Yksityisautot nyt mainosvälineinä

Auton kylkiin teipatut mainokset voivat tuoda rahaa nyt ammattikuskien ohella myös yksityisautoilijoille. Internet-pohjaiset palvelut etsivät nuhteettomia yksityisautoilijoita mainostamaan yritysasiakkaittensa tuotteita.

– Avasimme sivuston viime viikolla ja kysyntä on ollut yllättävän suurta. Palveluun rekisteröityy pari sataa autoilijaa päivässä, kertoo toimitusjohtaja Petri Petäjävirta annaautosiansaita.fi –sivustoa ylläpitävästä Mammutti Mediasta.

Rekisteröidyt autoilijat sitoutuvat paitsi ottamaan autoonsa mainoksen, myös pitämään autosta hyvää huolta mainoskampanjan ajan. Mikä auto tahansa tai millainen kuski tahansa ei kuitenkaan kelpaa.

– Rattijuopumustuomio tai useat ylinopeussakot ovat meille ehdoton ei. Samoin myös auton epäsiisti ulkomuoto. Sinänsä auton merkillä tai mallilla ei ole korvauksen kannalta suurta merkitystä, olennaisempaa on mainosten koko ja alue, jolla autolla liikutaan, Petäjävirta pohtii.

Uusvanha mainoskonsepti

Samaa konseptia automainontaan on kokeiltu jo aiemminkin. Automainonta.com on teipannut yksityisautoilijoiden kulkuvälineitä mainostarroilla jo vuodesta 2006. Pari ensimmäistä vuotta oli yritykselle vauhdin hakua.

– Aika ei ollut kypsä uudenlaiselle mainosmedialle vielä muutamia vuosia sitten. Mainostajat eivät luottaneet siihen, vaan suosivat perinteisiä medioita. Nyt kun rekisterimme ovat karttuneet, on bisneskin alkanut sujua. Etenkin sesonkiaikaan keväällä, kesällä ja syksyllä on kysyntää autoista, toimitusjohtaja Nick Sjövall kertoo.

Myös Reetta Paapio tienaaautollasi.fi –palvelusta sanoo huomanneensa mainostajien jähmeyden.

- Olemme tehneet tätä vuodesta 2008 alkaen ja yksityisautoilijoiden kiinnostus asiaa kohtaan on suurta. Meille saatetaan soittaa jopa autokauppaa tehdessä ja kysyä, minkä väriseen autoon saa helpoimmin mainoksen. Mutta mainostajat ovat olleet vähän hitaita omaksumaan tätä uutta mainostamistapaa.

Uudenkarheat mainosautot

Mainontaan rohkaistuvat yksityisautoilijat ovat Nick Sjövallin mukaan hyvin erilaisia niin luonteiltaan kuin autoiltaankin.

– Jos jotain yhteisiä nimittäjiä haetaan, voisi sanoa, että tähän ryhtyvät miehet useammin kuin naiset. Myös isoissa kaupungeissa asuvat innostuvat tästä maaseudun asukkaita enemmän.

Reetta Paapio on samoilla linjoilla.

– Ihmiset ovat erityylisiä, aivan laidasta laitaan. Autot sen sijaan ovat useimmiten aika uusia, muutamia vuosia vanhoja. Ehkä korvauksella lyhennetään osamaksuja.

Satojen eurojen korvaus

Autonsa luovuttamisesta mainoskäyttöön saa korvaukseksi enimmillään satoja euroja kuukaudessa. Sekä annaautosiansaita.fi että automainonta.com maksavat yksityisautoilijalle muutamasta kympistä 300 euroon kuukaudessa.

– Maksimikorvauksen saa auto, joka on teipattu kokonaan yrityksen väreihin ja sillä liikutaan kaupungin keskusta-alueilla, Petri Petäjävirta selventää.

Myös auton persoonallisuus tai harvinaislaatuisuus on plussaa.

–Näkyvyys on meille kaikki kaikessa, joten haluamme erityisesti massasta poikkeavia autoja. Meillä on pulaa esimerkiksi sähköautoista, niille saisi helposti sopivia mainoksia, Nick Sjövall visioi.

Lue myös:

    Uusimmat