Alko tiedottaa syyskuun myynneistään ja kertoo ainakin yhden juoman olevan nyt kansalaisten suosiossa.
Alkon kokonaislitramyynti laski syyskuussa noin 10 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Litramyynnissä on huomioitu myyntipäiväkorjaus, sillä tänä vuonna syyskuussa oli yksi perjantai ja lauantai myyntipäiviä vähemmän. Ilman myyntipäiväkorjausta myynti laski 18 prosenttia.
Lue myös: Paisuuko panimopommi? Oluen takaisinvedon taustalla voi kuohua isompikin jytky
Glögien suosio kasvussa
Positiivista virettä näkyy kuitenkin nyt ainakin yhdessä juomakategoriassa: glögikausi on startannut ja viimeisen parin viikon aikana juomia on myyty tiuhaan tahtiin, noin 20 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Kesäkuussa astui voimaan uusi alkoholilaki, joka laajensi enintään 8-prosenttisten käymisteitse valmistettujen alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakauppoihin. Tämä tarkoittaa myös glögivalikoiman laajanemista ruokakaupoissa.
– Kun illat pimenevät ja kylmenevät, valikoituu glögi monen asiakkaan ostoskoriin, kun halutaan fiilistellä syksyä, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen .
