Suomessa vietetään tällä viikolla yrttiviikkoa. Tuoreyrtit ovat vuosien saatossa vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisessa ruoanlaitossa.
Järvikylän mukaan yrttien suosioon vaikuttavat maailmalta Suomeen rantautuvat ruokatrendit, mutta tuoreyrttejä käytetään yhä enenevässä määrin myös tuomaan uutta potkua kotimaisiin klassikkoannoksiin.
Basilika myydyin, korianterin suosio huimassa kasvussa
Tuoreyrttien suosion kasvu näkyy hyvin esimerkiksi korianterin myyntiluvuissa: Järvikylän korianterin myynti on miltei viisinkertaistunut vajaassa kymmenessä vuodessa. Basilika johtaa kuitenkin suvereenisti myyntitilastoja, ja viime vuonna Suomessa myytiinkin yli 2,1 miljoonaa ruukkua Järvikylän basilikaa.
Basilika yhä suvereeni suosikki
Basilika on ollut suomalaisten selkeä suosikkiyrtti jo yli kymmenen vuotta, ja se johtaa Järvikylän myyntitilastoja. Vuonna 2016 Suomessa myytiin reilut 2,1 miljoonaa Järvikylän basilikakasvia. Määrä on miltei kolmasosa Järvikylän yrttien kokonaismyynnistä.
Yrtit ovat vakiinnuttaneet asemansa suomalaiskeittiöissä verrattain nopeasti, sillä vielä vuonna 1998 Järvikylässä tuotettiin 14 000 yrttiruukkua, ja vuonna 2016 niitä tuotettiin miltei 6,5 miljoonaa. Kolmekymmenvuotisjuhlaansa tänä vuonna viettävä yritys on ollut mukana vaikuttamassa suomalaisten yrttien kulutukseen ja kotimaassa saatavilla olevaan yrttivalikoimaan.
