15 tapaa tuhota ura

Jos työsi on sinulle tärkeää, kannattaa pitää huoli siitä, ettet pilaa mahdollisuuksia ajattelemattomilla tavoillasi. Lue, mitä tapoja työpaikalla kannattaa vältellä!

Mahdolliset suuret virheet voivat hetkessä pilata maineesi töissä tai jopa aiheuttaa potkut. Mutta yleisempiä ovatkin ne pienet virheet, jotka estävät työntekijöitä etenemästä urallaan. Huonot tavat, kuten tylyt vastaukset sähköposteihin tai pessimistinen asenne, saattavat tehdä hallaa maineellesi, tajusitpa sitä tai et.

Nämä 15 Business Insiderin listaamaa tapaa kannattaa siis unohtaa, jos haluat saavuttaa menestystä urallasi:

1. Et sopeudu yhtiösi tapoihin

Jokaisella työpaikalla on omat tapansa. Jos et edes yritä sopeutua työpaikkakulttuuriin, saatat vaikuttaa paheksuvalta tai tuomitsevalta. Tällainen asenne karkottaa kollegat ja saa heidät uskomaan, ettet välitä hyvien ihmissuhteiden luomisesta.

2. Keksit tekosyitä

Jos et kanna vastuuta virheistäsi ja mokistasi, se kostautuu kyllä. Jos esimerkiksi odotat deadline-päivään ja kerrot vasta sitten syitä, mikset olekaan valmis, pomosi uskoo, ettet osaa käyttää aikaasi oikein.

3. Teet vain välttämättömimmät työt

Vaikka tekisit työsi aina ajoissa ja työsi jälki olisi laadukastakin, tehdessäsi vain välttämättömimmät hommat vaikutat kenties hiukan omahyväiseltä. Sen sijaan se, että etsit uusia mahdollisuuksia etkä vain odota niiden tipahtavan syliisi, saa pomosi huomaamaan, että sinulla on motivaatiota ja välität yhtiösi tulevaisuudesta.

4. Et täytä lupauksiasi

Jos et tee jotain, mitä olet luvannut – olipa se sitten printterin paperilaatikon täydennys tai työkaverin raportin kopioiminen –, saat epäluotettavan maineen. Kun pidät sanasi, näytät, että olet luotettava ja sinulle voi antaa vastuuta, kun tulee ylennysten aika.

5. Pukeudut kuin renttu

Kun olet sopeutunut työpaikkaasi ja työnkuvaasi, voi olla helppoa rentoutua ja lakata kiinnittämästä huomiota ulkoiseen olemukseensa. Huolittelematon olemus saattaa kuitenkin heikentää uskottavuuttasi ja saatat vaikuttaa siltä, ettet yksinkertaisesti välitä. Muista iänikuinen sääntö: pukeudu sitä työtä varten, jonka haluat – älä sen työn mukaan, jota teet.

6. Olet pessimisti

Jos sinulla on jatkuvasti huono asenne, sinusta tulee herkästi riesa pomollesi ja vedät koko tiimin mielialaa alaspäin. Kun jatkuvasti ruikutat ja valitat, ei kukaan viihdy seurassasi. Se ei taatusti saa pomoasi pitämään sinua mukana pitkään.

7. Jätät työkaverisi huomiotta

Se, että luot ystävyyssuhteita kollegoidesi kanssa, on yhtä tärkeää kuin se, että tulet toimeen ylempiesi kanssa. Pyri siihen, että kaikki tuntevat sinut ja pitävät sinusta, jotta työkaverisi haluavat jakaa tärkeää tietoa kanssasi ja auttaa sinua, kun apua tarvitset.

8. Olet liian puolusteleva

Pomosi ei varmaankaan odota sinun olevan täydellinen, mutta jos heittäydyt liian puolustelevaksi saadessasi negatiivista palautetta, vaikutat epäammattimaiselta. Jos et pysty kuuntelemaan rakentavaa kritiikkiä, pomosi ei usko, että haluat kehittyä.

9. Vitkastelet

Jos vitkastelet tehtävien projektien kanssa ja jätät ne viime tippaan, stressaannut itse ja hankaloitat muiden projektissa olevien työskentelyä. Jos jokin menee pieleen, sinua syytetään luultavasti ensimmäisenä. 

10. Sähköpostiviestisi ovat tylyjä

Vaikka olisit kuinka ystävällinen kasvotusten, tyly kirjoitustyyli saatetaan tulkita väärin sähköpostiviestejä vaihdettaessa. Vaikka se ei olisi tarkoituskaan, ikävältä kuulostavat sähköpostit saavat maineesi hyvänä tyyppinä karisemaan eikä kukaan halua tehdä töitä kanssasi.

11. Osallistumisesi ei ole kovin merkityksellistä

Se, että avaat suusi kokouksessa vain sanoaksesi jotain, ei ole kovin tuottoisaa. Yritä sen sijaan tutustua aiheeseen etukäteen ja muista, että laatu korvaa määrän, kun heittelette ideoita palaverissanne.

12. Olet aina myöhässä

Jos saavut aina myöhässä paikalle, viestität työtovereillesi, että jokin muu on tärkeämpää sinulle etkä arvosta heidän aikaansa. Se saa sinut vaikuttamaan välinpitämättömältä ja epäkunnioittavalta eikä herätä luottamusta työyhteisössänne. Yritä siis aina olla ajoissa sovituissa tapaamisissa.

13. Et koskaan sulje suutasi

On hienoa tutustua työkavereihin, mutta jos et muuta teekään kuin juttelet mukavia, estät samalla muitakin tekemästä työtään. Jätä siis jutustelu lounastunnille ja muille tauoille, niin et tule ärsyttäneeksi muita.

14. Et vastaa sähköposteihin

Jos et vastaa sähköpostiviesteihin kohtuullisessa ajassa, turhautat viestien lähettäjää. Viestität hänelle, ettei hän ole aikasi arvoinen ja vaikutat epäammattimaiselta. Ei ole oletettavaa, että pystyisit vastaamaan jokaiseen viestiin heti paikalla, mutta yritä pysytellä kohtuullisen perillä Saapuneet-laatikkosi sisällöstä.

15. Olet tyly

Vaikka tekisit kuinka hyvää työtä tahansa, sillä ei ole merkitystä, jos kukaan ei halua työskennellä kanssasi. Epäkohtelias käytös karkottaa työkaverit ja tuskin moni esimieskään jaksaa sietää tahdittomia alaisia. Muista aina olla kohtelias, sillä se on tärkein sääntö, kun haluat tehdä hyvän vaikutuksen työyhteisösi jäseniin.

Lue myös:

    Uusimmat