Yksi Suomen myydyimmistä – viedäänkö suosittu suomalaisolut kohta käsistä myös Yhdysvalloissa?

Laitilan Kukko
Laitilan Kukkoa myydään Suomessa niin Alkossa, ravintoloiden hanoissa kuin päivittäistavarakaupoissakin. Kukkoa on valmistettu vuodesta 2001. Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

Suomalainen Laitilan Wirtoitusjuomatehdas aikoo "tehdä Hartwallit" ja lähtee maailmanvalloitukseen suosikkituotteellaan.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas aikoo valloittaa Amerikan markkinat suositulla Laitilan Kukko -oluellaan. Panimo seuraa näin ollen Hartwallin jalanjälkiä, joka on jo muutaman vuoden ajan vienyt lippulaivatuotettaan, Original Long Drink -lonkeroa kansainvälisille markkinoille – hyvällä menestyksellä. Suomalainen lonkero on viety käsistä muun muassa Ruotsissa ja Hollannissa.

Kukko matkaa kohti Teksasia

Laitilasta kerrotaan, että ensimmäinen erä Kukkoa lastattiin konttiin tiistaina. Kontti lähtee Rauman satamasta kohti kansainvälistä menestystä, Yhdysvaltojen Teksasiin 12.4. ja Houstonin satamaan laiva saapuu 10.5.2016. 

Yksi Suomen myydyimmistä!

Laitilan Kukko Vahva Pils (5,5%) on ainoa pienpanimo-olut, joka nousee Alkon myydyimpien panimotuotteiden TOP 20 -listalle.  Suomen Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen arvelee, että miedompi Kukko-olut (4,5%) lienee päivittäistavarakauppojen myydyin pienpanimo-olut. Näistä juomista ei ole olemassa virallista tilastoa.

Kukon jakelu alkaa ensimmäiseksi Teksasin neljällä suurimmalla metropolialueella. Kyseessä on maailman ensimmäinen gluteeniton täysmallasolut ja panimo uskookin tämän olevan yksi tuotteen myyntivalteista Yhdysvalloissa.

– Kukon viennin aloittamista ensimmäiseksi Yhdysvalloista tukee maailman laajuinen vähägluteenisen ruokavalion trendi, joka on erityisen voimakas juuri Yhdysvalloissa, Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalta kerrotaan.

Myös pienpanimobuumin uskotaan edesauttavan suomalaistuotteen myyntiä Yhdysvaltain markkinoilla.  Pienpanimoiden osuus Yhdysvaltojen euromääräisestä olutmarkkinasta on jo 21 prosenttia ja tämä osuus on edelleen kasvussa. Lisäksi tuontioluen osuus kokonaiskulutuksesta on nousujohteista.

"Kyseessä on melko iso asiakaspotentiaali"

Laadun ja kilpailijoista poikkeavan tarjooman lisäksi avainasemassa Yhdysvaltain juomamarkkinoilla on oikeiden jakelukumppanien löytäminen. Kukon maahantuojana toimiva Good Life Imports, Inc. käytti aikaa puolisen vuotta löytääkseen tuotteelle oikean jakelijan aluksi yhtiön kotiosavaltiossa Teksasissa.  Tukkuriksi valikoitui lopulta Teksasissa sijaitseva Artisanal Beverage Distributors, joka on erikoistunut nimensä mukaisesti käsityöläishenkisten tuotteiden jakeluun.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikkaa lämmittää erityisesti tulossa oleva kehitys.

– Teksasin väkiluku on noin 27 miljoonaa, eli Laitilasta katsoen kyseessä on melko iso asiakaspotentiaali. Asiat etenevät hyvään suuntaan myös muissa osavaltioissa, joista New Yorkissa ollaan pisimmällä, Aarikka hykertelee.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.