Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaisessa kokouksessaan uudet kriteerit vähäpäästöisille ajoneuvoille.
Uudet kriteerit täyttäville ajoneuvoille myönnetään 50 prosentin alennus pysäköintimaksuista sekä asukas- ja yrityspysäköintitunnuksen lunastusmaksusta.
Päivitetyt kriteerit on otettava huomioon soveltuvin osin myös kaupungin ajoneuvojen hankinnassa.
Merkittävin muutos kaupunginhallituksen vuonna 2016 hyväksymiin kriteereihin on ajoneuvon aiheuttamia terveydelle haitallisia päästöjä koskevan Euro-päästöluokan vähimmäisvaatimustason nostaminen Euro 5:stä Euro 6:een.
Korkeaseosetanoli- eli flexfuel-autot poistetaan kriteerien piiristä johtuen tekniikan poistumisesta markkinoilta. Vuonna 2017 Helsingissä rekisteröitiin yksi flexfuel-auto, vuonna 2018 ei enää yhtäkään. Pysäköintietuuden piirissä oli elokuun lopulla 2019 yhteensä 64 flexfuel-autoa, joista 61 ei myöskään täytä Euro 6 -päästökriteeriä. Jäljelle jäävät kolme flexfuel-autoa eivät täytä bensiinihybridien nykyrajaa 100 g/km tai esitettyä uutta rajaa 95 g/km.
Kriteerimuutosten myötä etuuden piiristä pois jääville pysäköintietuus on voimassa vuoden 2020 loppuun asti.
Kaupunginhallitus päätti vähäpäästöisten ajoneuvojen edistämisestä toukokuussa 2010. Vähäpäästöisten henkilöautojen pysäköintietuus otettiin käyttöön huhtikuussa 2011. Tuolloin kriteerejä päätettiin tarkistaa kahden vuoden välein.
Nyt kaupunginhallituksen hyväksymät kriteerit pohjautuvat Ilmansuojelutyöryhmän elokuussa tekemään tarkistusesitykseen.