Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo
0:33Hauska testi paljastaa eron vanhojen ja nuorten tavassa esittää olevansa puhelimessa
Julkaistu 08.12.2020 13:15

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Jyväskyläläisessä ruokakaupassa on keksitty nerokas tapa vähentää nuorison energiajuomien käyttöä.

Videolla: Hauska testi paljastaa, oletko vanha! Miten esität kädelläsi, että puhut puhelimessa? Koe näyttää eron vanhojen ja nuorten välillä.

Jyväskyläläisessä K-Supermarket Kotikentässä on jo jonkin aikaa ollut myynnissä nuorisolle suunnattu Jonne-setti. K-kaupan mainoskuva kyseisestä setistä on noussut suureen suosioon sosiaalisessa mediassa ja leviää eri ryhmissä.

Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Kaupan lanseeraamaan Jonne-settiin kuuluu virvoitusjuoma ja patonki pakettihintaan. 

– Kotikenttä ei suosittele nuorille energiajuomien ostamista. Kokeile Jonne-settiä kaksi viikkoa ja ylläty! Matikankoe sujuu paremmin ja mopokin lopettaa pätkimisen, mainoksessa veistellään.

Kotikentän Kauppias Harri Minkkinen kertoo MTV:lle, että Jonne-setin ideana on nimenomaan tarjota nuorille parempi vaihtoehto.

K-kaupan "Jonne-setistä" hitti – kauppias Harri perustelee, miksi ei kiellä energiajuomia: "En ole sellainen taikuri, että saisin nuoret ostamaan mysliä ja luomupiimää"

– Nuoret eivät aina osaa ajatella omaa parastaan. Saamme aika ajoin palautetta siitä, että energiajuomien myynti lapsille ja nuorille pitäisi kieltää. Mutta ei se perhana ole oikea tapa. Ei tarvitse kuin muistella itseään junnuna: jos joku asia kiellettiin, niin sitä sitten varmana haluttiin, kauppias Harri toteaa.

"En ole sellainen taikuri, että saisin nuoret ostamaan mysliä ja luomupiimää"

Mikä ihmeen jonne?

Urbaanin sanakirjan mukaan jonne on yksinkertaisesti stereotyyppinen yläasteelaispoika, joka juo energiajuomia tai käyttää muita tiettynä aikana muodikkaita virvokkeita, pukeutuu tietyllä tavalla, on kiinnostunut moottoriajoneuvoista ja käyttäytyy muutenkin ikäryhmälleen tyypillisesti. Termi 'jonne' hyväksyttiin myös viralliseen Kielitoimiston sanakirjaan vuonna 2019.  Sanakirjassa nostetaan esiin "jonnet ei muista" -sanonta toteamuksena siitä, että nuoret eivät tunne jotakin vanhemmille ikäryhmille tuttua asiaa. 

LUE LISÄÄ: Jonnet ei muista – testaa, kuinka monta vanhaa nettitermiä tunnistat!

Kauppiaan mukaan nuoriso on ottanut Jonne-setin vastaan todella hyvin.

– Oli upeaa nähdä, kun energiajuomahyllylle meni lauma junnuja ja näkivät tuon kyltin. Saattoivat kaikki kääntyä Jonne-setin puolelle. Ei pennut ole niin tyhmiä, kuin miltä näyttävät.

Ainoa ongelma kauppias Harrin mukaan on se, että Jonne-settiin on vaikea keksiä nuorisoa kiinnostavia tuotteita, jotka oikeasti tarjoavat vaihtoehdon energiajuomalle. 

– Eihän limppari ja patonki ole se kaikkein paras vaihtoehto, mutta en ole sellainen taikuri, että saisin nuoret ostamaan mysliä ja luomupiimää. 

Energiajuomien ostokielto ajoi nuoret varastamaan

Kauppias kertoo kuitenkin nyt onnekseen saaneensa myös Keskon innostumaan ideasta ja mukaan suunnittelemaan vaihtoehtoja Jonne-setin sisältöön. Pääasia Harrin mukaan on, että setti saa nuoret lopettamaan energiajuomien lipittelyn. Se ei kauppiaan mukaan onnistu kieltojen kautta.

– Kun eräs kauppa tässä lähistöllä kielsi energiajuomien ostamisen, niin samantien alkoi jäämään nuoria kiinni juomien varastamisesta. Ei vain oma moraalini anna periksi opettaa nuoria varastamaan kieltämällä asioita. 

LUE MYÖS: Mitä tarkoittaa swag, AFAIK tai ernu? Listasimme nuorison hittitermit, joita et ymmärrä

Lisää aiheesta:

Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"Miksi temutamme krääsää? Asiantuntija listaa syyt"Brainrot"-ilmiö saa nuoret katsomaan päättömiä huumorivideoita – tämä siitä on jokaisen tärkeä tietääMikä ihmeen Prime? Nuoriso sekosi juomasta, joka maksaa Suomessa jopa 17 euroa pulloltaK-kauppias Harri veti töpselit irti juomakaapeista – keksi myös toisen ovelan sähkönsäästökikan: "Kukaan ei huomaa..."Helsingissä voi pian saada roiman alennuksen kiinteistöverosta ja Motonet vaihtaa yllättäen nimeään – lankesitko näihin aprillipiloihin?
JuomatNuoretRuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 26.10.09:43
    Ruokakauppa

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 17.10.14:32
    Viinit

    Tässä on "Alkon paras punaviini" – voittaja valittiin 250 pullon joukosta

  • 22.9.14:47
    Ilmiöt

    Hämmentävästä juomasta tuli ilmiö Suomessa

  • 22.8.07:49
    Ravintolat

    Miten Michelin-ravintolalla voi olla anniskeluluvat toisen ravintolan kautta? Noho kommentoi

  • 26.7.14:35
    Vesimeloni

    Näppärä kikka! Raikas kesäjuoma syntyy yhdestä raaka-aineesta