Suomalaiset ovat aina olleet jäätelökansaa, eikä edes poikkeuksellinen koronatilanne ole pysäyttänyt jäätelömyyntejä. Markkinointijohtaja Minna Brunberg jäätelövalmistaja Froneri Finland Oy:stä kertoo, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen on näinä erikoisina aikoina muuttunut ja pääseekö kesällä jäätelökioskeille herkuttelemaan.
Kuvassa: Toisen suomalaisen jäätelövalmistajan Ingmanin jäätelökioski ja irtojäätelötuutti.
Jäätelökesä on aivan nurkan takana ja jäätelöyritykset ovat lanseeranneet suomalaiskauppojen pakastealtaisiin kevään ja kesän uutuustuotteensa. Kevät on ollut monella tapaa poikkeuksellinen ja se on näkynyt kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Muun muassa Pingviini, Puffet ja Aino-brändeistään tunnetun Froneri Finland Oy:n markkinointijohtaja Minna Brunberg kertoo, että koronakriisi ei varsinaisesti ole iskenyt jäätelöalaan.
– Suomi on hyvin vähittäiskauppavetoinen markkina, joten koronan vaikutukset meillä jäätelöön ovat huomattavasti maltillisempia kuin joillain horeca-vetoisilla markkinoilla. Tilannetta kuvaa ihan hyvin se, että jäätelömarkkina on tällä hetkellä melko tasainen verrattuna viime vuoteen.
Koronan aiheuttama poikkeusaika näkyy Brunbergin mukaan kuitenkin kuluttajien käyttäytymisessä vähittäiskaupassa.
– Kaupassa käydään harvemmin, mutta keskiostos on korkeampi. Kotipakkausten myynti vetää nyt hyvin.

