Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

15-vuotias saa ajaa 40-tonnista traktoria ilman ajo-opetusta

Traktoreiden kuljettajina saavat toimia henkilöt, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta tavaraliikenteeseen tai tieliikenteeseen. Tämä voi SKALin mukaan heikentää liikenneturvallisuutta.
Traktoreiden kuljettajina saavat toimia henkilöt, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta tavaraliikenteeseen tai tieliikenteeseen. Tämä voi SKALin mukaan heikentää liikenneturvallisuutta. Str / Lehtikuva
Julkaistu 23.12.2015 11:46

MTV LIFESTYLE

Mopokorttiin vaaditaan ajo- ja teoriaopetusta, mutta traktorin kuljettamiseen ei.

Eduskunta sääti 14.12.2015 uusien nopeiden traktoreiden kuljettajille ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimukset. Samalla alennettiin huomattavasti traktorin ajokortin ikärajoja ja poistettiin ammattipätevyysvaatimuksia. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää muutosta esimerkkinä epäonnistuneesta norminpurusta.

Ensi vuonna jo 15-vuotias saa kuljettaa jopa 60 km/h kulkevaa traktoria perävaunuineen LT-ajokortilla ilman teoria- tai ajo-opetusta. Tällaisen traktoriyhdistelmän massa voi ylittää 40 tonnia, joka vastaa suurimpien kuorma-autojen massaa. Aiemmin nopean traktorin kuljettajalta on vaadittu 18 vuoden ikää ja ammattipätevyyttä kaupallisissa tavarankuljetuksissa.

SKAL ry:n mielestä lakimuutoksen vaikutusten arviointi oli puutteellista. Myös liikenne- ja viestintävaliokunta suhtautui mietinnössään esitykseen kriittisesti, ja piti nopeassa aikataulussa säädettyä lakia eräänlaisena välivaiheen ratkaisuna.

Ote valiokunnan mietinnöstä:

”Valiokunta edellyttää, että mahdollisiin markkinoiden epätasapuolisiin ilmiöihin kiinnitetään tehokkaasti huomiota ja tarvittaessa valmistellaan säädösmuutokset ripeässäkin aikataulussa mahdollisten epäkohtien korjaamiseksi. Valiokunta pitää markkinoiden tasapuolisia kilpailuedellytyksiä ja kuljetusyritysten tasapuolista kohtelua erittäin tärkeänä ja korostaa myös liikennevalvonnan ja harmaan talouden torjunnan merkitystä näiden tavoitteiden toteuttamisen kannalta”

SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mielestä ajokorttivaatimukset eivät ole muutoksen jälkeen tasapainoisia. 

– Miten on mahdollista, että 45 km/h kulkevan mopon ajamiseen vaaditaan teoria- ja ajo-opetusta, mutta 60 km/h kulkevalla traktoriyhdistelmällä voi tieliikenteessä ajaa kaupallisia kuljetuksia ilman mitään opetusta?

SKAL pitää tärkeänä, että kilpailun edellytykset ovat yhtäläiset, suoritettiinpa tavaran kuljetus kuorma-autolla tai nopealla traktorilla. Nyt muutettavat ajokortti- ja ammattipätevyyssäädökset luovat kilpailuetua traktoreiden hyväksi erityisesti maansiirtokuljetuksissa. Traktoreiden kuljettajina saavat toimia henkilöt, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta tavaraliikenteeseen tai tieliikenteeseen. Tämä voi heikentää liikenneturvallisuutta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. SKAL:n jäsenkuntaan kuuluu noin 5 600 kuljetus- ja logistiikka -alan yritystä. www.skal.fi

Lähde: SKAL

Lisää aiheesta:

Kaikille 17-vuotiaille ajokortti vanhemman luvalla? Laki halutaan myllätä uusiksi jo ensi keväänäAlaikäisten kuljettajien määrä räjähti kymmenkertaiseksi – Autoliitto ja liikenneopettajat täysin eri linjoilla vaikutuksista: "Eivät erotu huonossa valossa, päinvastoin"Liikenneopettajat latovat suorat sanat ajokorttiuudistuksesta: "Opettajana saa toimia kuka vain, eikä opetusajoneuvoja katsasteta""Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan vaikutukset näkyvät nytRatin taakse valvotusti jo 16-vuotiaana, autokoulu yksivaiheiseksi – tämä kaikki muuttuu uuden ajokorttilain myötäAutoliitto tahtoo nuoret rattiin jo 16-vuotiaina – täystyrmäys ajo-opetuksen vanhentuneille opeille
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian