Abu Dhabin GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas teki täyskäännöksen tärkeällä hetkellä – yhden tallin kuljettajavalinta puhuttanee vielä pitkään

5:17
Niki Juusela, Ossi Oikarinen ja Toni Vilander vetivät F1-kauden yhteen.

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden päättänyt Abu Dhabin GP oli monille kuljettajille viimeinen kilpailu tämän kauden tallissaan, ja jotkut saivat paremmat jäähyväiset kuin toiset.

Kilpailun voitti Red Bullin Max Verstappen, jolle ykkössija oli kauden toinen. Verstappen oli vihdoin ja viimein ykkönen myös aika-ajoissa.

TOPIT



Max Verstappen

Verstappen oli vielä viikko sitten Bahrainissa niin turhautunut toistuviin Mercedekselle kärsittyihin tappioihin, että vitsaili vievänsä lehdistöhuoneen kolmostuolin kotiinsa sen jälkeen, kun oli sijoittunut aika-ajoissa kolmanneksi jo kymmenennen kerran tällä kaudella. Lauantaina Abu Dhabissa 17. kerta sanoi Verstappenille toden, kun hän löi Mercedekset äärimmäisen tiukassa aika-ajotaistossa. Itse kilpailussa Verstappen oli suorastaan ylivoimainen, ja hän sai näin poikkeuskauteen parhaan mahdollisen päätöksen – ja Red Bull myös.

Valtteri Bottas

1:49

Video: Valtteri Bottaksen kisa C Moren studion analysoitavana.

Bottas palasi kolmen erittäin vaikean kilpailun jälkeen palkintokorokkeelle oltuaan Verstappenin jälkeen toinen sekä aika-ajoissa että kilpailussa. Kisakuntoon toipunut Lewis Hamilton jäi molemmissa sessioissa Bottaksen taakse, ja vaikka voittoa ei tullut, tämä oli Bottakselle paras mahdollinen tapa päättää vaikea kausi. Viikko sitten Bahrainissa Bottas sai täyslaidallisen jäätyään kisavauhdissa jopa George Russellin jalkoihin, mutta kauden päätösviikonloppuna radalla nähtiin suomalaiskuljettaja, joka oli tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan matkassa ”taistelijan mentaliteetilla”. Tämä mentaliteetti löytyi oikealla hetkellä, sillä hyvin sujuneen kisan jälkeen on huomattavasti mukavampi vetäytyä talvikauden vietttoon.

Alexander Albon

Ensimmäinen täysi kausi Red Bullilla saattaa jäädä samalla thaimaalaiskuljettajan viimeiseksi. Jos näin käy, Albonin voi sanoa lähtevän tallista saappaat jalassa. Sunnuntain kilpailu oli tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan jopa Albonin kauden paras ja ehjin. Aika-ajoissa ero Verstappeniin ei ollut niin iso kuin monta kertaa aiemmin, ja viides ruutu tarjosi Albonille mahdollisuuden taistella kilpailussakin hyvistä sijoista. Ensimmäiset kierrokset Albon oli jumissa Lando Norrisin McLarenin takana, mutta ohi päästyään hänen kilpailuvauhtinsa oli hyvällä tasolla. Kilpailun lopussa Albon oli jopa Mercedes-kaksikkoa nopeampi, mutta Yas Marinan radalla ohittaminen on tunnetusti kaikkea muuta kuin helppoa.

McLaren

Vuosi sitten McLaren pääsi kauden lopulla Brasiliassa juhlistamaan ensimmäistä palkintokorokesijoitustaan yli viiteen vuoteen. Tämä kausi tuotti kaksi palkintosijoitusta lisää, ja kauden päätteeksi talli löytyy valmistajien MM-sarjan kolmannelta sijalta. Sijoitus on yhden parempi kuin vuosi sitten, ja viimeksi McLaren oli kolmen parhaan joukossa vuonna 2012, kun tallissa ajoi vielä muuan Lewis Hamilton. Lando Norris ja viimeisen kilpailunsa McLarenilla ajanut Carlos Sainz tekivät Abu Dhabissa virheetöntä työtä ja hyödynsivät Racing Pointille Sergio Pérezin keskeytyksen muodossa tulleen takaiskun täydellisesti. Racing Point oli vielä ennen kauden viimeistä kisaa kymmenen pistettä McLarenin edellä MM-kolmosena. 


FLOPIT


Yas Marinan rata

Poikkeuksellisissa oloissa läpi viety F1-kausi olisi ansainnut niin paljon paremman päätöksen. Niin kuin olisi ansainnut moni muukin kausi ennen tätä. Yas Marinan rata kuuluu niihin, joilla ei pitäisi ajaa F1-sarjaa. Puitteet ovat näyttävät, mutta oikein mitään ei tapahdu. Viimeinenkin hohto kilpailusta katosi turva-autojaksoon, jonka aikana kuljettaja toisensa jälkeen sai hoidettua ainoaksi jääneen varikkokäyntinsä. Muutosta on kuitenkaan turha odottaa ainakaan niin pitkään, kun Abu Dhabi on valmis maksamaan järisyttävän summan kauden päätöskisan järjestelyoikeuksista. On sinällään surullista, että viikonlopun sykähdyttävin hetki taisi olla se, kun Fernando Alonso kiersi rataa 15 vuotta vanhalla Renault’llaan.

Ferrari

Kausi 2020 oli Ferrarin huonoin 40 vuoteen. Vuonna 1980 talli sijoittui valmistajien MM-sarjassa kymmenenneksi, tänä vuonna sijoitus oli kuudes. Kauden päätöskisassa Charles Leclerc ja viimeisen kilpailunsa Ferrarilla ajanut Sebastian Vettel olivat ruutulipulla sijoilla 13 ja 14. On valitettavaa, että nelinkertaisen maailmanmestarin kuusivuotinen taival tallissa päättyy tällä tavalla. Ja tallin kannalta surkeaa epäonnistumista vain alleviivaa se, että Kimi Räikkönen kiilasi Alfa Romeollaan molempien Ferrareiden edelle asiakasmoottorilla.

Lance Stroll

1:32

Video: Sergio Pérezin keskeytys oli paha takaisku Racing Pointille.

Neljännen kautensa ykkösissä ajanut Stroll on viimeistään tänä vuonna osoittanut, ettei ole ykkösissä pelkästään isänsä paksun lompakon ansiosta. Turkin GP:n paalupaikka oli kuitenkin sunnuntaina pelkkä muisto vain, kun kahdeksannesta ruudusta startannut Stroll jäi kymmenenneksi eikä pystynyt näin auttamaan talliaan taistelussa valmistajien MM-pronssista. Sergio Pérez keskeytti viimeisen Racing Point -kilpailunsa jo sen alkuvaiheilla, mutta koko kauden mitassa meksikolainen oli selkeästi tallikaveriaan parempi. Sunnuntaina ei voinut olla miettimättä sitä, mihin Pérez olisi kahdeksannesta ruudusta yltänyt. Vaikka kausi on ohi, keskustelu siitä, hankkiutuiko Racing Point eroon oikeasta vai väärästä kuljettajasta, tuskin loppuu tähän.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja