Mainos
Mainos

Baarimestarit paljastavat seitsemän ärsyttävintä käytösmokaa baaritiskillä – älä tee näin!

Seuraavien baarikäyttäytymisen kirjoittamattomien sääntöjen avulla baarissa asiointi hoituu molemmille osapuolille mukavalla tavalla.

Baarityöntekijät listasivat varoittavat esimerkit siitä, millaisella käytöksellä pääsee varmasti baarien henkilökunnan epäsuosioon. Seuraavista monelle hieman liiankin tutuista tavoista kannattaa hankkiutua eroon, ohjeistaa Metro UK

Videolla baarimestari antaa ohjeet kuuden helpon drinkin valmistukseen. Artikkeli jatkuu videon alla.


1. Olet liian täsmällinen tai et tiedä mitä haluat

”Juoma kahdella jääpalalla ja kolmella ohueksi leikatulla sitruunaviipaleella, kiitos.” Ennen baaritiskillä suuntaamista on hyvä miettiä, mitä oikein haluat tilata, mutta liiallisuuksiin ei kannata mennä. Liian tarkat kriteerit voivat häiritä baarimestaria etenkin silloin, jos paikka on tupaten täynnä.

Jos liian tarkat ohjeet eivät ole mieluisia, myös liian epämääräiset tilaukset kannattaa unohtaa.

Jos haluat olla mieliksi baarimestareille, päätä ennen tilaamista mitä haluaisit juoda, mutta älä kiinnitä huomiota turhiin yksityiskohtiin.

2. Et kerro koko tilausta kerralla

Jos aiot tilata useita juomia, kerro baarimestarille kerralla, mitä aiot tilata. Kun tiskin toisella puolella ollaan tietoisia kaikesta mitä haluat, ammattilaiset osaavat valmistaa juomat eteesi mahdollisimman nopeasti.

Baarimikon painajainen on se, että samaan tilaukseen tulevan juoman vasta sitten, kun edellinen on valmistunut. 

3. Kommentoit juoman valmistustapaa

Baarissa työskentelevät henkilöt ovat ammattilaisia ja tietävät taatusti, kuinka olut kuuluu kaataa lasiin ja mikä rommi sopii parhaiten mojitoon. Anna heidän siis tehdä työnsä ja nauti lopputuloksesta ilman turhaa kritiikkiä.

Poikkeuksena tietenkin se, jos sinulla on erityisiä toiveita. Nämä toiveet tulee kuitenkin muistaa esittää ennen tilausta, ei vasta sitten, kun juomia on jo ryhdytty valmistamaan.

4. Tilaatte paljon ja maksatte erikseen

Tämä ohje pätee sekä ravintoloihin että baareihin. Jos yksi henkilö tilaa juomat koko porukalle, mutta maksut halutaan hoitaa erikseen, saattaa tämä aiheuttaa jonon kasvaimsen lisäksi ärsyyntyneitä katseita sekä muiden asiakkaiden että baarimestarin taholta.

Jos isommalla porukalla haluaa nopeaa ja hyvää palvelua, kannattaa lasku jakaa vasta jälkikäteen pöydässä. 

5. Tilaat vaativan drinkin baarissa, jossa on pitkä jono

Toiset juomat vaativat useita työvaiheita ja raaka-aineita, kun toiset valmistuvat helposti muutaman ainesosan avulla. Ruuhkaisessa baarissa yksinkertaiset juomat ovat baarimestarien mieleen, kun taas lähes koko jonon pysäyttävät tilaukset voivat saada ammattilaisenkin hymyn hyytymään.

6. Huudat tai napsutat sormia saadaksesi huomiota

Kun jonot kasvavat ja jokainen haluaa saada tilauksensa ilmoille mahdollisimman nopeasti, kaikki keinot baarimestarin huomion saamiseksi tuntuvat olevan sallittuja. Tiskin toisella puolella pyritään palvelemaan asiakkaita mahdollisimman nopeasti ja järjestyksessä, eikä erityinen huomion hakeminen edesauta asiaa.

Jonossa etuileminen ja heiluttelu ovat vain asioita, jotka häiritsevät baarimestareiden työntekoa ja koettelevat heidän kärsivällisyyttään.

7. Tilaat ”samaa kuin viime kerralla” tai ”sitä tavallista”

Vaikka olisitkin kanta-asiakas ja tilaisit aina samaa juomaa, baarimestarin on mahdoton muistaa kaikkia asiakkaita ja heidän tilauksiaan varsinkin silloin, jos baari on suosittu.

Jos henkilökunta todella muistaa sinut, odota, että he lähestyvät sinua ja kysyvät, haluatko ”tavallisen". Tämä on paljon parempi tapa kuin olettaa baarimikkojen muistavan kaikki asiakkaansa.

Lähteet: Expressen, Metro UK

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja