Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Pidän kaksin käsin kiinni rommista! Alkoissa ja ruokakaupoissa nyt selkeä buumi: "Vähän isompi kysyntäpiikki"

0:30Helppo Piña Colada! Näin teet suosikkidrinkin alkoholittoman versionKATSO MYÖS VIDEO: Helppo Piña Colada! Näin teet suosikkidrinkin alkoholittoman version
Julkaistu 10.05.2023 15:57

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Käärijä-huuma näkyy tiettyjen raaka-aineiden myynneissä sekä Alkoissa että ruokakaupoissa.

Kuten aiemmin MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerroimme, Piña Colada on nyt kaikkien huulilla, kiitos Käärijän. Cha Cha Cha -kappaleessa mainittu klassikkodrinkki on tällä viikolla villinnyt myös viisufanit. Kysyimme ruokakaupoilta ja Alkolta, miten Piña Coladan suosio on heijastunut juoman raaka-aineiden myyntiin.

"Pidän kaksin käsin kiinni juomista, niinku cha cha cha cha cha cha chaaa", laulaa Käärijä viisubiisissään.

Lue myös: Kata yritti leipoa ilmiöksi nousseen Käärijätortun – lopputulos vetää sanattomaksi

Vaaleissa rommeissa kysyntäpiikki

Perinteisen Piña Coladan valmistamiseen tarvitaan ainakin vaaleaa rommia, ananastäysmehua ja hieman reseptistä riippuen joko makeutettua kookosmaitoa tai kookoskermaa. Alkossa Piña Coladan suosio on näkynyt pienenä myyntipiikkinä vaaleissa rommeissa. 

– Kyllähän Käärijä-huuma meilläkin näkyy. Vaaleiden rommien kysyntä on kasvanut viime viikkoina, ja vähän isompi kysyntäpiikki nähtiin eilen tiistaina, kertoo Alkon viestintäpäällikkö Varpu Göös. 

Käärijä-villitys näkyy Göösin mukaan myös Alkon verkkosivujen liikenteessä: alkoholiton Piña Colada -mocktail kiinnostaa kävijöitä kovasti. 

Ruokakaupat varautuneet kasvavaan kysyntään

Lidlin näkemyksen mukaan Euroviisuhuuma on toden teolla vallannut Suomen ja kauppaketjussa ollaankin varauduttu ilmiöön. 

– Olemme varautuneet piña colada -ainesten tavallista suurempaan kysyntään, jotta kotikatsomoissa saadaan sekoiteltua Käärijän kannustusdrinkit, Lidlin viestinnästä kerrotaan.

– Pidempään säilyvien tuotteiden kuten säilykeananaksen, kookosmaidon ja -kerman sekä ananasmehun osalta meillä on hyvä saatavuus, eli tuotteita kyllä riittää isompaankin viisuhuumaan, kauppaketjusta jatketaan vielä.

Tuoreen ananaksen kohdalla Lidlissä on varauduttu tavallista suurempaan menekkiin loppuviikon osalta.

– Vielä piña colada-ainesosien kysynnässä ei ole havaittu muutosta, mutta uskomme, että tilanne voi lauantain lähestyessä muuttua. Euroviisuhuumasta ja Käärijästä inspiroituneena olemme myös kehittäneet oman piña colada -kuppikakkureseptin.

Lue myös: Helppo Käärijä-kakku kaupan valmiista kääretortusta – Cha Cha Charlotte yllättää!

Ananasmehun ja kookosmaidon myynti tuplaantunut

Keskon teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä vahvistaa Piña Colada -ilmiön näkyvän juoman raaka-aineiden myynnissä K-kaupoissa. Erkkilän mukaan erityisesti kaupan ketjun oman merkin kookosmaidon ja kookoskerman myynti on selkeästi kasvanut.

– Menekki on noin tuplaantunut toukokuussa, Erkkilä sanoo. 

Kookosmaidoissa ovat menneet kaupaksi erityisesti pahviset tetrapakkaukset. Tuoreen ananaksen myynnissä piikkiä ei ole havaittu, mutta sen sijaan ananasmehua on myyty toukokuussa tuplasti normaalia enemmän. 

– Myös erilaiset valmiit Piña Colada -juomasekoitukset ovat nyt tehneet kauppansa ja niiden kysyntä kasvanut.  

Lue myös: Helppo Piña Colada! Näin teet suosikkidrinkin alkoholittoman version

Lisää aiheesta:

Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättääTässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukostaHämmentävästä juomasta tuli ilmiö SuomessaMiten Michelin-ravintolalla voi olla anniskeluluvat toisen ravintolan kautta? Noho kommentoiNäppärä kikka! Raikas kesäjuoma syntyy yhdestä raaka-aineestaElektrolyyttijuoma saattaa pelastaa kesäkuumalla – yksi ainesosa vaatii tarkkuutta
JuomatKäärijäEuroviisutRuokakauppaAlkoMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa

  • 22.8.07:49
    Ravintolat

    Miten Michelin-ravintolalla voi olla anniskeluluvat toisen ravintolan kautta? Noho kommentoi

  • 26.7.14:35
    Vesimeloni

    Näppärä kikka! Raikas kesäjuoma syntyy yhdestä raaka-aineesta