Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Range Rover Evoque – uusi säästösydän

Julkaistu 07.10.2015 09:10
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Maltillisesti kasvojaan kohottanut Evoque sai keulalleen Jaguar-Land Roverin oman uuden ja pihin kaksilitraisen dieselmoottorin.

Tykkäsimme

  • pienistä päästögrammoista ja sitä kautta edullisemmasta hinnasta
  • dieselin tasaisesta käynnistä
  • tyylikkäästä ohjaamosta
  • täsmällisestä manuaalivaihteistosta

Emme tykänneet

  • suorituskyky sen verran vaatimaton, ettei sovi kiireisille
  • kuka kehtaa ajaa etuvetoisella Range Roverilla?

Parkkipaikalla seisova Evoque on tutun, mutta samalla freesin näköinen. Keulassa suurimmat muutokset ovat uudet ilmanottoaukot, uudistetut puskurit sekä paremmista varusteversioista löytyvät fiksut LED-ajovalot. Ne luovat autolle entistä aggressiivisemman ilmeen.

Suurimmat muutokset löytyvät kuitenkin pellin alta. Tarjolla on uusi ja jo Jaguar XE:stä tuttu 2-litrainen ja alumiininen dieselmoottori, josta on Jaguarin tapaan tarjolla kaksi tehoversiota: 150 tai 180 hv. Uusi voimala korvaa vanhan 2,2-litraisen Ford/PSA-voimalan, josta oli niin ikään kaksi versiota (150/190 hv). Uusista moottoriversioista pienempitehoinen on etuvetoinen ja käsivaihteinen niin sanottu e-versio. Sellainen valikoitui myös testiautoksemme.

Moottori käy konepellin alla tasaisesti eikä pidä suurta melua itsestään. 150 heppaa on paperilla ihan mukava arvo, mutta se ei riitä liikuttamaan yli 1,6 tonnia painavaa pikku-Rangea mitenkään dynaamisesti. Ripeämpi matkanteko edellyttää kierroksia ja vaihteiden käyttöä. Tämä ei ole onneksi ongelma, sillä vaihteistoa käskyttää mielellään; kepin liikkeet ovat lyhyitä ja täsmällisiä. Kunpa kaikki manuaalivaihteistot olisivat yhtä sujuvia käyttää.

Ja tottakai facelift näkyy myös auton sisällä. Ohjaamoon ilmestyi uusia materiaaleja ja myös uudet nahkaverhoillut etuistuimet. Ne ovat etenkin vaalealla nahalla päällystettynä tyylikkäät, mutta sivuttaispitoa saisi olla enemmän. Kojelaudasta löytyy puolestaan uusi 8-tuumainen kosketusnäyttö.

Uudistusten myötä Evoque on taas piirun verran haluttavampi. Se on edelleen yksi näteimpiä katumaastureita luokassaan.

Range Rover Evoque 2.0 eD4
Hinta alkaen 44 184 €

Moottori 1 999 cm3, 4-syl turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 500 r/min
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 182 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 113 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 660 mm
Omamassa 1 608 kg
Tavaratila 420–1 445 l

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajossa Range Rover Evoque – konseptiauto, joka muutti pienten katumaastureiden suuntaa 10 vuotta sittenKoeajossa Dacia Logan MCV Easy R: Suomen halvimmat perhefarkut rentouttavat nyt vasenta jalkaaKoeajossa Nissan X-Trailin tehodiesel: jättää kaipaamaan vieläkin enemmänKevyesti uudistunut Juulia-Alfa vetoaa yhä erilaisuudellaanAjossa kevyesti kasvonsa pessyt iso KissaKoeajo: Miten uusi VW Tiguan pärjää supertiukassa maasturikisassa?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 3.12.13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • 2.12.14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • 1.12.19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"