Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yksityisautot nyt mainosvälineinä

LEHTIKUVA
LEHTIKUVA
Julkaistu 07.12.2009 15:11(Päivitetty 08.12.2009 14:54)

Auton kylkiin teipatut mainokset voivat tuoda rahaa nyt ammattikuskien ohella myös yksityisautoilijoille. Internet-pohjaiset palvelut etsivät nuhteettomia yksityisautoilijoita mainostamaan yritysasiakkaittensa tuotteita.

– Avasimme sivuston viime viikolla ja kysyntä on ollut yllättävän suurta. Palveluun rekisteröityy pari sataa autoilijaa päivässä, kertoo toimitusjohtaja Petri Petäjävirta annaautosiansaita.fi –sivustoa ylläpitävästä Mammutti Mediasta.

Rekisteröidyt autoilijat sitoutuvat paitsi ottamaan autoonsa mainoksen, myös pitämään autosta hyvää huolta mainoskampanjan ajan. Mikä auto tahansa tai millainen kuski tahansa ei kuitenkaan kelpaa.

– Rattijuopumustuomio tai useat ylinopeussakot ovat meille ehdoton ei. Samoin myös auton epäsiisti ulkomuoto. Sinänsä auton merkillä tai mallilla ei ole korvauksen kannalta suurta merkitystä, olennaisempaa on mainosten koko ja alue, jolla autolla liikutaan, Petäjävirta pohtii.

Uusvanha mainoskonsepti

Samaa konseptia automainontaan on kokeiltu jo aiemminkin. Automainonta.com on teipannut yksityisautoilijoiden kulkuvälineitä mainostarroilla jo vuodesta 2006. Pari ensimmäistä vuotta oli yritykselle vauhdin hakua.

– Aika ei ollut kypsä uudenlaiselle mainosmedialle vielä muutamia vuosia sitten. Mainostajat eivät luottaneet siihen, vaan suosivat perinteisiä medioita. Nyt kun rekisterimme ovat karttuneet, on bisneskin alkanut sujua. Etenkin sesonkiaikaan keväällä, kesällä ja syksyllä on kysyntää autoista, toimitusjohtaja Nick Sjövall kertoo.

Myös Reetta Paapio tienaaautollasi.fi –palvelusta sanoo huomanneensa mainostajien jähmeyden.

- Olemme tehneet tätä vuodesta 2008 alkaen ja yksityisautoilijoiden kiinnostus asiaa kohtaan on suurta. Meille saatetaan soittaa jopa autokauppaa tehdessä ja kysyä, minkä väriseen autoon saa helpoimmin mainoksen. Mutta mainostajat ovat olleet vähän hitaita omaksumaan tätä uutta mainostamistapaa.

LEHTIKUVALEHTIKUVAMTV3

Uudenkarheat mainosautot

Mainontaan rohkaistuvat yksityisautoilijat ovat Nick Sjövallin mukaan hyvin erilaisia niin luonteiltaan kuin autoiltaankin.

– Jos jotain yhteisiä nimittäjiä haetaan, voisi sanoa, että tähän ryhtyvät miehet useammin kuin naiset. Myös isoissa kaupungeissa asuvat innostuvat tästä maaseudun asukkaita enemmän.

Reetta Paapio on samoilla linjoilla.

– Ihmiset ovat erityylisiä, aivan laidasta laitaan. Autot sen sijaan ovat useimmiten aika uusia, muutamia vuosia vanhoja. Ehkä korvauksella lyhennetään osamaksuja.

Satojen eurojen korvaus

Autonsa luovuttamisesta mainoskäyttöön saa korvaukseksi enimmillään satoja euroja kuukaudessa. Sekä annaautosiansaita.fi että automainonta.com maksavat yksityisautoilijalle muutamasta kympistä 300 euroon kuukaudessa.

– Maksimikorvauksen saa auto, joka on teipattu kokonaan yrityksen väreihin ja sillä liikutaan kaupungin keskusta-alueilla, Petri Petäjävirta selventää.

Myös auton persoonallisuus tai harvinaislaatuisuus on plussaa.

–Näkyvyys on meille kaikki kaikessa, joten haluamme erityisesti massasta poikkeavia autoja. Meillä on pulaa esimerkiksi sähköautoista, niille saisi helposti sopivia mainoksia, Nick Sjövall visioi.

Lisää aiheesta:

Nainen osti ontuvan kissanpennun, joka lopetettiin lähes heti – kasvattajalta löytyi "hallitsematon" määrä kissojaTelian mobiiliverkossa häiriöitäItäraja ylitetty laittomasti Ilomantsissa – kaksi kiinniotettuaAnalyysi: Yksi kuva kertoo karulla tavalla, kuinka Suomen lainamarkkinat poikkeavat muusta EuroopastaUsean tunnin poliisioperaatio Helsingissä: Epäilty kellarimurtoNelli, 14 ja Matias, 15 kateissa Keski-Suomessa – havainnot hätänumeroon
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 22:25
    Eläinsuojelurikokset

    Nainen osti ontuvan kissanpennun, joka lopetettiin lähes heti – kasvattajalta löytyi "hallitsematon" määrä kissoja

  • 22:02
    Telia

    Telian mobiiliverkossa häiriöitä

  • 20:11
    Rajavalvonta

    Itäraja ylitetty laittomasti Ilomantsissa – kaksi kiinniotettua

  • 19:16
    Analyysi

    Analyysi: Yksi kuva kertoo karulla tavalla, kuinka Suomen lainamarkkinat poikkeavat muusta Euroopasta

  • 19:11
    Poliisi

    Usean tunnin poliisioperaatio Helsingissä: Epäilty kellarimurto