271 kuoli, kun panssarilaiva Ilmarinen osui miinaan yli 80 vuotta sitten – tankeissa muhii merkittävä ympäristöriski

Pohjoisella Itämerellä on tutkittu panssarilaiva Ilmarisen riskihylkyä 2:11
Jos panssarilaiva Ilmarisen tankkien sisältämä öljymäärä vapautuisi merivirtoihin, sen haittavaikutukset olisivat merkittäviä.

Suomen ympäristökeskuksen merentutkimusalus Aranda palasi perjantaina Helsinkiin viiden päivän tutkimusmatkalta pohjoiselta Itämereltä. Syken, Rajavartiolaitoksen ja Museoviraston asiantuntijat tutkivat vuonna 1941 uponneen panssarilaiva Ilmarisen hylkyä mahdollista öljynpoisto-operaatiota varten. Utön saaren eteläpuolella sijaitsevan hylyn tankeissa on arviolta noin 100 000 litraa polttoöljyä.

Eletään Jatkosodan syksyä 13. syyskuuta 1941. Suomen laivaston lippulaiva Ilmarinen on matkalla Pohjantuuli-harhautusoperaatioon Utön eteläpuolella. Ilmarinen ajaa kuitenkin merimiinoihin viime hetkellä muutetulla reitillä ja vain muutamassa minuutissa alus uppoaa vieden syvyyksiin 271 merisotilasta.

Kymmeniä vuosia Ilmarisen tarkka uppoamispaikka oli vain harvojen tiedossa ja näihin päiviin asti alukselle on tehty ainoastaan muutamia sukelluksia.

Hautarauhan vuoksi sisällä aluksessa ei ole käyty.

Nyt panssarilaivaa tarkastellaan tyystin toisesta syystä, kuin sotahistoriallisesta näkökulmasta: Ilmarisen sisuksissa muhii noin 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä. Tästä syystä Suomen ympäristökeskuksen (Syke) merentutkimusalus Aranda on viettänyt vajaan viikon Utön edustalla hylyn nykykuntoa tutkien.

Uusien tutkimusten tarkoituksena on laatia hylystä 3D-malli jatkotoimenpiteitä varten ja saada lisätietoa siitä, miten hylky voitaisiin tyhjentää öljystä ja onko senkaltaiseen operaatioon ylipäätään tarvetta.

Mallintamisessa käytetään merentutkimusalus Arandan hydroakustisia laitteistoja, ja hylkyä kuvataan lisäksi ROV-sukellusrobotilla.

Tällä hetkellä hylystä nousee pintaan öljyä vain pieniä määriä.

– Viikon aikana tehdyissä tutkimuksissa havaitsimme, että pintaan tulee noin 15–30 sekunnin välein pisara kevyttä polttoöljyä, joka hajoaa ja haihtuu siinä saman tien. Tämä määrä ei vielä muodosta uhkaa [ympäristölle], kertoo juuri Helsinkiin palanneen Arandan kannella projektin päällikkö Tommi Kontto Syke:sta.

Jos tuhansien litrojen öljymäärä kuitenkin vapautuisi merivirtoihin, sen haittavaikutukset olisivat merkittäviä.

– Puhutaan hyvin vakavista asioista. Jos tällainen määrä öljyä ajautuisi vaikka Saaristomeren alueelle, se aiheuttaisi vahinkoa meriluonnolle.

Suomen aluevesillä noin 30 korkean riskin hylkyä

Suomen aluevesillä on arviolta runsaat tuhat hylkyä, joista kolmisenkymmentä on korkean riskin aluksia eli ruostumassa puhki tai lähellä tärkeitä ja herkkiä luontokohteita, Arandalla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa kerrottiin.

Ilmarisen tutkimukset ovat osa hanketta, joka saa rahoituksensa ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelmasta. Jos hylky saneerataan, hintalappu on tämän hetken arvion mukaan noin 1,5 miljoonaa euroa kilpailutuksen kautta.

– Tutkimusmateriaalia analysoidaan lähiviikkojen aikana. Päätös mahdollisesta tyhjentämisestä tehdään vielä tämän vuoden puolella ja itse tyhjennys, mikäli siihen ryhdytään, vuoden 2024 aikana, Kontto kertoo.

– Tyhjennys on tarkoitus kilpailuttaa siten, että kaupallinen yritys suorittaa tyhjennyksen. Kaksi vuotta sitten hintaa selvitettiin ja silloin hinnaksi arvioitiin noin 1,5 miljoonaa euroa.

Vastaavanlaisia operaatioita on Konton mukaan tehty aiemminkin, mutta täysin kaupallisena työnä tämä kerta olisi toteutuessaan ensimmäisiä Suomessa.

Lue myös:

    Uusimmat