3D-virtuaalilavastaminen vie uusiin ulottuvuuksiin

Kolmiulotteinen virtuaalilavastaminen on tulossa yhä vahvemmin elokuva- ja tv-tuotantoihin.

Taideteollisen korkeakouluun Mediakeskus Lumeen on hankittu kansainvälisestikin huipputason laitteisto. Laitteistokokonaisuudella voidaan mm. tehdä erilaisia visualisointeja tai erikoistehosteita elokuviin. Liikkeentallennus- eli motion capture-järjestelmällä tietokoneelle tehty animaatio voidaan toteuttaa oikeiden näyttelijöiden liikkeillä kuten esimerkiksi Taru sormusten herrasta-elokuvassa Klonkku-hahmo.

Mediakeskus Lumeen studiopäällikkö Toni Tolin sanoo, että nyt on mahdollista luoda sellaisia lavasteita ja illuusioita, jotka eivät olisi reaalimaailmassa mahdollisia tai jotka olisivat liian kalliita tehdä perinteisillä lavasteilla.

Studiossa juontaja voi vaikkapa pyöritellä kädessään ja esitellä virtuaalista helikopteria tai uutta rakennushanketta. Virtuaalitekniikalla saadaan yhdistettyä tietokoneen digitaalimaailma ja reaalimaailma niin, että virtuaalilavasteet ovat kuin kolmiulotteisia todellisia esineitä, jotka voi kuvata kameralla eri kulmista.

3D-oppi osaksi lavastajakoulutusta

Liikkeentunnistusjärjestelmä toimii Mediakeskus Lumeessa poikkeuksellisen isossa, 100 neliömetrin, studiossa. Kuusitoista infrapunakameraa pystyy seuraamaan tarkasti sekä studiokameroiden että näyttelijöiden liikkeitä. Kaikkiaan järjestelmä antaa lavastajille mahdollisuudet päästä irti moni rajoituksia ohjelmanteolle asettavasta studioympäristöstä.

– Meillä on seinät edessä, jotka rajaavat tilaa ja uuden tekniikan ansioista me päästään siitä tilasta eroon. Lavastaja voi suunnitella sellaisen maailman kun hän on sen mielessään ajatellut, arvioi virtuaalilavastamisen lehtori Lauri Ikäheimonen Aalto-yliopistosta.

Ikäheimosen mukaan lavastajien koulutuksessa on tärkeää ettei lähdetä toistamaan sitä perinteistä reaalimaailmaa, vaan luodaan uutta ilmaisia uuden välineen ehdoilla.

Tähän asti 3D-virtuaalilavastaminen on ollut verraten vähäistä, mutta on yleistymässä muun muassa sillä saavutettavien säästöjen vuoksi. Pienissäkin studioissa voidaan tehdä näyttäviä lavastuksia ja tilaratkaisuja. Lisäksi aikaa lavasteiden vaihtoon ei juuri kulu.

– Kyllä tekniikka on nyt siinä pisteessä, että ohjelman tekeminen virtuaalilavastusmenetelmillä on jouhevaa. Uskon sen laajenevan ja tulevan näkymään myös ruudussa, summaa Ikäheimonen.

Katso Pekka Niemiahon juttu:

Lue myös:

    Uusimmat