Yhä useampi live-twiittaa – vaatii yllättävän paljon keskittymistä

Live-twiittaus yhä suositumpaa 1:45

Live-twiittaaminen eli katsojien Twitter-keskustelun päätyminen osaksi tv-lähetystä yleistyy koko ajan.

Joidenkin tutkimusten mukaan live-twiittaaminen tuo tv-lähetyksille myös uusia katsojia.

Live-twiittaamista koskeva tuore väitöskirja paljastaa, että toisin kuin ehkä voisi kuvitella, live-twiittaaminen on luonteeltaan keskittynyttä. Twiittaajat katsovat televisiota paljon intensiivisemmin kuin vaikkapa ne, jotka laittavat tv:tä katsellessaan ruokaa.

– Tuloksena syntyy se, että tv-katsomisesta tulee paljon vaativampaa, koska pitää katsoa hirveän tarkasti, mitä tv-ohjelmassa tapahtuu, jotta voi kirjoittaa hyviä kommentteja Twitteriin, toteaa aiheesta torstaina väittelevä Hanken Svenska handelshögskolanin tohtoriopiskelija Kai Huotari.

"Omien havaintojen ja mielipiteiden tuominen esiin on palkitsevaa, koska saa ilmaista itseään ja huomioilleen vastinetta"

- Kai Huotari, tohtoriopiskelija

Huotarin mukaan live-twiittaajilla on suurempi kontrolli omasta tv-katsomiskokemuksestaan kuin muilla katsojilla.

– Omien havaintojen ja mielipiteiden tuominen esiin on palkitsevaa, koska saa ilmaista itseään ja huomioilleen vastinetta, kun toiset live-twiittaajat retwiittaavat eli twiittaavat edelleen viestejä tai vastaavat viestiin. Tai itse näkee, että joku muu on tehnyt samanlaisen huomion, jolloin saa vahvistusta omalle näkemykselleen.

Tottuneet live-twiittaajat valmistautuvat lähetykseen hyvissä ajoin. He voivat esimerkiksi selostaa tapahtumia ja johdatella Twitter-keskustelua tärkeinä pitämiinsä aiheisiin.

Huotarin mukaan twiittaajat eivät kuitenkaan viittaa koko Twitter-maailmalle.

– Yleensä twiittaus pysyy oman seuraajapiirin sisällä. On useita pieniä piirejä, joissa twiitataan, Huotari kuvailee.

Alkujaan Yhdysvalloista

Huotari kertoo, että live-twiittaaminen on peräisin Yhdysvalloista, jossa se alkoi nostaa päätään vuonna 2010. Muutamaa vuotta myöhemmin ilmiö alkoi rantautua Eurooppaan ja myös Suomeen. Yhdysvalloista on myös Huotarin väitöskirjan aineisto.

"Yleensä twiittaus pysyy oman seuraajapiirin sisällä. On useita pieniä piirejä, joissa twiitataan."

- Kai Huotari, tohtoriopiskelija

Urheilu on yksi suosituimpia aihealueita, josta live-twiitataan – Yhdysvalloissa etenkin NHL-jääkiekosta. Live-twiittaus on kuitenkin suosittua myös esimerkiksi draamasarjoissa ja tosi-tv:ssä.

– Aluksi isoja Twitter-piikkejä huomattiin vaaliväittelyissä jo 2008, ja vuonna 2010 tv:n draamasarja Glee sai suuren yhteisön taakseen, Huotari kertoo.

Huotarin mukaan tällä hetkellä Game of Thrones -fantasiasarja on hyvin iso live-twiittauksen kohde.

Suomessa vaaliväittelyt ja kilpailulliset tv-ohjelmat, joissa katsojia pyydetään äänestämään ja olemaan aktiivisia, ovat keränneet paljon live-twiittaajia.

Twiitit useisiin ohjelmiin

MTV:n ohjelmissa live-twiittaus eli katsojien Twitter-keskustelun tuominen tv-lähetyksiin alkoi jääkiekon MM-kisoista ja kuntavaaleista vuonna 2012. Sen jälkeen live-twiittausta on tuotu muun muassa Tähdet, tähdet -musiikkishow'hun, sketsiohjelma Putoukseen ja Enbuske Linnanahde Crew'hun.

"Katsojilla on pakko olla valta siihen, mitä seuraavaksi nähdään ja mistä ollaan kiinnostuneita."

- Martti Lindholm, MTV:n sosiaalisen tv:n tuottaja

Tänä syksynä live-twiittausta hyödynnetään MTV:llä lisäksi ainakin Duudsonien Posse-ohjelmassa ja Big Brotherissa, jossa katsojien twiittejä nähtiin jo sunnuntain avausjaksossa. 

MTV:n sosiaalisen tv:n tuottajan Martti Lindholmin mukaan live-twiittaus rikastaa ohjelmasisältöä suorissa lähetyksissä.

– Jos katsojat lähettävät tai kirjoittavat ohjelmaan liittyvää mielenkiintoista sisältöä, me pyritään poimimaan sieltä ne parhaimmat ruutuun ja rikastamaan katselukokemusta ja -elämystä kaikin mahdollisin keinoin, Lindholm toteaa.

Twiittien käyttäminen ohjelmissa on sekä katsojien kommenttien ja reaktioiden esiin tuomista että vuorovaikutusta ohjelman ja yleisön välillä esimerkiksi niin, että katsojat voivat esittää asiantuntijalle studioon kysymyksiä.

– Annetaan mahdollisimman paljon vaikutusmahdollisuuksia siihen juuri nähtyyn sisältöön katsojille. Katsojilla on pakko olla valta siihen, mitä seuraavaksi nähdään ja mistä ollaan kiinnostuneita, uskoo Lindholm.

Lue myös:

    Uusimmat