Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajatko tällaisella aiemmin vähäpäästöiseksi luokitellulla autolla? Pysäköintimaksusi kaksinkertaistuvat Helsingissä

1:23Näillä ohjeilla taskuparkki onnistuu joka kertaNäin helposti teet siistin ja oikeaoppisen taskuparkin.
Julkaistu 27.11.2019 20:27

Ville Järveläinen

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaisessa kokouksessaan uudet kriteerit vähäpäästöisille ajoneuvoille.

Uudet kriteerit täyttäville ajoneuvoille myönnetään 50 prosentin alennus pysäköintimaksuista sekä asukas- ja yrityspysäköintitunnuksen lunastusmaksusta.

Päivitetyt kriteerit on otettava huomioon soveltuvin osin myös kaupungin ajoneuvojen hankinnassa.

Merkittävin muutos kaupunginhallituksen vuonna 2016 hyväksymiin kriteereihin on ajoneuvon aiheuttamia terveydelle haitallisia päästöjä koskevan Euro-päästöluokan vähimmäisvaatimustason nostaminen Euro 5:stä Euro 6:een.

Korkeaseosetanoli- eli flexfuel-autot poistetaan kriteerien piiristä johtuen tekniikan poistumisesta markkinoilta. Vuonna 2017 Helsingissä rekisteröitiin yksi flexfuel-auto, vuonna 2018 ei enää yhtäkään. Pysäköintietuuden piirissä oli elokuun lopulla 2019 yhteensä 64 flexfuel-autoa, joista 61 ei myöskään täytä Euro 6 -päästökriteeriä. Jäljelle jäävät kolme flexfuel-autoa eivät täytä bensiinihybridien nykyrajaa 100 g/km tai esitettyä uutta rajaa 95 g/km.

Kriteerimuutosten myötä etuuden piiristä pois jääville pysäköintietuus on voimassa vuoden 2020 loppuun asti.

Kaupunginhallitus päätti vähäpäästöisten ajoneuvojen edistämisestä toukokuussa 2010. Vähäpäästöisten henkilöautojen pysäköintietuus otettiin käyttöön huhtikuussa 2011. Tuolloin kriteerejä päätettiin tarkistaa kahden vuoden välein.

Nyt kaupunginhallituksen hyväksymät kriteerit pohjautuvat Ilmansuojelutyöryhmän elokuussa tekemään tarkistusesitykseen.

Pysäköintietuutta ei makseta takautuvasti.

Tällaiset autot ovat pysäköintialennuksen piirissä

  1. Vähäpäästöisten bensiinikäyttöisten henkilöautojen (ml. hybridit) CO2-päästöt ovat enintään 95 g/km NEDC-päästömittausmenetelmällä ja enintään 126 g/km WLTP-päästömittausmenetelmällä mitattuna.
  2. Vähäpäästöisten dieselkäyttöisten henkilöautojen CO2-päästöt ovat enintään 50 g/km NEDC-päästömittausmenetelmällä ja enintään 70 g/km WLTP-päästömittausmenetelmällä mitattuna.
  3. Vähäpäästöisten bifuel- eli kaasuautojen CO2-päästöt ovat enintään 150 g/km NEDCpäästömittausmenetelmällä ja enintään 180 g/km WLTP-päästömittausmenetelmällä mitattuna.
  4. Kaikkien edellä mainittujen ajoneuvojen osalta CO2-päästökriteerin täyttymiseksi riittää, että päästöarvo täyttää edellä asetetut ehdot vähintään toisen päästömittausmenetelmän osalta
  5. Kaikkien edellä mainittujen ajoneuvojen Euro-päästöluokka on vähintään Euro 6.
  6. Kaikki täyssähköautot ja täyssähkökäyttöiset L-luokan ajoneuvot (moottoripyörät, mopot, kolmi- ja nelipyörät sekä kevyet nelipyörät eli mopoautot) ovat vähäpäästöisiä.
  7. Kaupungin kuljetuskäyttöön hankittavien bensiinikäyttöisten (ml. hybridit) monikäyttö- ja farmarihenkilöautojen CO2-päästöt ovat enintään 125 g/km NEDC-päästömittausmenetelmällä ja enintään 156 g/km WLTP-päästömittausmenetelmällä mitattuna.
  8. Kaupungin ajoneuvokaluston kilpailutuksissa uusiutuvia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen (esimerkiksi bifuel-ajoneuvot, ml. pakettiautot) CO2-päästöt lasketaan käyttäen kertoimena polttoaineiden sopimustoimittajien varmennettuja, RES-direktiivin (2009/28/EY) mukaisia laskelmia polttoaineen päästövähenemästä. RES-direktiivin mukaisesti lasketusta päästövähenemästä poistetaan 10 %-yksikköä varmuusmarginaalina.

Kaikki vähäpäästöisten ajoneuvojen tarkistetut kriteerit ovat nähtävissä täällä.

Lähde: Helsingin kaupunki

Lue myös: "Sadasta autosta neljä oli pysäköity peruuttamalla ruutuun" – arvaatko, minkä alojen ammattilaisia kuljettajat olivat?

Lisää aiheesta:

Mojovat alennukset katoavat monilta – tässäkö Helsingin uudet kriteerit "vähäpäästöiselle" autolle?Maahantuoja: Moderni dieselauto ei ole ongelma, vaan osa ratkaisua – Mersun dieselhybridin kulutus painui testilenkillä todella alasAutoverouudistus rankaisi isopäästöisiä – tämän Mercedeksen hinta nousi lähes 13 000 euroa!WLTP tulee – oletko valmis? Tässä faktat, jotka jokaisen autonostajan tulee tietää ensi viikon mullistuksestaKoeajossa todistettavasti puhdas diesel – tällä tekniikalla päästöt reilusti alle rajojenSaatko alennusta pysäköinnistä Helsingissä? Et välttämättä enää ensi vuonna
HelsinkiPysäköintiPäästötKotimaaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki
  • 19:28
    Kulttuuri

    Stefan Bremerin ikonisia kuvia Helsingin yöstä nyt esillä

  • 18:06
    Alexander Stubb

    Stubb avasi kirjamessuilla suhteensa Trumpiin: "Pääsimme hyvään alkuun erikoisesta syystä"

  • 06:15
    Viiden jälkeen

    Helsingissä ällistyttävä poraushanke: Lämmitystä kokonaiselle sairaala-alueelle

  • Eilen17:13
    Luonto ja eläimet

    Mikko Meriahvenesta tunnettu Sea Life sulki ovensa – hait muuttivat eläkkeelle lähelle Legolandia

  • Eilen13:26
    Rikosepäilyt

    Vauvan murhasta epäilty 23-vuotias aiheutti erikoisen tilanteen kesken jalkapallo-ottelun