Ripeämpi matkanteko edellyttää kierroksia ja vaihteiden käyttöä. Tämä ei ole onneksi ongelma, sillä vaihteistoa käskyttää mielellään; kepin liikkeet ovat lyhyitä ja täsmällisiä. Kunpa kaikki manuaalivaihteistot olisivat yhtä sujuvia käyttää.


