Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Irtojäätelöiden uutuusmaut houkuttelevat, mutta pääseekö kesällä jäätelökioskille? Jäätelötehdas kertoo poikkeusajan vaikutukset jätskibisnekseen Suomessa

All Over Press
Julkaistu 10.05.2020 09:02

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalaiset ovat aina olleet jäätelökansaa, eikä edes poikkeuksellinen koronatilanne ole pysäyttänyt jäätelömyyntejä. Markkinointijohtaja Minna Brunberg jäätelövalmistaja Froneri Finland Oy:stä kertoo, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen on näinä erikoisina aikoina muuttunut ja pääseekö kesällä jäätelökioskeille herkuttelemaan.

Kuvassa: Toisen suomalaisen jäätelövalmistajan Ingmanin jäätelökioski ja irtojäätelötuutti.

Jäätelökesä on aivan nurkan takana ja jäätelöyritykset ovat lanseeranneet suomalaiskauppojen pakastealtaisiin kevään ja kesän uutuustuotteensa. Kevät on ollut monella tapaa poikkeuksellinen ja se on näkynyt kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Muun muassa Pingviini, Puffet ja Aino-brändeistään tunnetun Froneri Finland Oy:n markkinointijohtaja Minna Brunberg kertoo, että koronakriisi ei varsinaisesti ole iskenyt jäätelöalaan.

– Suomi on hyvin vähittäiskauppavetoinen markkina, joten koronan vaikutukset meillä jäätelöön ovat huomattavasti maltillisempia kuin joillain horeca-vetoisilla markkinoilla. Tilannetta kuvaa ihan hyvin se, että jäätelömarkkina on tällä hetkellä melko tasainen verrattuna viime vuoteen.

Koronan aiheuttama poikkeusaika näkyy Brunbergin mukaan kuitenkin kuluttajien käyttäytymisessä vähittäiskaupassa.

– Kaupassa käydään harvemmin, mutta keskiostos on korkeampi. Kotipakkausten myynti vetää nyt hyvin.

K-ryhmän osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen kertoi MTV:lle jo aiemmin, että kerta-annoksien sijaan ihmiset ostavat nyt normaalia enemmän kotipakkauksia.

– Viime vuonna oli myös lämpimämpää tähän aikaan. Nyt näkyy kerta-annoksissa myynninlaskua. Se myös vaikuttaa, että ihmiset eivät ole liikkeellä niin paljon ja tee impulssiostoksia.

Uutuusjäätelöitä myös kioskeilla

Jäätelökioski Pingviini irtojäätelöPingviini-jäätelökioski Kajaanissa kesällä 2019.All Over Press

Entäpä sitten jäätelökioskit, pääseekö tänä kesänä myös kioskeille herkuttelemaan? Minna Brunbergin mukaan jäätelökioskiyrittäjät ovat pystyneet avaamaan kioskeja melko normaalissa aikataulussa.

– Pingviini-jäätelökioskeja on auki jo useissa eri kaupungeissa. Kioskit toimivat ainoastaan take away -periaatteella ja kioskien yhteydessä normaalisti olevat pöytäryhmät ovat olleet poissa käytöstä.

Jäätelökesää ei siis ole peruttu. Nyt, kun rajoituksia ryhdytään pikku hiljaa purkamaan, Brunberg uskoo, että myös horeca-alan jäätelömyynti piristyy.

Kevään ja kesän uutuustuotteiden myynneissä ollaan vielä kovin alkutaipaleella, mutta erityisesti suomalaiseen makuun sopiva suklaajäätelö Fazer Premium on Brunbergin mukaan lähtenyt pirteästi liikenteeseen. Lisäksi uuden vegaanisen RØAR- jäätelösarjan lanseeraus on herättänyt kuluttajissa kovasti kiinnostusta.

Myös uudet irtojäätelöt kiinnostavat perinteiseen tapaan suomalaisia. Tänä vuonna jätskimauissa mennään hyvin perinteisellä linjalla: uutuustuotteita ovat Pingviini-brändin wanhan ajan vanilja, wanhan ajan vanilja & mansikka, wanhan ajan vanilja & lakka sekä wanhan ajan vanilja & sitruuna.

Lue myös: Oletko sinäkin ihmetellyt tätä Puffet-jäätelön keksissä? Jäätelötehdas paljastaa faktat ikonisesta hittituotteesta – nimi oli ennen aivan eri

***

Millaisia ovat jäätelötrendit?

7:21Herkut kuuluvat kesään

Lisää aiheesta:

Kipuraja ylitetty? Vain yksi paikka Helsingissä myy jäätelöpalloa alle tämän hinnanSuomalainen jäätelötehdas iskee uutuuksilla – tällaiset jäätelöt viedään nyt käsistä: "Mahdottomasti kysyntää kaupoissa"Suomalaiset ovat jäätelökansaa, mutta tiedätkö, millainen jätski maistuu etenkin pohjalaisille? Kesko paljastaa yllättävät trendit!Suurimmat jäätelöhitit Suomessa juuri nyt – tässä on K-kauppojen pakastealtaiden suosikit: 5 selkeintä trendiäOletko sinäkin ihmetellyt tätä Puffet-jäätelön keksissä? Jäätelötehdas paljastaa faktat ikonisesta hittituotteesta – nimi oli ennen aivan eriUusi jäätelötrendi kasvattanut hurjasti suosiotaan Suomessa – "jäätelö ei enää ole pelkkä jälkiruoka"
RuokaKoronavirusJäätelöMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • Eilen17:08
    Luonto ja eläimet

    Päiväkodin ruoasta löytyi hiiri Haukiputaalla –"Mikäs möykky täällä on!"

  • Eilen16:59
    Arkiruoka

    Suomalaiset kävelevät tämän ohi päivittäin – arkiruokien superraaka-aine piilee pakastealtaassa

  • Eilen08:15
    Hedelmät

    Hedelmä, jota kannattaa nyt ostaa – edukas kuitupommi!

  • 16.11.17:14
    Leivonta

    Superkätevä tapa tehdä joulutortut: "Lopputulos on tosi hyvä!"

  • 16.11.08:44
    Ruokakauppa

    Asiakkaat keksivät kieron keinon hyödyntää punalapputarjouksia – näin kommentoivat Lidl, K- ja S-ryhmä