Auton kylkiin teipatut mainokset voivat tuoda rahaa nyt ammattikuskien ohella myös yksityisautoilijoille. Internet-pohjaiset palvelut etsivät nuhteettomia yksityisautoilijoita mainostamaan yritysasiakkaittensa tuotteita.
– Avasimme sivuston viime viikolla ja kysyntä on ollut yllättävän suurta. Palveluun rekisteröityy pari sataa autoilijaa päivässä, kertoo toimitusjohtaja Petri Petäjävirta annaautosiansaita.fi –sivustoa ylläpitävästä Mammutti Mediasta.
Rekisteröidyt autoilijat sitoutuvat paitsi ottamaan autoonsa mainoksen, myös pitämään autosta hyvää huolta mainoskampanjan ajan. Mikä auto tahansa tai millainen kuski tahansa ei kuitenkaan kelpaa.
– Rattijuopumustuomio tai useat ylinopeussakot ovat meille ehdoton ei. Samoin myös auton epäsiisti ulkomuoto. Sinänsä auton merkillä tai mallilla ei ole korvauksen kannalta suurta merkitystä, olennaisempaa on mainosten koko ja alue, jolla autolla liikutaan, Petäjävirta pohtii.
Uusvanha mainoskonsepti
Samaa konseptia automainontaan on kokeiltu jo aiemminkin. Automainonta.com on teipannut yksityisautoilijoiden kulkuvälineitä mainostarroilla jo vuodesta 2006. Pari ensimmäistä vuotta oli yritykselle vauhdin hakua.
– Aika ei ollut kypsä uudenlaiselle mainosmedialle vielä muutamia vuosia sitten. Mainostajat eivät luottaneet siihen, vaan suosivat perinteisiä medioita. Nyt kun rekisterimme ovat karttuneet, on bisneskin alkanut sujua. Etenkin sesonkiaikaan keväällä, kesällä ja syksyllä on kysyntää autoista, toimitusjohtaja Nick Sjövall kertoo.
Myös Reetta Paapio tienaaautollasi.fi –palvelusta sanoo huomanneensa mainostajien jähmeyden.

