Suomen ympäristökeskuksen merentutkimusalus Aranda palasi perjantaina Helsinkiin viiden päivän tutkimusmatkalta pohjoiselta Itämereltä. Syken, Rajavartiolaitoksen ja Museoviraston asiantuntijat tutkivat vuonna 1941 uponneen panssarilaiva Ilmarisen hylkyä mahdollista öljynpoisto-operaatiota varten. Utön saaren eteläpuolella sijaitsevan hylyn tankeissa on arviolta noin 100 000 litraa polttoöljyä.
Eletään Jatkosodan syksyä 13. syyskuuta 1941. Suomen laivaston lippulaiva Ilmarinen on matkalla Pohjantuuli-harhautusoperaatioon Utön eteläpuolella. Ilmarinen ajaa kuitenkin merimiinoihin viime hetkellä muutetulla reitillä ja vain muutamassa minuutissa alus uppoaa vieden syvyyksiin 271 merisotilasta.
Kymmeniä vuosia Ilmarisen tarkka uppoamispaikka oli vain harvojen tiedossa ja näihin päiviin asti alukselle on tehty ainoastaan muutamia sukelluksia.
Hautarauhan vuoksi sisällä aluksessa ei ole käyty.
Lue myös: Ensimmäiset kuvat uponneen panssarilaiva Ilmarisen hylystä – "Hihkuin, että tämä se on"
Nyt panssarilaivaa tarkastellaan tyystin toisesta syystä, kuin sotahistoriallisesta näkökulmasta: Ilmarisen sisuksissa muhii noin 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä. Tästä syystä Suomen ympäristökeskuksen (Syke) merentutkimusalus Aranda on viettänyt vajaan viikon Utön edustalla hylyn nykykuntoa tutkien.
Uusien tutkimusten tarkoituksena on laatia hylystä 3D-malli jatkotoimenpiteitä varten ja saada lisätietoa siitä, miten hylky voitaisiin tyhjentää öljystä ja onko senkaltaiseen operaatioon ylipäätään tarvetta.
